A nagyváros
Manapság az emberek többet utaznak. Sok újat látunk, sok helyen megfordulunk. Mindannyian jártunk már nagyvárosban. Megfordultunk pályaudvarokon, repülőtereken, megakadtunk a forgalomban, nyomkodtak mindenkit a buszon/villamoson.
De nagyvárosok között is van különbség és azon sok közül, amit én láttam, Tokió Shinjuku viszi a pálmát. Itt volt az az érzésem, hogy ez „non plusz ultra”. A 10 perc séta a Shinjuku állomástól a hotelig, felejthetetlen élmény volt.
Nézd meg a mellékelt 4 perces videót, nyelvtudás nem szükséges. A videó először a Shinjuku állomást mutatja, vonat, HÉV, metró, buszok, stb. sokasága, föld alatt és felett, majd kilép és megmutatja a környéket.
Képzeld el az érzést, ami minket itt elfogott, amikor poggyászunkkal leszálltunk a vonatról.
A tonhal árverés
Ez a híres tokiói halpiacon van, neve Tsukiji, vasárnapot és hétfőt kivéve, naponta, de nagyon korán. A rövid (5 perces) videón karosszékben ülve élvezheted.
A videót a Cousteau alapítvány (Ocean Futures Society) készítette, ők nagyon kritikusan nézik japán nagyüzemi halászati módszereit.
A nagysebességű vonat.
Ez a videó a japán bullet vonaton való utazást mutatja be. 10 perc. Hűen visszaadja az élményt. Mintha te utaznál Tokióból Kyotóba. Élvezd.
Mint mérnök felsorolok egypár nem köztudott megoldást, amit ezeknél a vonatoknál alkalmaznak a nagy sebesség elérésére, és amiről a videó persze nem beszél.
1/ A „mozdony” nem mozdony, csupán az irányító központ. Itt nem találsz „óriás” motort. A hajtott kerekek (és azok motorjai) az egész vonatra terjednek. Azt a gyorsulást, ami a magas sebesség eléréséhez szükséges csupán a mozdony kerekei egyedül nem lennének képesek (csúszás nélkül) produkálni.
2/ Az elektromosságot nagyon nagy feszültségen kapja az áramszedő. 25 ezer voltról (váltóáram) beszélünk. Az áramszedő speciális, nem szabad a kontaktusnak egy pillanatra sem megszakadnia, mert kárt okozó ív keletkezne.
3/ Ugyan nincsen éles kanyar, és a kanyarokban a vágány kissé dőlten épített, ez nem lenne elég. Így a kanyarokban maga az egész vonat (hidraulika segítségével) bedől, így az utasok semmit sem éreznek.
4/ Japánban földrengés előérzők vannak szerte az országban elhelyezve, amik a káros földrengés hullám oda érése előtt automatikusan leállítják ezeket a vonatokat. 300 km/ó sebességből 4 km szükséges a megállásra.