elso

ujrakezdek

ujrakezdek

A tömegközlekedésről, taxikról.

1970. január 01. - littke

Idegen városokban szeretem használni azt a közlekedési módot, amit az ottaniak kedvelnek a legjobban. A villamosokon/buszokon alkalma van az embernek a helybélieket megfigyelni, még a várost is látod. Ez mind hozzátartozik a hely hangulatához, megismeréséhez.

Idegen városokban szeretem használni azt a közlekedési módot, amit az ottaniak kedvelnek a legjobban. A villamosokon/buszokon alkalma van az embernek a helybélieket megfigyelni, még a várost is látod. Ez mind hozzátartozik a hely hangulatához, megismeréséhez.

Vannak persze nagyvárosok, ahol ez nem praktikus. Főleg akkor, ha a nyelvet nem érti az ember. A buszokon, villamosokon sokszor nem mondják be angolul az állomások nevét, csúcsforgalomban nagy a tömeg, a járatok térképe túl bonyolult. Ilyenkor jobb a földalattit venni, ha van, mert az majdnem mindig jól ki van jelölve/bemondva.

Buszra ülni a 10 milliós mexikói fővárosban, vagy akár Tokióban is, na, ahhoz bátorság kell. Nem beszélve arról, hogy sok helyen pontos aprópénz kell, avagy egy előre kifizetett magnetikus kártya.

Tokió

De sok városban, még akkor is, ha jó a tömegközlekedés, a taxi a divat. Ezek közé tartozik New York és Hong Kong. Ezekben a taxik aránylag nem drágák, főleg ha csak rövidtávra használod őket. Ha nem egyedül utazol, ez a mód sokszor a legolcsóbb. Megint csak vannak városok, főként Dél Amerikában, ahol nem ajánlatos csak úgy leinteni egy taxit. Sok helyen, telefonon kell hívni, sok helyen csak egypár taxi vállalat az, ami megbízható, a többiek, látván hogy idegen vagy, át akarnak verni, vagy ami rosszabb ki is rabolhatnak.

Budapest, 4-es metró

De nem kell messzebb menni, mint Prága városa, ahol (9 évvel ezelőtt) a vonatról leszállás után olyan taxiba ültünk, ami dacára, hogy tudtam, hogy hotelunk nem volt messze, egy félórás kőrútra vitt minket, minden tiltakozásunk ellenére. A hotelben mondták is, csak egy taxi vállalatban bízzunk, a nevét elfelejtettem, és ha kell, és nem találunk olyat, csak hívjuk telefonon, a diszpécser beszél angolul, és küldenek egyet.

Nem régi magyarországi utunk alkalmával nagyon élveztük a BKV-t. Itt legyen mondva, hogy nagyszerű a szolgálat. Gyakran járnak, sok modern kocsival rendelkeznek, tiszták, na meg nekünk, 65 éven felülieknek, ingyenes. A Volvo hibrid légkondicionált csuklós buszok, amik az 5-ös vonalán járnak, a világ minden részében első helyet nyernének. Az új Kelenföldre menő 4-es Metró is nagyszerű.

De ültünk Magyarországon, vonaton is, Déli PU-Komárom vonal, tökéletes, új szerelvények, még ingyen wifi-jük is volt. És mentünk távolsági buszon Dömsödre, a nívós Népligeti buszpályaudvarról. Tisztán öltözött udvarias buszvezető, megint csak nekünk, ingyen.

5-ös busz, Volvó

Magyarország után pár napot Londonban töltöttünk. Ugyan jobbára a bérelt lakásunk közelében maradtunk, egyszer-kétszer, nagyobb távolságra is mentünk. Taxival, mivel többen voltunk. A londoni cabbie-vel, taxisok speciális gyártmányú autókkal, amibe simán 6-an is beleférnek.  Londoni cabbie világszerte ismert, nagy tudásúak, nehéz városismereti vizsgán kell átmenniük. Mindeddig, ebben a városban szinte monopóliumban voltak. De mindennek mondhatóak, csak olcsónak nem.

Manapság azonban egy másikfajta „taxi” is rendelkezésre áll, itt is, mint sok más nagyvárosban.  Az UBER. A San Franciscóban 2009-ben született, ma 50 milliárd dollárra értékelt, ultramodern komputer applikációra alapuló vállalat, ádáz versenytársa lett a megszokott városi taxi vállalatoknak.

London, cabbie

Londonban mindkettőt kipróbálván, az a véleményem, hogy az uber a jövő taxija, akármennyire is harcolnak ellene a városi bürokráciák, a hagyományos taxi vállalatok és azok szakszervezetei.

Régebben már írtam egy posztot, ahol megemlítettem az uber-t.

Mi is az uber? Fiam Londonban letöltötte okos telefonjára az applikációját, és ezzel felfegyverkezve a következő módon zajlik le egy uber utazás:

Megnyomod a gombot a programon, kocsit kérsz, és beírod, hogy hova akarsz menni. Senkivel sem beszélsz, a program tudja, hogy hol vagy. A telefonodon mutatja mennyi idő múlva lesz ott a kocsi, és az összeg, hogy mennyibe fog (valószínűleg) az út kerülni. Ha megrendeled, a program mondja milyen autó fog megjelenni, mutatja a képét, (a mi esetünkben egy ezüst Merci volt), plusz a vezető nevét, képét, mobil számát. Innentől kezdve a telefonodon, egy térképen mutatja a közeledő autót, ő tudja azt, ahol te várod.


Beszállsz. A vezető előtt két okos telefon, az egyiken egy speciális GPS, ami a leggyorsabb utat mutatja, abban a pillanatban, a másikon a tarifa lesz számolva. Über tarifája „demand rate” (kereslet alapú?), azaz csucsforgalomban, és speciális időkben, pl szilveszter, drágább, mint máskor. Drágább, de mivel ilyenkor az uber vezetők több pénzt csinálnak, többen lesznek szolgálatban, és így ubernél, még csúcsforgalomban is alig van várakozás.

Az utad végén, a vezető egy gombot nyom az okos telefonján, feljön, hogy mennyit fizetsz. Ez megy a hitelkártyádra, amit az applikáció eredeti letöltésénél már megadtál. Megy az e-mail is neked, ezt is tudja a program, nyugta céljából. Készpénzzel nem fizethetsz. Borravaló nincsen. Állítólag, amit fizettél annak 80%-a a vezetőé, 20% uberé.

Gyors praktikus, verhetetlen. Még a Londoni cabbie sem képes ilyen hatásosan dolgozni. És nem csúcsforgalomban über olcsóbb, ugyan csúcsforgalomban drágább, de nincsen várakozás.

A bejegyzés trackback címe:

https://fressstart.blog.hu/api/trackback/id/tr688269542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Virág elvtárs s.k. 1970.01.01. 01:00:00

Az UBER profi megoldás, ha úgy működik, - követhetően, készpénzmentesen, adóztathatóan - ahogy a londoni. Magyarországon a taxi drága, egész napos várakozással, napi 2-3 fuvarral akarnak megélni. A taxi akkor lehet olcsó, ha pörög az üzlet, mint NY-ban. Akkor akár környezetszennyezésben, akár hatékonyságban, de még árban is összevethető a tömegközlekedéssel. Virág elvtárs s.k.

Virág elvtárs s.k. 1970.01.01. 01:00:00

A magyar helyzet abban is más, hogy nincsenek taxi vállalatok. Fuvarszervezők vannak, akik egy diszpécserrel leveszik a taxiszolgáltatás hasznát, se autójuk, se a diszpécseren kívüli alkalmazottjuk nincsen. A taxisok pedig tejelnek nekik a fuvarért. Valódi vadkapitalizmus.

Virág elvtárs s.k. 1970.01.01. 01:00:00

Magyarországon 10-12 évvel ezelőtt volt egy próbálkozás arra, hogy telefonhívásra a legközelebbi taxi jelentkezzék, diszpécser nélkül, (mobiltelefon szolgáltatás bázisállomás-információ alapján). Előzetesen le lehetett volna válogatni, az igényeket (légkondi, 6 fős taxi, stb.......akkor még az adatátviteli szolgáltatások nagyon drágák voltak) Ellenérdekeltek a taxi-fuvarszervezők voltak, meg is fojtották a dolgot. A szabadalmi bejelentést pedig valahogy úgy utasították el, hogy ez bárkinek eszébe juthatott VOLNA...... ....pedig Puskás Tivadar SEM a jack dugót találta fel, hanem azt, hogy hogyan lehet azt "telefonközpont"-ként használni.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re Virág et. MO-n egypárszor taxiztunk, ugyan nem csúcsforgalomnban, profi, tiszta kocsik voltak. Ugyhallottam Uber MO-n is próbálkozott de elutasították.

13118 1970.01.01. 01:00:00

nyugdíjasoknak tényleg jó a magyar tömegközlekedés, vagy ahogyan ma nevezik: a közösségi közlekedés. más a helyzet a munkába járóknál. pl. a munkahelyem 7,5 kilométerre volt a lakásomtól, amit BKV-val 1 óra 5 perc alatt abszolváltam két átszállással 3 járművön. ugyanezt autóval, 5 forgalomirányító lámpát érintve, 20 perc alatt teljesítettem, és a megengedett legnagyobb sebességet se kellett túllépnem. vidéken szintén jó a tömegközlekedés .... nyugdíjasoknak. na, a munkába járó itt is ráfarag, ha lekési a buszt, vagy a vonatot. sok falunak vasútállomása sincs, vagy a vonat már nem jár arra, a busz meg napjában ha 4x közlekedik, az kiemelt falunak számít.

13118 1970.01.01. 01:00:00

ja, magyar UBER? kellene, de akkor nagyon sokan veszítenék el az irodai munkahelyüket. talán 40 év múlva már itt is fog működni.

178873 1970.01.01. 01:00:00

Személyes tapasztalatom nincs, csak olvasmányélményem, meg a napilapok képei, de azok alapján Tokióban csúcsidőben a metróhoz is komoly bátorság kell. De minimum az, hogy ne legyen tömegiszonyod. :) https://www.youtube.com/watch?v=b0A9-oUoMug

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 5. Hmmmm 2015. 08. 05. 6:30 Hát ez igaz lehet, de hidd el az itteni (É. Amerikai) tömegközlekedés, még csúcs udőben is jóval rosszabb. Nem csúcs idő, nem rika 20 percenként. re 6. Hmmmm 2015. 08. 05. 6:33 Igen az ubernél nincsen diszpatcher, taxi garázs, műhely, stb A jövőt látod, ma. Félelmetesen hatásosan működik. re 7. solide 2015. 08. 05. 7:43 + Japánban ritkán utaztunk csúcsforgalomban.

328387 1970.01.01. 01:00:00

Kedves Little! Mindig jót mosolygok rajta magam elé képzelve, ahogy maguk igénybe veszik az ingyen BKV-t. Meg a csomagolást hazafélé jövet: Csak nehogy itthon felejtsük a magyarútlevelet. A napijegy legalább két dollár! Hiába - vagy inkább nemhiába - a tehetősség titka, hogy a fillérért is le kell hajolni, nem csak a forintért. :o)

328387 1970.01.01. 01:00:00

Én egyébként Londonban inkább a buszsofőrökön csudálkoztam. Ahogy szó szerint centízve szlalomoztak az utakon. Szó szerint centizve. Gyalogosan kifigyeltem, hogy szó szerint. Angliában vidéken viszont már régóta az UBERhez hasonló rendszer van. Például a vasútállomáson, buszmegállóban ott a taxi telefonszáma, és másodállásos úrvezető jön a saját kocsijával hívásra.

44711 1970.01.01. 01:00:00

Tokio külön világ. Autóval gyakran magas rangú banki vezetők és egyetemi professzorok, befolyásos orvosok sem tudnak járni, kénytelenek metrózni. Nincs még egy ipari ország, ahol három kalauz belökhet egy banigazgatót a tömegbe és az még meg is köszön neki...:-) Persze a beszállásnál is nagy a fegyelem, szépen érkezési sorrendben, senkinek nem jutna eszébe előre tolakodni. Az UBER jó rendszer, nem Egyécsoda , hogy a magyar NAV mindjárt neki is állt kicsinálni őket. Egyébként nekem néhény taxi társasággal is jó tapasztalatom van Budapesten, talán hárommal-néggyel.

13118 1970.01.01. 01:00:00

8. little apró jelek vannak már itt is a jövőből, csak tömegesen még nem alkalmazzák. például élelmiszer áruházakban az önkiszolgáló kassza. miután magad olvastatod le a vonalkódokat, a végén nemcsak bankkártyát fogad el, hanem papírpénzt is, a visszajárót fillérre kiadja, vagyis a fémpénzt. rövidesen sok pénztáros marad állás nélkül. a másik ilyen automata kasszás a benzinkút. ott vagy bankjegyet etetsz meg a géppel, és annyi mennyiséget ad ki a kút, vagy a tankolás végén a bankkártyát tolod bele, és leszedi róla a tankolt mennyiség ellenértékét. csökken majd a töltőállomások személyzete.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 9. ZorróAszter 2015. 08. 05. 8:31 Ez így igaz ahogy írja. re 11. Cuba Libre c.C. 2015. 08. 05. 9:11 Igen és igen nekem is jó a tapasztalatom a magyar taxisokkal. Politizálni is nagyon szeretnek. re 12. Hmmmm 2015. 08. 05. 9:49 Igen. Nálunk már benzinkút tőltő majdnemhogy eltűnt.

BKV jegyárús 1970.01.01. 01:00:00

9 Zorró alulinformált. A vonaljegy másfél $, a napijegy 6$ (1650 HUF)

328387 1970.01.01. 01:00:00

Helyes. Akkor méginkább igaz, hogy aki valamikor sietve lelépett a szenthazából, miután elvégezte az egyetemet, az nehogy véletlenül otthonfelejtse a magyarútlevelét, nehogymár napijegyet kelljen vennie 6 azaz HAT!!!! kemény dollárért. Merthiszen az a kanadábaszakadt nyomorultak megsegítésére lett kitalálva.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 15. ZorróAszter 2015. 08. 05. 15:42 Nem tagadom, kevés öröm jár a nyugdíjas korral. A bp-i Metróba csak ugy belépni,...emelt fejjel, az őrök szemébe nézvén, villamosra buszra csak ugy felszállni...az az egyike azoknak. Miért is ne tenném, ha arra járok?

328387 1970.01.01. 01:00:00

Látja ez a különbség a szegény és a gazdag emberek mentalitása között. Nekem például ilyen eszembe se jutna. Mint ami például egy, a gyerekeit luxuskocsival iskolába hordó apukának, aki egyébként vállalkozó, és minimálbérre van bejelentve, miért ne vehetné igénybe a tankönyv és egyéb kedvezményeket, juttatásokat? Hisz ami jár az jár! Ugyi. :o)

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 17. ZorróAszter 2015. 08. 05. 16:24 Igen: ami jár az jár. Azzal nem lehet vitatkozni. Ami nem jár, ha valami egy törvény ellenes cselekedet, az más.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 17. ZorróAszter 2015. 08. 05. 16:24 Az ön példájában, a vállakozónak feltételezhetően nagyobb a jővedelme, ön legalábbis ezt sugalmazza, mint amit bevall. Szóval itt csalásról van szó. És csalás lévén jut ingyen könyvekhez. Az én esetem a buszjegyekkel más. Ön azt sugalmazza hogy magasabb jövedelmű nyugsdíjasok nem utazzanak ingyen, saját akaratukból, ahogy itt mondjaá "out of the goodness of their hearts". Ez nem fog megtörténni, az én esetemben sem.

58395 1970.01.01. 01:00:00

Little, én inkább azt olvastam ki 'Aszter megjegyzéseiből, hogy aki nem ebben az országban adózik, nem itt fizette be a nyugdíjjárulékát, az ne legyen büszke arra, hogy ingyen utazik a BKK-nál, mert kvázi csalást követ el, illetve etikátlan dolgot művel... Az itteni nyugdíjasok, bizony hogy valamikor hozzájárultak ahhoz, hogy ezt a szolgáltatást pironkodás nélkül igénybe vehessék... :-))

328387 1970.01.01. 01:00:00

19. little (szerkesztő) 2015. 08. 05. 17:37 Kedves Little! Én mentalitásról beszéltem, nem törvényességről. Az Önök mentalitásáról. Csalást például az az évfolyamtársam követett el, aki a szüleivel feltehetően túl nagy buzgalommal lettek német állampolgárok, és a magyartól meg is szabadultak. Az évfolyamtársam meg úgy végezte az egyetemet - sőt kettőt is - hogy eltitkolta, hogy már német állampolgár. Sőt feltehetően nemcsak hogy eltitkolta, hanem kifejezetten azt hazudta, hogy magyar. Azt már nem is kérdezem, hogy lett német állampolgár, mert az én ehte egyedi német nevemmel ellentétben az ő neve echte magyar név volt. De lehet, hogy amikor az volt a kifizetődő, akkor extragyorsan megszabadult az echte német nevüktől. Vagy még a dicső ősei, akiknek családfájától nem gurult messze a termés.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 20. Kokó 2015. 08. 06. 1:38 Én azt hiszem te tévedsz. Ha egy olyan országban vagy ahol rád valami kedvezmény érvényes, azt használni nem etikátlan. A turisták, köztük a magyar visszalátogató emigránsok komoly összeggel járulnak a magyar állam jövedeleméhez, csupán azzal amit tartózkodásuk alatt ott költenek. Az ingyenes utazás érvényes az EU polgárokra is, akik nem fizettek MO-n adót, sőt, meglepetésemre a svájci vendégeinkre is, akik mégcsak nem is EU tagok. re 21. ZorróAszter 2015. 08. 06. 6:45 Lásd a Kokónál írtakat. Nem egészen értem az egyetemi páthuzamot, de mindenesetre nálunk nincs eltitkolásról szó.

58395 1970.01.01. 01:00:00

Kedves Little, én viszont itt élek és hidd el, nagyságrendekkel többet járulok hozzá a költéseimmel és nem jutok ingyen utazáshoz... De ez etikai kérdés és mint tudjuk vannak olyan dolgok amik törvényesek, ám ennek ellenére etikátlanok... Pl privatizáció, vagy egyetem után kilógni, (törvényellenesen) stb... Meg nem is büntetőjogi feljelentés történt, csak szóvá tettük néhányan...:-))

328387 1970.01.01. 01:00:00

22. little (szerkesztő) 2015. 08. 06. 7:45 Mentalitásról beszéltem. Egyes emberek mentalitásáról. Az egyetemi példa is csak ennek újabb illusztrációja, Mint a kedvezményt igénybevevő vállalkozó is.
süti beállítások módosítása