elso

ujrakezdek

ujrakezdek

Belsőség ügy

1970. január 01. - littke

Nyugi, nem politikáról írok, kajáról. A belsőségekről. Tudod, máj, vese, vér, tüdő… Én szeretem ezeket. 

Szóval az úgy kezdődött hogy még nagyon kicsi voltam, de már a nagyok asztalánál ülhettem. A tyúklevesnél a nagyok kérdezték, ki akarja a pipi fejéből az agyat (két bab nagyságú dolog) megenni? És én jelentkeztem. Nekem adták, mert én egyetlen gyerek voltam és akkoriban válogatós…. Fogpiszkálóval ettem, nagyon ízlett. 
Disznotóros
Még zsenge gyermek voltam de emlékszem arra is hogy telente egyszer kaptunk falun készített disznótorost, véres és májas hurkát, kocsonyát. Valaki hozta fel vonattal Bőnyrétalapról. Osztán a későbbiekben az átkosban lehetett mirelit resztelt májat, szalontüdőt és vese velőt venni a Közértben… ezek mind kedvenceim lettek. És mondja valaki hogy nem mondok jót néha arról a korról! Éttermekben, nagy ritkán ha mentünk, ilyesmit rendeltem mert azt tanácsolta bölcs anyukám: Fiam azt rendelj amit otthon nem kapsz! 

Később diák éveimben Lengyelben autóstoppoztam, és bemutattak a flacskinak. Magyarul pacal leves. Majorannás. Életre szóló szerelem lett az eredménye. 

Telnek múlnak az idők. Franciában utaztunk sokszor volt a “ris de veau” az étlapon. Hiányos a francia tudásom, gondoltam rizses borjú…. unalmasnak hangzott, csak az út végén rendeltem, egyszer. Uraim és hölgyeim nem rizses hús hanem borjú bríz!!! Nagyon finom! Hogy mijaz a bríz? Olyasmi mint a velő, de nem olyan gejl. Valami mirigy. Magyarországon nem divatos. Még a Nagycsarnokban sem árulták amikor legutóbb megkérdeztem. Talán manapság igen. Én nagyon jó kaját tudok brizből készíteni. De nem dicsekedem.

Hogy a franciáknál maradjak, van egy pacal ételük amit úgy hívnak hogy “Tripe a la mode de Caen”. Pacal caeni módra. Isteni. No de ehetsz pacalt mozgóárustól Firenzében, császárzsemlébe adják egy nagy kondérból. A pacal kaják sokfajták, világszerte népszerűek.
Pacal caeni módra
Salzburgban egyszer este érkeztünk. Az éttermek már be voltak csukva. Szóval egy divatos bor bárba mentünk, tele volt emberekkel. Csak a magas bár széken kaptunk (szerencsével) helyet, kérdezzük van valami kaja? Mondja csak Beuschel van. Kérdem mi az? Mondja mi nem fogjuk szeretni...amerikaiaknak nézett...”tüdő van benne és szív”. Mondom neki téved, csak hozza! Isteni volt.  

Itt elájulnának ha csirkefejet találnának a levesben. Oh my! No! 
Észak Amerikában, nagyon ritkán vannak belsőségek az étlapon. OK New York az kivétel. De másutt? Ha volt is ma már nincsen. De Pesten is hol kapsz vesét? Sehol. Szalon tüdőt is csak egypár helyen, áldja meg őket az Isten. OK pacal gyakran van de vese velővel? 

Az angol szó a belsőségre “offal”. Nem bizalom gerjesztő szó. Ezek itt kajában gazdag országok.  A belsőségeket a kutyákhoz dobták. Kanadában sokan még a májat se szeretik. A többivel a világ végére kergetheted őket. Tisztelet a kivételnek. Amikor kijöttünk a borjú máj fillérekbe került. Persze megdrágult azóta, de még ma sem vészes. Tüdőt és velőt nem árulnak. A pacal, a bríz (itt sweetbread-nek hívják) az van, az utóbbi drága. Libamáj az persze méregdrága. Hallom sokja Magyarországból származik. 
Az osztrák szalontüdő
Befejezem egy történettel. Torontóban régen volt egy zsidó étterem, már bezárt. A College és Spadina kereszteződéséhez közel. Bagel volt a neve. Anno mint fiatal mérnök ha arra volt dolgom ebédre gyakran beugrottam. Mikor először beültem látom hogy van szalon tüdő. Rendeltem. A nagydarab pincérnő odaállt hozzám és végig nézett. Tudod fiam mit rendeltél, kérdezte? Mondom bizony tudom. Ez nem volt neki elég, faggatott honnan való vagyok? Mondtam. No akkor megnyugodott és hozta. Én meg ettem. Könnyes szemmel.

A bejegyzés trackback címe:

https://fressstart.blog.hu/api/trackback/id/tr438270556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

178873 1970.01.01. 01:00:00

Juj, de guszták ezek a képek! Tulajdonképpen nem belsőség, de úgy tudom, felétek az sem igazán divatos, az igazi kocsonya sincs meg orr, fül és egyéb porcogós részek nélkül. Egyébként sok-sok évvel ezelőtt (tényleg nagyon sok, kb. 25) sokat jártam Komlóra, illetve onnan átruccantunk Pécsre. Volt fenn a hegyen egy vendéglő, valami isteni velős ételekkel. Persze ma már azt is hiába keresem.

23353 1970.01.01. 01:00:00

Ja kocsonyát kelet európai hentesnél kapsz kocsonyát, de az orr-fül már ki van belőle véve. A nyelvet sem szeretik azt is imádom....belsőség vagy sem?

178873 1970.01.01. 01:00:00

Mellesleg gyermekként előjogom volt a tyúkhúslevesből a zúzára (szív-zúza pörköltet egész sok helyen lehet kapni, persze ingadozó a minőség), de sajnos gyermekem elég sok tekintetben hasonlít rám, megszületvén elorozta tőlem ezt a privilégiumot. :)

60145 1970.01.01. 01:00:00

Igazi ínyenc vagy! Én csak meresztem a szemem, és olvasok (vacsora után, de még azt a rendkívül ízes szalonnát sem tudom szakszerűen leírni, amelyet jó hazai paradicsommal és paprikával most ettem éppen! Iparos nagyapám szerint a melós bement a henteshez, kért negyed kiló tepertőt (Pesten töpörtyű) stanicliba, majd: - Azt a darab májat is adja ide segéd úr - a kutyának! - Aztán 1957 után meg nem volt máj Pesten. Anyám egy zsidó kolléganője közvetítésével szerezte be. Máig nem tudom, hogy megfelel-e a marhamáj a kasrutnak...

23353 1970.01.01. 01:00:00

Igen. És ma a solide-nél olvasott nyári töltött káposztát készítem. Kaprosan.... Tepertő az fincsi...nem éppen diétás, de kis jó veres borral....ellenállhatatlan.

201832 1970.01.01. 01:00:00

Szalontüdőről nekem ez jut eszembe. Nagy Bandó András novellája a Szalontüdő. http://www.youtube.com/watch?v=FlvokhLtMMI sajnos az ő előadásában hirtelen nem találtam, pedig az a legütősebb

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 6. vektorviktor 8/24/2013 2:05 PM Megnéztem, nagyszerű...köszi. Most nem akarok politizálni, de a 60-as évek elején néha ettem a Visegrádi utca kezdetén levő Gyorsbüffében. A lehető legolcsóbb étkezdék egyikében. Voltak emberek akiknek csak zaftra volt pénzük, a kenyeret maguk hozták. 2 Ft volt. Méghogy akkor nem voltak szegény emberek....

267802 1970.01.01. 01:00:00

little (szerkesztő) Ezt a merényletet nem felejtem el! Amit itt felsoroltál, mind kedvenceim! Most megyek szalonnázni! Naná, h füstölt, házi! :-)

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 8. grincs 8/24/2013 3:00 PM +

Bundi-Bandi 1970.01.01. 01:00:00

A disznóságokat nem tudtam a fiaimmal megszerettetni. Hanem amikor a középső fiam meglátogatta Magyarországot az öcsém megszerettette vele a pacalt és a körmöt, de a máj még most sem megy le neki.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 10. Bundi-Bandi (látogató) 8/24/2013 3:29 PM Az én fiaim mindent megesznek, mint az anyjuk és apjuk. Mert nálunk mindig változatos volt a kaja és lekesedtünk ha máj vagy pacal volt. Sok gyereknél a hiba ott kezdődik hogy maguk a szülők se szeretik a májat, vagy pl. a salátát, de mondják a gyerekenek "egyed mert az jó nektek!" Igy aztán biztos nem fogják megszeretni. Legtöbb gyerek azt fog szeretni kajában amit a szülei...

321479 1970.01.01. 01:00:00

Kedves Little! Az a disznótoros tál nagyon tetszik. Én lilakáposztával szeretem. Valamiért - nem tudom mennyire jogosan - nyugaton nem tartják egészségesnek a belsőségeket. Én nagyon szeretem a zúza(-szív) pörköltet. Feltétként például tökfőzelékre tükörtojás mellé, de szeretem hortobágyi palacsintaszerűségben tejfölösen is. Mindig elfeledkezek róla, hogy Kanadában Önöknek komoly francia-konyha kapcsolataik vannak. Vagy a kanadai francia konyha más, mint az anyaországi?

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 12. ZorróAszter3 8/24/2013 6:27 PM Kedves Zorró kommentjéből látom szeret enni...amit leírt a tökfözelékkel azt már lelki szemeimmel látom...nem lehet rossz. Érdekes dolgot hozott fel. Igen a francia kanadai cuisine más mint a francia, de szeretnek enni és van egypár regionális étel...ellentétben az egész angolszász Kanadával, ahol kapaszkodjon, nincsen egy se. Az átlag itteni anglo kanadai nemigen ért a kajához ebben a régi angolokra emlékeztetnek. Kiábrándító. Az amcsiknál persze más a helyzet, temérdek régionális főzés van, a New England, a Virginia, a Louisiána azaz creole, a soul (a feketéké). Ezek mind nagyon jók.

321479 1970.01.01. 01:00:00

Kedves Little! Igen, tényleg meglepő, hogy a kanadai britek ennyire konzervatívok kaja ügyben. Akkor ezt nem a brit elszigeteltség okozza az óhazában sem, hanem a karakter. Engem is megdöbbentett az angol kaja. Talán a steak, gammon steak az finom, de egybesült disznóhusuk például eléggé rémes. Jó szállodában is alig volt reggeli választék. A narancslekvárba meg mintha a héját is beledarálták volna: tök keserű volt. Valami keepers nevű reggeli sülthaluk meg egyenesen iszonyatos volt. Ráadásul én jártam marhavész idején is ott: akkor végképp nem tudtam mit enni, mert megesküdtem, hogy nem ezek marhát. Így pizza meg makaróni mérgezést kaptam. Ja meg egyszer kínai kaja mérgezést. Viszont néha tök az volt a benyomásom, mintha echte angolnak se ízlene ez az egybesült hús krumplival meg párolt zöldséggel, csak mintha fegyelmezetten tudomásul vennék, mint valami Istencsapását.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 14. ZorróAszter3 8/24/2013 9:50 PM Kedves Zorró az angolok és a kajájuk külön posztot érdemelne és nem lenne rájuk nézve hízelgő. De hallom van javulás, a sok emigráns az oka, és tán ők maguk is utaznak és tanulnak.

178873 1970.01.01. 01:00:00

Nekem van egész más jellegű tapasztalatom is. Alapvetően az olaszokról. Talán, mert az olasz konyha jó, nem kíváncsiak másra. Többször megéltem, a világ eltérő pontjain, hogy a társaságomban lévő olaszok nem is kísérleteznek, hanem keresnek egy olasz vendéglőt. Aztán kórusban szidják, kifejtik, hogy semmi köze az igazi olasz konyhához - de azért egy héten át minden este odamennek vacsorázni. :-)

178873 1970.01.01. 01:00:00

ZorróAszter A vajuk meg sós! :-) Egyébként narancslekvár van héjjal és héj nélkül, az üvegre rá van írva, bár többnyire elég nagy darabokban van a héj, így látni is lehet. Gyermekem kizárólag Londonban ragaszkodik hozzá, hogy reggelivel legyen a szállás. Imádja a paradicsomos babot (baked beans). Mellesleg én sem vetem meg. Vacsorára meg nagyon gyakran veszünk friss péksüteményt, amit hol humusszal, hol amerikai káposztasalátával (coleslaw - répa, hagyma, káposzta, majonéz, fűszerek) falunk. :-)

69910 1970.01.01. 01:00:00

Kedves little, még mindig nyelek. Olyan jókat írtál. De hadd mondjak el egy történetet: Magyarországon hosszú ideig nem lehetett májat kapni az üzletekben. Az a kevés hús, ami maradt a lakosság számára, annak máj részét vagy feldolgozták konzervnek, vagy már a hentesek lestoppolták. Történt egyszer, hogy magyar kamionosok szállítottak valamit az USA-ba. Aztán üresen jöttek vissza a kamionok. Egyszer aztán felfigyeltek arra, hogy a vágóhídon a májat a megsemmisítőbe dobják. Kérdezték minek? A válasz az volt, hogy a máj az méregtelenítő mirigy, azért nem ajánlatos a fogyasztása. Ezt elmondták idehaza, s ajánlották a főnökségnek, hogy kihasználhatnák a fuvart, hazafelé hozhatnának nagyon olcsón májat, üres kamionok helyett. S csoda történt. Javaslatuk áthatolt a kemény fafejeken, s azóta nem volt többé májhiány Magyarországon. Mondd, igaz az, hogy az USA-ban nem eszik a májat?

11677 1970.01.01. 01:00:00

Túlzottan nem vagyok finnyás, kényes, igényes az ételekkel szemben. Ami jön, azt megeszem. Amikor még gyakran jártam vidékre,és vendéglőbe kellett ebédelnem, akkor mindig egy meghatározott másodikat kértem, mert tudtam, hogy az általában mindenhol egyforma. Gyerekkori élményem meg az, hogy a csirke lábát, a kutyánknak adtuk. Anyám "mucicának" nevezte el. A családban mindenki tudta, hogy a mucica a kutyáé, a kutya is. Csillogó szemmel várta, mikor kapja meg a mucicáját.

13118 1970.01.01. 01:00:00

hm. a felsorolásból a velős-csont meg kimarad? jó, tudom, nem belsőség, de rajtunk kívül más nép vajon eszi? ha valaki (mint én is) régen látott velős-csontot, itt megnézheti: http://www.youtube.com/watch?v=TnEn-P7z_3Y

267802 1970.01.01. 01:00:00

20. Hmmmm

321479 1970.01.01. 01:00:00

17. solide 8/25/2013 2:08 AM Kedves Solide! Az lehet hogy azért nem tűnt fel, mert az lehet hogy direkt jó. Nem tudtam, hogy van héj nélküli is. Én mindig héjával egybedaráltat kaptam, és nekem az keserű volt. Úgyhogy azt hiszem, legfeljebb kétszer-háromszor próbálkoztam. Jó-jó! De nekünk is fennakad a szemünk mondjuk a müncheni magyar étteremben, mit raknak mondjuk lecsóként elénk. Szerintem ezeknek a külföldi éttermeknek a választékát valamelyest mindegyik megpróbálja átalakítani a helyiek ízlésének megfelelően. Magyar ne menjen külföldön magyar étterembe, vietnámi meg vietnámiba. :o)

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 16. solide 8/25/2013 12:25 AM Legtöbb emigráns vagy utazó, saját kajáját preferálja, nemcsak az olasz. És éttremben panaszkodik hogy nem olyan mint az otthonia. A kinai, az plasz a magyar. Egy kis része mint én ellenkezője, élvezi a nagy választékat a sok ethnik kajának. re 17. solide 8/25/2013 2:08 AM A reggelijük történetesen a legtűrhetöbb. A narancs jam "acquired taste". Én szeretem, eltartott egy ideig... re 18. szazados90 8/25/2013 2:19 AM + Mint írtam Észak Amerikában jóval kevesebben eszik a májat mint az EU-ban vagy másutt. A marha máj hihetelen olcsó, disznómájat nem is árulnak. Ha májat veszünk az borjú. re 19. lord 8/25/2013 2:26 AM + Mi volt az a "második"? re 20. Hmmmm 8/25/2013 4:00 AM Bocsi hogy a velőscsontot kihagytam, szerintem belsőség. Igen eszik másutt is, franciak, németek, spanyol... Újabban ide is bejött, néha jobb helyeken kapod, előételként. Elötte félbe fűrészelik és a sütőben készítik el ahelyett hogy levesből jönne, Az É. Amerikaiak nagyon csodálkoznak ezen mert ők sosem ettek ilyet és csak a nagyon bátor rendeli. A videót majd megnézem túl korán van még csak a kutyával mentem ki, megyek vissza aludni.

321479 1970.01.01. 01:00:00

18. szazados90 8/25/2013 2:19 AM Kedves Százados úr! Nyugaton és főleg a britek azt tartják, hogy a belsőségek beleértve a máj nem egészségesek. De már nálunk is rákezdtek. Aszongyák, leginkább a köszvényeseknek árt. De a köszvény úgy tudom, enélkül is népbetegség a briteknél. De azzal meg a marhahúst gyanúsítják asszem.

178873 1970.01.01. 01:00:00

Nade, ha nem eszik Nyugat-Európában, akkor miből van a skótok nemzeti eledele, a haggis? :)))

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 25. solide 8/25/2013 6:32 AM Jó pont a haggis az kivétel. Itt is kaod, Robert Burns ünneplése alkalmával. De csak elszánt emberek eszik. Vannak kivételek pl az angoloknal a vese és szték pite. Az angolok valamivel több belsőséget esznek mint az É. Amerikaiak, Valszeg mivel kaja nem annyira bőséges ott. Érdekes ahol bőséges a kaja, itt, az az étkezés rovására megy. Itt ehetsz marhaát kizárólag, és sokan csinálják is. Nem egészséges....

179584 1970.01.01. 01:00:00

Na, most mehetek vacsorát csinálni, - megéheztem a sok-sok fincsi kajáról olvasván. A tragédia az, hogy semmilyen máj, csirkeláb, velöscsont nincs itthon:(((

178873 1970.01.01. 01:00:00

Marijja kedves! Nem kell mindig flancos étel, szívem szerint ma kitettem volna egy kajás írást én ls - a fotók már megvannak hozzá -, de így is túltengek, Majd máskor, de lényeg, csupa egyszerű, ám fincsi dologról van szó. Persze, némi jó kis velőscsont..... De szigorúan húslevesből. :)

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 27. Marijja 8/25/2013 11:06 AM +

321479 1970.01.01. 01:00:00

Kedves Solide és Little! Sajna haggisről csak Sean Connerytől hallottam, de a szavaiból azt vettem ki, mintha marhagyomor lenne, de fűszerezett színhúsdarabokkal töltve. És a burkot nem eszik meg. Vagy tévedek? Kicsit úgy képzelem, mint valami disznósajtszerűséget.

178873 1970.01.01. 01:00:00

30. ZorróAszter3 Két internetes idézet. Az első az angol nyelvű wikipédia oldal, a második egy magyar portál. 1. Haggis is a savoury pudding containing sheep's pluck (heart, liver and lungs); minced with onion, oatmeal, suet, spices, and salt, mixed with stock, and traditionally encased in the animal's stomach and simmered for approximately three hours. Most modern commercial haggis is prepared in a sausage casing rather than an actual stomach. As the 2001 English edition of the Larousse Gastronomique puts it, "Although its description is not immediately appealing, haggis has an excellent nutty texture and delicious savoury flavour". Haggis is a traditional Scottish dish, considered the national dish of Scotland as a result of Robert Burns' poem Address to a Haggis of 1787. Haggis is traditionally served with "neeps and tatties" (Scots: turnip and potato), boiled and mashed separately and a dram (a glass of Scotch whisky), especially as the main course of a Burns supper 2. A születésnap alkalmából rendezett hagyományos Burns-vacsora elmaradhatatlan ételkülönlegessége a hagymával, zabliszttel, árpával és faggyúval elkevert, finomra vagdalt birkaszívvel, -tüdővel és -májjal töltött birkabendő, amelyet főzve tálalnak. A fogást whiskyvel öblítik le, De, jó, hogy említette, a disznósajt!! Bizony, ha jól csinálják, nagyon finom tud az lenni. :)

36888 1970.01.01. 01:00:00

Úgy jártam, mint Százados elvtárs.....elázott a klaviatúrám..... Nagykőrösön dolgoztunk a '80-as években......hosszú munkanapokat tartottunk, és utána közösen elmentünk vacsorázni. A vendéglőben étlapon volt velős étel is, palacsinta is....és egy megjegyzés, hogy bármit megcsinálnak a vendég kérésére, amihez anyaguk van........hát rendeltünk velővel töltött palacsintát rántva......némi csudálkozás után elkészült......másnapra az étlapra került..... Az eredetileg inség-ételek (mint a belsőségek, a béka, a csiga, a kagyló...stb) a mai napra a specialitások közé kerültek....... ..,...hát bizony a háború előtt egy kőműves nyáron nem ette volna meg a pacalt, mert keresett rendesen.......télen más volt a helyzet! Virág elvtárs s.k.

321479 1970.01.01. 01:00:00

31. solide 8/26/2013 1:15 AM Akkor ezek szerint tök rosszul tudtam. Valószínűleg nem figyeltem eléggé Sean Connery elbeszélésére. Így nem hangzik olyan jól.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 31. solide 8/26/2013 1:15 AM Köszönöm a választ. re 32. Virág elvtárs s.k. 8/26/2013 5:36 AM Helló +

Valika 1970.01.01. 01:00:00

Oh, lemaradtam erről íz ínycsiklandó témáról...azaz mit is beszélek! Dehogyis maradtam le!! Köszönöm :) ++

199664 1970.01.01. 01:00:00

A töpörtyű mára az egyik legdrágáb étel lett,a szalonnáról nem is beszélve! A boltokból pedig eltünt a pacal,a vese,a velő,a tüdő,a bikatöke pedig még a szocban is ritka volt! És ahonnan nem tünt el,még kapható,akkor olyan drága,hogy nem mérdemes megvenni!Bennem ezek mindig úgy vannak beprogramozva,mint olcsó népeledelek,mára luxuscikkek lettek! Imádom a zsemlyés véreshurkát,de it Sl-ben nem ismerik,illetve nem eszik meg a vért. A csirkefej gyerekoromban nekem is a kedvencem volt,de ma már csak kutyaeledelbe kapni! Körömpörkölt,körmös bableves,hát az ma már kuriózum. Főtt fejhúst kapni már lehetetlen,jó házi húsoskolbászt szintén. Ezt már sokszor leírtam,hogy imádom a csikrefarhátat-rántva!Évek óta nem kaptam normálisat,mert egy darabját mindig a combhoz vágják újabban!! És sejtésem szerint nemsokráa olyan drága lesz,hogy a nyugdíjas (sem) fogja tudni megvenni! (Tavaly Dunakeszin az élelmiszernagyáruházban őgyelegve egy idősebb szivaron-fiatalabb volt mint én,láttam a fehér pólón fekete betűkkel,hogy csirkefarhát-zabáló nyugger,mire megkérdeztem tőle,hogy hol lehet azt a zabálni való csirkefarhátat kapni!? Ő sem tudta!!!

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 35. Valika (látogató) 8/27/2013 3:09 PM + re 36. pietnik 8/28/2013 3:50 AM + Szerbusz. Igen én is a zsemlyével töltött véres hurkát szeretem, ilyent hoztak Bönyrétalapról. Állítólag a svábok csinálták így. Ma már sehol sem lehet kapni MO-n. A franciák is így csinálják a véreshurkát, neve boudin, de másképpen van fűszerezve.

199664 1970.01.01. 01:00:00

Little! Bocs a késői reagálásért!Valóban,én is Gy_M-S megyei vagyok ,pontosabban Sopron környéki.Sváb községben születtem,és ott valóban úgy készítik!Nagyon finom! De nagyon régen ettem! Csináltuk úgy is,hogy disznóvágáson kívül vettünk pár liter vért a vágóhidon,és azzal készítettük el!De ma már sem vágóhid,de vér sinc!Még apucánkban sem!! Szia!!

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 38. pietnik 8/31/2013 2:59 PM + Magyar-Sváb kaja.... Isteni.
süti beállítások módosítása