elso

ujrakezdek

ujrakezdek

Amerikai és európai különbségek

1970. január 01. - littke

Az alábbi cikk a New York Times, 2015. augusztus 7-i számában jelent meg, a Vélemények rovatban. A szerző Roger Cohen, a rovat rendszeres hozzájárulója.

Az alábbi cikk a New York Times, 2015. augusztus 7-i számában jelent meg, a Vélemények rovatban. A szerző Roger Cohen, a rovat rendszeres hozzájárulója.

Néhány éve a Pew közvélemény kutató intézet egy nemzetközi véleménykutatást tartott, és megkérdezték úgy az amerikaiakat, mint az európaiakat, hogy mi nekik a fontosabb: „a szabadság hogy célodat akadály nélkül elérhessed” vagy „egy állami garancia arra, hogy senki sem fog szükségben élni?” Az Egyesült Államokban, 58% a szabadságot választotta és csak 35% azt, hogy az állam megígéri a szükség megszüntetését. Angliában, a válasz ennek fordítottja volt, 55% választotta az állami garanciát és 38% a szabadságot. Az európai kontinensen - Német, Francia és Spanyolországban - azoknak aránya, akik az állami garanciát fontosabbnak vélték, mint a szabadságot, 62%-ra emelkedett.

Ez az eredmény az Atlanti óceán két partja közti különbségek szívéhez vezet. Az amerikaiak, akik egy óriási országban élnek, ami európai mértékekkel nézve ritkán lakott, vakon hisznek az egyén erejében. Az európaiak, két 20. századi katasztrofális tragédiával a hátuk mögött, kötve érzik magukat a szociális szolidaritáshoz, bölcs biztosításnak és garanciának tekintik ezt a civilizált emberi viselkedés megőrzéséhez. A franciák az államot nagyra tekintik, az emberi jogok megtestesítőjének. Az amerikaiak a nyugtalan vállalkozóra néznek fel.


Amikor visszatérsz Európából Amerikába, mint ahogy azt én nemrégen tettem, megrökönyödsz, az omladozó középületeken, a közterek szegényességén, az élelem és energia nyílt fecsérlésén, a városok piszkán és a szegénység látványán. Ugyanakkor eláraszt az ordító amerikai életerő, az amerikaiak minden fajtájának összekavarodása és összejátszása, a szigorú individualizmus. Európa jobban van megszervezve, Amerika ténylegesen él. Európa motorja simán siklik, még nehézségei is visszafogottnak tűnnek, Amerika bőgeti a motorját. A különbség szembeötlő.

Robert Paarlberg, politikai gazdaságtudós, érdekes új könyvében, „A pazarlás Egyesült Állama” idézi az 2011-es Pew felmérést, miközben a különböző kultúrákat vizsgálja. Az üzemanyag és élelem amerikai túlfogyasztására fókuszál. Miért, kérdi, „rí ki” az Egyesült Államok a melegházi gázok emissziójában és a túlsúlyosságban, és mit fog tenni, ha valamit is tesz majd ezekben a dolgokban? A fejenkénti széndioxid emisszió kétszerese annak, ami jellemző az Organization for Economic Cooperation and Development más tagországaira. Az amerikai túlsúlyosság (az amerikai felnőtteknek több mint egy harmada kövérnek minősíthető) kétszerese az európai átlagnak, és hatszorosa a japánénak.

Paarlberg meggyőzően állítja, hogy a kettő kapcsolatban van egymással. Azt találta, hogy az okok a demográfiára, kulturális és politikai tényezőkre vezethetőek vissza. A gazdag, nagy ország, gyanakodva tekint az állami hatóságokra, meg van győződve hogy inkább az egyén és nem a kollektíva a felelős, optimista abban, hogy a tudomány és a technológia akármilyen problémát meg fog tudni oldani, és egy polarizált politikai rendszerben él, ami megbénult a „sok vétó ponttól”, így a „rendszer nélküli adaptáció” felé tart, és nem a „hatékony enyhítés” útján halad.

Az amerikaiak többségükben, nem akarnak magasabb adókat látni a petróleum termékeken és a cukorral teli üdítő italokon, ilyen intézkedéseket az emberi szabadságba való regresszív beavatkozásként látják - abba, hogy ne olyan autót hajtsál, vagy azt fogyasszál, amire neked kedved telik. Nem fogják a német utat járni, és a megújuló energiaforrásokat támogatni befektetésekkel, mert az drágább elektromos áramot eredményezne. Akár az étkezésről, vagy az üzemanyagról van szó, nem akarnak olyan intézkedéseket amik „a választókorú felnőtteket életmódjuk változtatására kényszerítené”.

Az individualizmus überel mindent, és a felfedezések, valahogy így hiszik, meg fogják az országukat védeni az individualizmus túlkapásaitól. Mint Paarlberg megjegyzi: „az amerikaiak magukban esznek munka közben, esznek, miközben a munkába mennek egyedül a kocsiijaikban, vásárlás közben a vásárlóközpont gyorséttermeiben, és miközben otthon nézik a TV-t, és a hűtőszekrény előtt, úgy a normális étkezési idő előtt, mint azután.”

És ha mindezen evés folyamatosan túlsúlyra vezet - mert az teszi – az amerikaiak „fejlettebb gyomor/bél és kozmetikus sebészetben valamint új sikeres diéta pirulákban” fognak hinni, mert mindezen kihívások megoldását az amerikai magánpiac és a magán intézmények nagyon is üdvözlik. Ahelyett hogy magukat moderálnák, inkább még többet fogyasztanak – üzemanyagban vagy étkezésnél – és utólag keresnek utat a túlkapások moderálására.

Az erős intézkedések – adók, rendeletek és mandátumok – hiányában, amikre pedig szükség lenne a fogyasztás korlátozásához, a politikai vezetők „inkább pénzt és pszichológiai energiát költenek, a nem a legjobb út adaptációjára”, írja Paarlberg: Könnyebb és potenciálisan nyereségesebb az aszályt eltűrő növényeket kifejleszteni és a parti ár védő létesítményeket megerősíteni, mint a melegházi gázok lecsökkentésével a világ felmelegedésével szembenézni.

Paarlberg következtetései pesszimisták. A világ nem várhat arra, hogy Amerika megváltozzon. Amerika jelen válaszai a túlfogyasztás megakadályozására elégtelenek. A világ túlmelegedésére adaptálódnak, ahelyett, hogy azzal szembe szállnának, és megelégednek azzal, hogy „magukat, csakis magukat védjék.” A túlsúlyosság esetében elfordulnak a koordinált ellenintézkedésektől, ami ezeket a szerencsétleneket, főleg a hátrányos helyzetben levő kisebbségeket segítené.

A kérdés persze az lenne, hogy Amerika erényei – az alkotás köpülője, az életrevalóság és az energia – velejárói-e a bűneinek?Az én pesszimista következtetésem az, hogy valószínűleg igen.

PS

Köszönet blogtársunknak, aki a fordításom magyarságát átfésülte.

Az eredeti cikk itt található.

A bejegyzés trackback címe:

https://fressstart.blog.hu/api/trackback/id/tr298269552

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

178873 1970.01.01. 01:00:00

Érdekes, de még egyszer el kell majd olvasnom. :)

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 1. solide 2015. 08. 22. 7:29 Ja. Nem könnyű cikk.

60145 1970.01.01. 01:00:00

Az amerikai és az európai mentalitás különbsége történelmi okokkal magyarázható. 1. Azok vándoroltak be a mai USA területére, akik protestáns mentalitással maguk voltak bátrak a sorsukat alakítani. Imádkoztak, de nem hagyatkoztak csupán az imára. 2. Maguk hozták létre önigazgatásukat (ne felejtsük el, hogy a brit gyarmatosítók nem voltak bürokratikusak), majd az államokat, az államukat, úgy mint a svájci parasztok az övékét. Egyik helyen sem az égből várták a kaját. 3. Az angol parlamenttel történt konfliktus "semmit rólunk - nélkülünk", a "képviselet nélkül nem adózunk" liberális elve robbantotta ki a függetlenségi háborút. Azóta is érvényes a demokrácia Szolón óta ismert alapelve: a kölcsönösség. Annyit várjon el az állam a polgártól, amennyit nyújt neki, és fordítva. A polgár nem kér felülről népboldogítást, mert úgy véli, az sokkal többe kerül, mint amit maga meg tud oldani.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 3. Atlasz 2015. 08. 22. 12:06 A különbség, amik okát fel is sorolod szépen, az a "pionír szpirit" ami nem található Európában. A nagy szteppén ura leszek a természeten, a puskámmal és a dolgos kezemmel. Talán fordítva, de valahogy így..... Sokáig ez jól működött de kitudja meddig....mert a világ változik.

336586 1970.01.01. 01:00:00

4. little (szerkesztő) 2015. 08. 22. 12:13 Addig müködik, amíg van kiket kirabolni, amíg van erö a rabláshoz. Ez tetszik neked, te is részesedsz belöle. Különösen, ha Amerikáról van szó. Beképzelten, hiszen mit számít a többi az USA mellett.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 5. napos 2015. 08. 22. 12:29 Kedves napos, tévedsz. Ha nem vetted volna észre, mint a cikk írója is, én sokszor kritikusan írok arról amit itt tapasztalok. Célom hogy egy valós képet fessek arról, hogy mi történik itt. És persze nem gondolom hogy a világ jobb lenne az US nélkül. Tanulni lehet tőlük sokat.

44711 1970.01.01. 01:00:00

6.Little, az Egyesült Államok addig tud ilyen maradni, amíg van honnan rabolni, ebben Naposnak igaza van. Tulajdonképpen ez nem is titok vagy valamilyen misztikum. Amíg a fegyvereivel el tudja érni, hogy annyi pénztnyomtathasson, amennyit akar és elfedje vele, hogy többet fogyaszt, mint amennyit termel. Te írtad tegnap, hogy "rendesen el is van adósodva". Látod, a görögök is..csak nekik nincs annyi atomfegyverük, anyuhajójuk és tankjuk. Különben 100 éve annyi drachmát nyomtathatnának, amennyit akarnak és te is vígan elfogadnád fizetésként.

301782 1970.01.01. 01:00:00

" „a szabadság hogy célodat akadály nélkül elérhessed”" Úgy tűnik a szabadságban vetett hitük úgy negatív, mint pozitív eredmény esetén is vonzóbb számukra. Inkább hisznek abban, hogy a hibáikból ugyanúgy fejlődést érnek el, mint erényeikből. Ugyanígy gondolják, hogy az akadály többet árt, mint használ. Az európai adatok egyértelmű állami garancia pártisága, szabálykövetésre való nagyobb hajlandósága vajon a nagyobb, erősebb összetartozás érzést mutatná? Mintha az amik erre nézve nagyobb erőfeszítéseket tennének, nem? Pedig jobban bíznak az önálló, egyéni akarat alkotó erejében. Érdekes...

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 7. Cuba Libre c.C. 2015. 08. 22. 13:08 Kedves C. Azért nem egészen így van. Az US adóssága a GDP 106%-a, a görög 155%, a legmagassabb.... a magyar 79%, német 82% .....lásd a táblázatot itt: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_public_debt Nem rabolnak sehonnan, gondolom a multikra célzol azt én nem nevezném "rabolásnak". A görögök azt élvezik amit ök maguknak főztek. El kell mondanom hogy itt a görög emigránsok a legszorgalmasabbak és vállalkozó szelleműbbek közé tartoznak.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 8. Valika 2015. 08. 22. 13:26 Igen érdekes. Minden hatóssági/állami beavatkozástól nagyon ózkodnak....minden állami tisztviselőre gyanakszanak....állami állások, alacsony presztizsüek, és sorolhatnám. A "self made man", azt csodálják.

13118 1970.01.01. 01:00:00

a mértékegységek egy európait zavarba hoznak. láb, pint, yard, hüvelyk, gallon, Fahrenheit, font .... az USA addig marad USA, amíg az 1 dollár bankjegy.

301782 1970.01.01. 01:00:00

0. little (szerkesztő) 2015. 08. 22. 13:46 Vajon létezik-e átlag európai szemlélet, amely inkább hisz az "'osztogatásban", mint az ugyan ellenőrzött, de szabad versenyben? A "kibekkelés" európai technika volna? Hibánk, vagy erényünk?

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 11. Hmmmm 2015. 08. 22. 13:49 Bizony. A dollárt sem akarják megváltoztatni, az összes zöld, nagyon könnyű a bankjegyeket összetéveszteni, de az istennek se változtatnák meg. re 12. Valika 2015. 08. 22. 14:01 Az európai szemlélet szerintem nem homogén. A skandináv más mint az olasz. A magyar (cseh, stb) meg meg van "áldva" a szocialista 40 évvel, ami lényegében az államra való támaszkodás volt. saját leleményességedet éppenséggel nem támogatták....

301782 1970.01.01. 01:00:00

13. little oks, nem homogén, ez igaz, mégis 'Az európai kontinensen - Német, Francia és Spanyolországban - azoknak aránya, akik az állami garanciát fontosabbnak vélték, mint a szabadságot, 62%-ra emelkedett." Pedig ők nem voltak "megáldva" a szoc. 40 évvel.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 14. Valika 2015. 08. 22. 14:20 Igen...erről szól a cikk. A közös fogalma többet jelent az EU-ban mint itt.

320591 1970.01.01. 01:00:00

Little! Köszönöm, hogy nem felejtetted el, amiről a jó múltkor beszéltünk, s hoztál egy olyan írást, ami jó összehasonlítási alap az amerikai és az európai mentalitás és gazdaság működésére! ++++ A cikket még "rágnom kell" - akárcsak Solidenak, de a 13-as válaszodra reagálnék: a saját ötletességet, leleményességet ma sem támogatják semmilyen szinten! Még annyira sem, mint a Kádár-rendszerben tették volt...

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 16. Quick 2015. 08. 22. 14:42 Hello. Ha nem támogatják az tényleg nagy kár.

338311 1970.01.01. 01:00:00

Az érdekessége ennek a self made man felfogásnak az, hogy a következménye az, hogy az emberek nem irigylik a tehetségest, sőt bizonygatják, hogy dolgoknak mindenki életében így kellene történnie. Némileg jellemző a kanadaiakra is. Nem állnak utadba, törvényeik nem a megakadályozásra, hanem az érvényesülésre épül, egy sereg szervezettel, ami pénzügyi és piaci segítséget ad találmányok elhelyezésére. Elmesélek egy a hazai életformától ellentétes, még is európai történetet. Egy kevés részem volt benne nekem is, de ez csak a véletlenek találkozása. Hosszú évekig levelező partnerem fia Valenciában élt, szakácsként dolgozott. Allergiás személy, aki vagy egy évtizeddel ezelőtt a narancsvirágzás idején igen csak lebetegedett, s a spanyol biztosító társaság beleegyezett, hogy Magyarországon kezeljék, mert olcsóbban jönnek ki, így haza ment. A mama gyakran emlegette, hogy fia igyekszik új és újabb receptekkel meglepni főnökeit, főleg tengeri ételek voltak a listán. Gyógyulása alatt is szóba került, mire elküldtem neki különböző recepteket, amit gyógyulgatva, olvasgatva a mama szerint megkedvelt, miközben spanyol főnökei meglátogatták. Elhatározta, hogy a kisvárosban vendéglőtulajdonos barátja konyháján megfőzi a spanyoloknak. Az anyja a vacsora után repdesett az örömtől, mert a spanyolok úgy döntöttek, hogy anyagilag támogatni fogják, hogy vendéglőt nyisson a fia Valenciában, ami ma is remekül működik. A történet engem is meglepett, ez még itt is szokatlan eset lenne, a részleteket nem ismerem annyira, hogy azt mondhassam, hogy a kölcsön adott pénz nem tette őket csendes társsá, de ebben az országban, itt észak Amerikában bőven van pénz találmányok, tehetségek érvényesülésére, a részleteket viszont ismerni kell.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 18. BundiB 2015. 08. 22. 16:24 +

328387 1970.01.01. 01:00:00

Kedves Little! Az amerikai átlagpolgár pont ugyanolyan hülye, mint az európai. Vagy méghülyébb. Nincs véleménye. Azt böfögi vissza, amit gyakran hall. Ha a szabadságot nyomják állandóan a fülébe, akkor azt böfögi vissza. Ha egy kis esze lenne, akkor látná, hogy az állam súlyosan beavatkozik a piacba, rabolt olajjal tartja jól őket áron alul. És amíg az ellenkezőjét nyomják neki, addig akkor se gondolkodik el, ha már évente száz Katrina söpör végig az országon és már minden évben elviszi mindenét. Ez tehát nem az emberek véleménye, hanem annak tükre, hol mit papol a sajtó.

44711 1970.01.01. 01:00:00

9.Little, szerinted a 106% és a 155% között akkora a különbség, hogy valaki száz évig jó létben élhet egy jelentős külkereskedelni hiány mellett, míg a másiknak el kell adnia a kikötőit és mindenét ? Nem rabolnak ?? Akkor Irakot, Lybiát miért lőtték szét ? Nem véletlenül az olajért ? Hogy most a peshmergákon keresztül még az IS olaját is megvegyék ? A demokráciáért, miközben káoszt és polgárháborút hagytak hátra és romokat ? Jobb napokon csak egy F 16-os ellőtt 500 000 dollárnyi fegyvert. Gondolod, hogy ezt nem keresték meg százszorosan egy napon ? Vagy az amerikai elnökök a homokba öntötték az amerikai adófizetők pénzét ?

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 20. ZorróAszter 2015. 08. 22. 17:05 Kedves Z. különbségek vannak az ameriaiak és az európaiak között. Erről van szó. Ön a sajtó butításáról ír amiben nem értünk egyet. re 21. Cuba Libre c.C. 2015. 08. 22. 18:04 Lassan a testtel. Irak és Libia esetében, jót akartak, persze nem szabadott volna beavatkozniuk, nekem is az a véleményem, és hogy az adófizetők pénzét a "homokba öntötték".

328387 1970.01.01. 01:00:00

Jót akartak: Csakhogy a szovjetek ellen toborzott hegyirablókból lettek mudzsahedek, azokból tálibok, azokból Al Kaida meg szeptember 11, majd széles szunníta iszlamizmus-dzsihádizmus, most meg Iszlám Állam. Szóval ha ezeket a sorokat végignézi az ember, akkor két eset lehetséges: 1. Az amerikai legfelsőbb vezetést beleértve az elnököt a segghülyék közül válogatják ki. Jellemzően a szellemi fogyatékosokkal foglalkozó intézetekből. (Bushok) 2. Ezek szándékos játszmák. A célt és a hozzávezető utat pedig alig kell leplezni, mert a választópolgárok túlnyomó többsége viszont úgyis tényleg segghülye, bármit bevesz.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 23. ZorróAszter 2015. 08. 22. 19:08 Kedves Z. tudom hülyén hangzik a "jót akartak". De sok ember itt, beleértve sok politikust, tudatlan a világ dolgairól, és abban hisz, hogy az "amerikai út a legjobb út". és egyesek még a demokráciát is terjeszteni akarják, fegyverrel ha kell...abban hívén hogy az eredmény, egy nyugati demokrácia lesz. Na manapság már talán nem. Szóval naívok. A tanácsadók, nameg a lobbik azok meg tudják mit akarnak. Mint mondottam, nem tökéletes szisztéma...de tud ön jobbat?

328387 1970.01.01. 01:00:00

Igen. Tudok jobbat. Azt, hogy ha Amerika a világ csendőre akar lenni, akkor legyen. De ne akkor, amikor olajat akar ingyen, hanem legalább akkor is, amikor husángokkal ütik agyon az asszonyokat és gyerekeket mint Ruandában. Ne támogasson terrorszervezeteket. Vagy legalábbis ne az USA legyen a mindenkori legnagyobb terrorszervezet támogató állam a világon. És segítsen demokratizálni a világot, de ne úgy, mint eddig, hogy a papoláson túl ő ültette vagy a havarokkal ültettette a leggyalázatosabb diktátorokat a népek nyakába. Idi Amintól Pinochetig, Diemtől Videláig.

60145 1970.01.01. 01:00:00

Csakis a marxizmus leninizmus tudományának alkotó felfogása eredményezhet jó, csalhatatlan és kritikán felüli döntéseket. Ennek letéteményese a Párt - mi a fenének a több, hiszen azok mind csalnak, hazudnak, tévelyegnek. A Párt pedig maga Sztálin elvtárs, esetleg Maó, manapság pedig Kim Dzsong Un - tehát mind a legdicsőségesebb tömeggyilkosok azok közül, akiket ismerünk!

44711 1970.01.01. 01:00:00

Nem, az egyik legdicsőségesebb tömeggyilkos Henry Kissinger, követi őt a kapitalista Adolf Hitler, a másik kapitalista Winston Churchill , a két Bush és jelenleg Barack Obama, akik a liberális pártok nevében ölettek meg világszerte néhány tíz, de inkább lassan százmillió embert. Az éhinségek, járványok stb. közvetett áldozatainak száma ennek többszöröse. Ehhez képest Sztálin idejében kb. 1-1,5 millió embert számolhatunk áldozatnak. Egyedül Kissinger többet produkált ennél.

60145 1970.01.01. 01:00:00

Tömeggyilkosok: http://i.imgur.com/eyUnc.jpg

336586 1970.01.01. 01:00:00

24. little (szerkesztő) 2015. 08. 22. 21:00 Nem csak hülyén hangzik, hanem hülyeség. Hiszen a tolvajoknak akartak jót, a líbiaiknak, vagy szíriaiaknak már nem annyira. Az 500e iraki gyermek halálát is megérte az embergo - nekik. Valikával vagy egy szinten. Az USA-ról a legmeghatározóbb emlékem az emberek nyílvánvaló kiszolgáltatottsága. Mint ahogy egy barom ismerösöm valami hiba miatt rögtön kirúgatta a pincért és még büszke is volt rá. Embertelen világ, erre vannak szocializálva. Ezen nem változtat, hogy a magánemberek általában kedvesek. De hogy mérnökembernek egy kis alamizsna ennyire elvegye a tisztánlátását, az katasztrófa. Meg kell mondjam, Mo-on bíztam benne a rendszerváltáskor, hogy itt az embereket nem tudják teljesen meghülyíteni, a történelmi tapasztalataik okán. Ebben tévedtem.

121595 1970.01.01. 01:00:00

Hát persze, hogy jót akarnak. Három országból kiszakított új kalifátust, aminek a vezetője önti az olajat az USA-hoz.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 25. ZorróAszter 2015. 08. 23. 0:52 Kedves Z. Ön komolytalanul beszél, és a világ szörbnyűségeit is az US nyakába varrja. De komolyan beszélve az US a terroriszmus ellen van, az ellen harcol, ha talán, jópárat, ő maga keltettt....de hogy támogatja!!! Ugyan kérem. És demokratizálni igyekszik a világot, ami persze nagyon nehéz mert egyes népek/országok arra még sajna nem érettek... Felejtse el Pinochet....az volt akkor. 26. Atlasz 2015. 08. 23. 4:51 Pontosan. re 27. Cuba Libre c.C. 2015. 08. 23. 5:10 Cuba én szeretem a komoly társalgást. H. kissingert, Churchilt és A. Hitlert így egynívóra hozni bevallom még nem hallottam. re 28. Atlasz 2015. 08. 23. 6:19 Köszönöm. Jó táblázat. re 29. napos 2015. 08. 23. 6:58 Nos más konklúzióra jutottunk. Talán a rövid időnél többet kellett volna maradnod. Mert így csupán, belőled a vak amerika ellenesség beszél. re 30. Firecrest 2015. 08. 23. 6:58 Nem egészen értem mire célzol. Az US lassan önellátó olajban....szoval ez az olaj duma nem igen megalapozottt....

328387 1970.01.01. 01:00:00

28. Atlasz 2015. 08. 23. 6:19 Jellemző az Önök ízlésére, hogy mit hogy domborítanak, mit hallgatnak el és milyen irányban ferdítik az adatokat. Például hol van a kereszténység, protestánsok és katolikusok által kiirtott, félig kiirtott országok, kontinensek sora? Vagy például a liberális mintademokráciák által tartott rabszolgák átlagos munkában töltött élettartama és az ebből adódó hullahegy? Merthát van ugye olyan térség, aminek az a neve, hogy Karib-térség. Kik is voltak például a karibok? És hová tűntek vajon? És mennyi volt a helyükre hozott afrikai rabszolgák élettartama? Három év? És hányan voltak évszázadokon keresztül?

328387 1970.01.01. 01:00:00

31. little (szerkesztő) 2015. 08. 23. 8:09 Kedves Little! Az említett szervezeteket mind az Egyesült Államok hozta létre, támogatta. Állítólag aztán mind ellene fordult, de honnan tudjuk, hogy valóban ellenük fordultak, vagy továbbra is a gazdáik parancsait hajtják végre. Aztán itt vannak például a Kuba elleni terrorakciók. Ugye a balhé akkor tört ki, amikor egy szállodánál robbantottak Kubában és olasz állampolgárok is meghaltak. Aztán ott vannak a tengeren időzített bombával felrobbantott cukorszállító hajók. Aztán ott a Kubában röplapként terjesztett kézikönyv, amiben szépen egyszerűen le van rajzolva a hülyegyerekeknek, hogyan készíthetnek egyszerű otthon talált eszközökből bombát. Mi lenne, ha a kubaiak is utánnyomnák és terjesztenék az USÁ-ban és Kanadában? Szóval ki garantálja, hogy az ISIS spontán alakulat, és nem azokból az Iránnal szemben támogatott öt szunnita terrorszervezetből alakult, amiknek a támogatását a tizedik évforduló, 2011 szeptember 11-e körül felhánytorgattak az Egyesült Államoknak, hogy miért támogat olyan terrorszervezeteket, amik az ő listáján is rajta vannak. Akkor legalább vegyék le őket a terrorszervezetek listájáról.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 33. ZorróAszter 2015. 08. 23. 9:36 Én mindig is állítottam hogy önnek kiváló a képzelőereje és science fiction regényeket kellene írnia. Mindez nem vitatja hogy, mint más nagyhatalom, hibákat is követett el, Kuba megszállási kisérlete egy eklatáns példa, de lám ma már az is megoldó fényben van és talán Iránnal is kibékülnek. Lehet dolgokat sötéten nézni, csak a mult hibáira koncentrálni, eltúlozni,.... én nem tartozom azok közé.

121595 1970.01.01. 01:00:00

"Az USA lassan önellátó olajban"-komolyan? Én az ellenkezőjét tudom.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 35. Firecrest 2015. 08. 23. 10:24 Olvasd: http://www.pennenergy.com/articles/pennenergy/2014/11/deloitte-survey-us-will-become-oil-and-gas-self-sufficient.html

121595 1970.01.01. 01:00:00

Ne legyél már naív. Az USA sehová nem teszi be a lábát érdek nélkül.

121595 1970.01.01. 01:00:00

A riport azt állítja, hogy lehet és nem azt, hogy független lesz. Akár önellátó lesz akár nem az USA-nak szüksége van több lábon való állásra, ezért próbálja meg mindenhol rátenni a kezét az olajra. Ráadásul a kínaiak is nyomulnak pl. Nigéria vagy Dél-Amerika.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 38. Firecrest 2015. 08. 23. 10:57 Az US jó úton halad az olaj önellátás terén. Persze hogy érekei számítanak. Kinek nem? "Kezét teszi az olajra"??? Mit értesz ez alatt? Az összes olaj cég multi, az olaj egy kommodity, az veszi aki az árát fizeti.

121595 1970.01.01. 01:00:00

Az erősebb kutya b.....k. Szerinted az ISIS kinek adja/fogja eladni az olajat? Merné másnak eladni.....

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 40. Firecrest 2015. 08. 23. 14:20 Az ISIS és az US esküdt ellenségek....

121595 1970.01.01. 01:00:00

Kapargasd meg a felszínt aztán rájössz, hogy a látszat csal. Weapons of mass destruction-emlékszel még, ugye? Tony Blair-ék addig ütötték a vasat itt Európában, amíg háborút nem indítottak Irak ellen.

328387 1970.01.01. 01:00:00

Kedves Little! Önöknek csak az létezik, amit megír a kedvenc lapjuk. Amit nem ír meg, arról őnök nem kérdeznek, mást nem hisznek, mint amit megmondanak, hogy hinniük kell. Erre mondják, hogy felettébb jól idomított állampolgárok. A kubai szállodák és éttermek elleni merényleteket a CANF (Cuban American National Foundation) hajtotta végre. Nemcsak ez, de más csoportok, az Alpha 66, az Omega 7 is CIA támogatással működik az USÁ-ban, és mindenki tudja, mivel foglalkoznak. Vagy Ön utána nézett, hogy már legalább zaklatják őket? Ja nem. Ön nem néz utána semminek. Ön azt mondja, amit a NY Timesban olvas. Semmi mást.

44711 1970.01.01. 01:00:00

28.Atlasz, csak gratulálni tudok, hogy milyen komoly forrásokból tájékozódsz. Ez mindent megmagyaráz. Volt még egy Ludas Matyi nevű újság, amiből ugyancsak sok információt szerezhetsz ebben a témában,

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 43. ZorróAszter 2015. 08. 23. 15:51 Kedves Z. asszem letárgyaltuk. Cuba esetében most olvadás van. Hála az Istennek. Egyébként sok állam titkos szolgálata, semilegális, törvényellenes és titkos szervezeteket támogat, ezek titkok, ezekről senki sem tud/ír. Az US nem egyedüli. Csak nézze az orosz, izraeli, angol, francia, kínai.... stb. titkos szolgálatokat.

44711 1970.01.01. 01:00:00

31.Little,, miért nem.Atlasz aMarxizmust említi, én a kapitalizmust. Kissinger, Hitler, Mussolini, Churchil, a Bushok, Barack..talán nem mind a kapitalizmus képviselői ? Volt köztük, aki nem dörgölőzött kapitalistákhoz ? Náluk eredményesebb és brutálisabb gyerekgyilkos tömeggyilkosokat aligha tudsz említeni. Minden, ami ezen túl van, az csak hazugság. Senki nem jut el az összesített 100 millióig. Bizony ez így van, a tömeggyilkosságok bajnoka a kapitalizmus.

328387 1970.01.01. 01:00:00

45. little (szerkesztő) 2015. 08. 23. 16:15 Kedves Little! A lényeg, amit a 25.-ben írtam: Igen. Tudok jobbat. Azt, hogy ha Amerika a világ csendőre akar lenni, akkor legyen. De ne akkor, amikor olajat akar ingyen, hanem legalább akkor is, amikor husángokkal ütik agyon az asszonyokat és gyerekeket mint Ruandában. Ne támogasson terrorszervezeteket. Vagy legalábbis ne az USA legyen a mindenkori legnagyobb terrorszervezet támogató állam a világon. És segítsen demokratizálni a világot, de ne úgy, mint eddig, hogy a papoláson túl ő ültette vagy a havarokkal ültettette a leggyalázatosabb diktátorokat a népek nyakába. Idi Amintól Pinochetig, Diemtől Videláig.

60145 1970.01.01. 01:00:00

32. ZorróAszter : A vagdalkozónak mindig igaza van. Felőlem...

60145 1970.01.01. 01:00:00

44. Cuba Libre c.C. : Legyen a Te hited szerint. Annál rosszabb a tényeknek.

44711 1970.01.01. 01:00:00

49.Atlasz, a hit nem az én asztalom. Nyírfa szokott ilyesmiket írni, amikor elfogy előtte az út.

58395 1970.01.01. 01:00:00

Atlasz 3,: Érdekes, a nagy szabadságvágy amiről írsz, nem volt akkora, hogy a saját hazájába testesüljön meg, inkább kerestek gyengébb, ellenállásra képtelen szabadságvágyú emberek lakta új területeket... Gratulálok minden szabadságszerető, Európából megfutó nemeslelkű őshöz, aki a szabadsága érdekében nem az elnyomóit gyilkolta le, hanem egy nála még szabadabb embereket... Ez ta tradíciót aztán azóta is őrzi az általad nagyra tartott "szabad világ"...

110481 1970.01.01. 01:00:00

T. little! Most már csak az a kérdés, mit értünk szabadságon? Nézzük az élethez való jogot! Az USÁ-ban nagyobb esélyed van, hogy lepuffantsanak a hatóságok, mint egy konszolidált diktatúrában! Ez csak egy példa! jöhetne még a bebörtönözöttek száma, a kinvallatás kedves szokása (persze szigorúan külföldön), a határzár működtetése délen, tűzparanccsal egybekötve, a lehallgatások, az adóhivatal mint külön erőszakszerv működtetése, stb. stb. Úgyhogy Európa ma sokkal szabadabban él, csak a szabadság nevű fogalmat nem nyomatják ezerrel, mint az USÁ-ban. Az amerikai választási metodika szerint a FIDESZ simán kapott volna 98%-ot! Ami viszont aggasztóbb! Európa nagy részén 89.-ben az USA volt a kedvenc. Ma nyilegyenesen haladnak a közutálat felé. És ebben benne vannak az idétlen háborúk (mindet elvesztették), a fura elnökök, az egzaltált nagykövetek sora (tisztelet a kivételnek), és nem csak nálunk.És lehetne sorolni a gondokat! Pl. megemlithető, hogy az USA négy (4!) harckocsival kivánja megmenteni Putyintól Mo.-ot. Tájékoztatásul: 1956.-ban Bp.-t 2500 harkocsi és ISZU rohalmlöveg támadta. Az ember csak röhögni tud! Ma világosan kell látnunk: az USA pont addig lesz világhatalom, mig a dollárt fügefalevélként tudja használni, és a hadseregét üzemeltetni tudja. (a kettő egybetartozik)

44711 1970.01.01. 01:00:00

51-Kokó, Tőled mindig lehet tanulni. Teljesen igaz, amit írsz.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 51. Kokó 2015. 08. 25. 6:33 Kedves Kokó ugyan kommented Atlasznak intézted, az Amerikába bevándorlás okai komplexek, és nem hiszem akárki is tagadná a katasztrófális következmémyeit az eredeti itt lakókra. Mintahogy ez igaz minden más gyarmatosításra. re 52. zili 2015. 08. 25. 6:49 Kedves zili látom posztom utat engedett az Amerika ellenesség kitörésére. Tied egy a sok közül,...van benne igazság, mint más államok, érdekeit tartja szeme előtt és a külpolitikája az utóbbi időkben erőssen megkérdőjelezhető....persze az itteni embereket ez nem igen érdekli. Kedvenc vagy sem, lemenőben vagy sem, még mindíg egy olyan hatalom amitől sokminden függ. A cikk az US egyéni szabadságszeretetéről ír és arról hogy az állami szervek és az attól függésnek itt nincsen presztizse. Ez 46 év tapasztalatom alapján, így igaz.

336586 1970.01.01. 01:00:00

54. little (szerkesztő) 2015. 08. 25. 8:03 Kinyílik az ember zsebében a bicska. Az USA útálata - nem Amerikaellenesség - alapos okokon nyugszik. De hogy valaki - aki Mo-on járt iskolába - ennyire elvakult legyen, hogy elhiszi ezeket a bárgyú demokráciaexport dumákat, amikor 100e-ket gyilkolnak halomra, tönkreteszik a Földet, az emberiség mételye a globalista hatalom fegyverhordozója.

336586 1970.01.01. 01:00:00

54. little (szerkesztő) 2015. 08. 25. 8:03 Mi az, hogy az "US egyéni szabadságszeretete"? Az US egy állam, a tulajdonosi osztály eröszakszervezete. Mi köze, az egyének érzelmeihez? Legalább azt gondoljad át, amit te írsz.

58395 1970.01.01. 01:00:00

Little, egy szóval sem említettem, hogy nem alakultak ki ott is jó dolgok, de '80-tól '90-ig már messze nem diktatúraként működött a magyar államvezetés, inkább csak mint moderátor volt, hogy el ne szaladjon a ló... De a sok gazembernek semmi sem elég, lásd a jelen kormányzatot, pl.... Ők megteremtették a 19. század amerikáját, hogy a szabadság nevében elárulják, meglopják, elnyomorítsák az embereket... A világ lerablásának semmi köze a szabadsághoz, legfeljebb csak annyi, mint a kalóznak, a gyengébb hajó elsüllyesztéséhez... A kalóz érzi csak úgy, hogy szabad neki... Szerinted ma nálunk négy és félmillió tehetségtelen ember él, akinek csak az lenne a kitörés hogy vállalkozzon? Aztán el is jönne neki Amerika? Nem teljesen úgy van ám, még nálatok sem...

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 55.és 56 napos Te a vak amerika ellenesség legjobb példája vagy. re 57. Kokó 2015. 08. 25. 12:14 Nem igen tudok mit válaszolni. A világ "lerablása" -t magát mint olyat nem tudom elfogadni, szerintem a világ a jobbára változik, ha lassan is... és zökkenőkkel...a helybéli problémákat leegyszerüsíteni, másokat okolni, a multat visszasírni nem vezet sehová.

58395 1970.01.01. 01:00:00

Kedves Little....! Most bedobtál válaszként két nagyon elcsépelt közhelyet.... Először is, nem a múltat sírom vissza, ám ez érvek helyett jól használható... Én a jelent siratom, meg a rendszerváltás veszteseit, akiket jól bevált amerikai módra becsaptak, átvertek, kiraboltak,aztán azzal érveltek, hogy ha hülye voltál megérdemled... "Miért nem voltál te is aljas, erős, rabló..." Azt, hogy a "világ lerablását" nem tudod elfogadni, valahol érthető, mert maradt benned még annyi moralitás, hogy nyugtasd magad, Te mégsem egy rablómentalitású néphez csatlakoztál, csak egy kicsit "erőszakosabb, életrevalóbb /alfákhoz/"...:-)) Az, hogy a világ milyen irányban változik, elég szubjektív, és ráadásul még földrajzfüggő is, nem beszélve a fentebb állításomhoz is kapcsolódik...

csaszi 1970.01.01. 01:00:00

zorro, napos es c. A little cikk most is kituno, a temvalasztas mint mindig most is aktualis,es az idezetek forrasai megbizhatok. Ti harman tudatlansagotokban a demegogia minden fegyverevel valakinek kotelesseget teljesitetek mikor az US/Amerika mindennapjairol indokolatalan, legbol kapott, hazug csacskasagokat fabrikaltok es azokat onmagatokat komoly vitapartnernek alcazva idepotyogitek. Kezdo kommentelo koromban felboszultem ilyesmit zengzetes magyar anyanyelvunkon olvasni de mert ezt Ti nem engeditek kimenne a divatbol - ma mar csak rohogni tudok rajtatok. Kulon naposnak: egyszer mar fedd fel kit ertessz "globalis nagyhatalomnak" Ezt a felemet kelto jelzot jelzot ki nem hagynad semmibol. Gondolom Amerika, mert, hogy nem Magyarorszag - abban biztos vagyok.....

44711 1970.01.01. 01:00:00

60.Csaszi, ha esetleg az a c-betű én lennék, csak annyit mondhatok Neked, hogy én nem nevetek Rajtad és nem vádollak tudatlansággal,sőt demagógnak sem nevezlek. Nem írom azt sem, hogy légből kapott hazugságokat írsz. nem felelesleges mindez ? Mit cáfolnak ezek a szavak ? Az én véleményem szerint semmit. Ha valaki felnőttként hoz egy döntést, akkor élete alkonya felé örömet szerez neki, ha úgy érzi, hogy jól döntött. Én ebben sem Téged sem Little - t nem szeretnélek megingatni. Van, akinek fordított az útja és remélem, élete vége felé ő sem fogja megbánni, sőt lehet, hogy van, akinek Kelet felől volt ellentétes az útja, mégis szereti ezt a számára alapvetően idegen Magyarországot . Egy magyarországi ismerősöm évekig élt az USA-ban, akkor huszas évei elején járt, ami nem volt olyan régen. Sok kinti magyar szervezettel volt kapcsolata és szerintem elég jól megtanult angolul is. Többször kérdeztem, hogy miért nem maradt ott, ha volt jó állása, jól beszél angolul és alapvetően nem is érezte magát rosszul. Mindig azt mondja, higy azért, mert látta az idős ottani magyarokat, akik sehol sincsenek otthon, vergődnek a két polus között, állandó önigazolással vannak elfoglalva , nincsenek igazából otthon sem ott sem itt és igazából mint első generációsok, idegenek maradtak ott, ahol élnek. Ő nem akarta ezt a sorsot, ezért hazajött ide Magyarországra, van három gyereke , szép felesége és amikor mondogatom neki, hogy nem volt jobb ott , akkor azt mondja, nagyon jó volt, nagyon szép volt, de ő szeretne boldogan élni.

60145 1970.01.01. 01:00:00

51. Kokó : Vannak az általánosság szintjén nemzeti értékek: a francia lezser, a német püktlich, az olasz szexel, a magyar virtuskodik, meg ilyenek. Amerikát az jellemzi, amit a fenti, little által fordított tárcában áll. Ez a nemzeti mentalitás. Ezek mindegyikéből származhatnak "jó dolgok" meg rosszak is.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 60. csaszi (látogató) 2015. 08. 25. 14:22 Egyet értek re 62. Atlasz 2015. 08. 25. 15:08 Pontosan ahogy írod... re 61. Cuba Libre c.C. 2015. 08. 25. 14:58 Kinek a pap, kinek a papné. Emberek mások, így/úgy adaptálódnak. Amit írtál újat nem mond. Én már nem tudnák beleszokni a magyar világba, de találsz olyanokat akik visszatelepedtek vagy vissza fognak telepedni. re 59. Kokó 2015. 08. 25. 13:54 Nem értünk egyet, talán még egypár kupica pálinka után sem tudnánk, de emiatt nem kell kétségbe esni....

44711 1970.01.01. 01:00:00

63.Little, ne erről írtam, de mindegy.

csaszi 1970.01.01. 01:00:00

#61 Cuba, Nem kell mindent mellre szivni, Szorgalmadat megbecsulom, hogy gyakran es mindenrol tudsz ami ebben a mi kis korunkben tortenik es arra reagalsz. Amivel persze nem mindig ertek egyet. Tulsagosan es meglehetosen elmaradottan baloldalinak tartalak, a baloldalisagnak az un, "atkos" ertelmeben de velemenyed ily modon kifejezni jogod,, s ahogy latom itt a blogon kotelessegednek tartod. Az anti libero erdekeben osszesimulsz az anti biboldo,, anti Amerika, labancvilag kepviseloivel. (Lasd napssal) Nem tartom ezt meltonak..... Mint cuba libre mit ereztel pl. a napokban latni Havana foteren a csillagos amerikai lobogot lobogni az uj kovetseg epuleten, mikozben (legalab is nalunk) a TV-en lathattuk Fidelt sovanyan, szakallal fog nelkul spanyolul motyogni, amit az itteni TV nem forditott le. Rad gondoltam. De ezen a vitatott little poszton sajnalattal allapitottam meg, hogy egy es ugyanazon szolamban enekelsz,mint a notorious gyulolkodok, akik Amerikarol ugyan sokat nem tudnak de ha Amerika szoba kerul az o szajukaban osszefut a nyal es frocsogik az ide illo jobber mantrat, mint teszik feljebb ezen a poszton. Ily modon tettem hozza a c betut a a tobbihez, mert ezekkel egy huron pendulni szamomra nem dicseretes!.

csaszi 1970.01.01. 01:00:00

Na mi van kedves cuba? Ugy allt meg a poszt kommentelese, mint 1954-ben az Uj 5 Eves Terv. Annak sem en voltam az oka. Remelem ennek sem..

44711 1970.01.01. 01:00:00

66.csaszi, most mit írjak Neked ? Annyi hülyeséget hordtál össze, hogy erről nincs mit mondani. Ha nem haragszol, nem Tőled fogom megkérdezni, hog mihez van jogom, viszont ragyogóan emlékeztetsz azokra a figurákra, akik egész életükben tányért mosogattak, majd az öregotthonból magyarázzák Amerika lényegét. Honnan tudod, hogy én hol születtem, merrefelé éltem, mit tapasztaltam, hogy nem Chilében vagy Chicagoban születtem és jártam iskolába és mit tudnál Te hozzátenni Fidelhez, aki világtörténelmet írt , míg Rólad húsz év múlva azt sem fogja tudni senki, hogy léteztél.

csaszi 1970.01.01. 01:00:00

#67 Tisztelt Baratom. Mint fentebb is kezdtem egy elozo megszolalasomat, most ismet azzal kezdem :. Nem kell mindent mellre szivni. Fidel megvenulve betegen, csontig lesovanyodva, slamposan kocos szakallal fogatlanul a latott rovid interjuban kozvetitett motyogasban eppen azt lattam, hogy amit - mialatt en tanyert mosogattam - o szonokolt, irt, harcolt, es az eppen ugy nez ma ki mint O maga. Bennem az elegtetel jo erzese volt latni egy rendszer teljes palfordulasat, annak lehetetlenseget es annak felismereset.igy kapcsolatait a nyugattlal ujra kezdtei. Mialatt latni szulohazam attol valo teljes es elszant tavolodasat. A helyi Tv kubai szarmazasu reporteret kuldtk ki es sikerult a felvetel de a reporter nem forditott. Hulyesegeket nem irtam de talan - mint most itt is - kisse "szajbarago" stilust vettem fel, mert ennek ereztem es erzem szuksget a jelen esetben. Fuggetlenul mindezektol koszonettel vettem e foldi vilagba valo teljes elfeledesemre spendirozott 20 evet, amibol ugy latgom nagylelku vagy. A valosag az, hogy mindossze 5-6 eve mentem nyugdijba es maris teljes mertekben el vagyok feledve. nem kell erre mar 20 evet varnom Na, ennyi. Sertegetni nem akarok nincs is okom, ezen a blogfeleuleten meg bizom, hogy valtunk mi meg baratsagosabb hangnemben is uzeneteket.

44711 1970.01.01. 01:00:00

68.Csaszi, igazad van az emberi részében. Tényleg bántó dogokat írtam hirtelen felindulásban és ezért elnézést kérek Tőled ! Nagyon sajnálom !

337519 1970.01.01. 01:00:00

50. Cuba A hitet összekevered az intuícióval - talán így könnyebb számodra elbánni valamivel, amire nincs még rálátásod. A hit degradálása , meglátásom szerint, az egysíkú gondolkodás kiterjesztésének kísérlete. Ugyanis , sokan használják az úgy hiszem szójárást erkölcsi normák kifejezésére is. És, valóban, sokan hisznek pl. abban, hogy az emberré válás útja, bár akadályokkal teli, de, azok keletkezésének oka a tudatlanság illúziója. Az intuitív gondolkodás ma még nem általános, és nem is elfogadott, így a belső tudására is támaszkodó embert könnyebbnek tűnik a hit megfoghatatlan világával definiálni - amíg fel nem sejlik egy másik út. Mert út mindig van, Cuba, számtalan. És, hogy melyikre lépsz rá, az kizárólag a mindenkori igazságod szerinti döntés eredménye.
süti beállítások módosítása