elso

ujrakezdek

ujrakezdek

Yosemite

1970. január 01. - littke

A Yosemite Nemzeti Park az egyik legnépszerűbb természet védelmi terület az USA-ban. Talán csak a Grand Canyon és a Yellowstone előzi meg.  Közép kelet Kaliforniában található, San Franciscótól kb. 3 óra autóval. Területe 3000 négyzet kilométer. A Sziklás hegyekben, a Sierra Nevada vonulatnál fekszik. Legmagasabb pontja közel 4000 méter, a legalacsonyabb, 650. 1890-ben lett védett terület, 1984-től Világ Védelmi Terület.  Évi 3.7 millió látogatója van. Geológiailag gleccser lecsiszolta gránit, ami lassan felemelkedett és ma látványos képet nyújt.

Yosemite völgye

A szikla alakulatok, a Kapitány, a Fél Dóm, stb., közismertek. A környék óriás fenyőkkel van tele. A sok látogató veszélyezteti a természet szépségét és egyes itt létező állat és növény megélhetését. Ezért manapság nagy vita folyik miszerint vissza kellene „vágni” az elérhetőségen, pl. csak a védett területen kívül lehetne parkolni és kempingezni. Plusz a behajtást magán autóval be kellene tiltani.

Sziklamászók a kezdetnél
Ennyi ismertető után, a 25 évvel ezelőtti látogatásunkat szeretném röviden leírni:
Feleségemnek nem volt elég szabadsága, ő hazarepült két hét után, nekünk volt még egy hetünk. Kivittük a reptérre és mi, a két fiúnk és jómagam, elhajtottunk Yosemitét megnézni. A diák szálláson (Youth Hostel) aludtunk, itt álltunk meg először a parkon kívül. Egy nagy fenyőerdő közepében volt, szép, régi, nagy faház. Eső már hónapok óta nem esett. Itt nyáron ez normális. A száradt fenyő tüskék puha csúszós szőnyeget és isteni illatot szolgáltattak. Tisztában voltál hogy a legkisebb alkalomra ez lángba borulhat. Voltak is (és minden évben vannak) nagy erdőtüzek valahol távolabb.

Az El Captaine
Ezután uzsgyi a parkba. Vagy fél óra vezetés után elérsz ahhoz a ponthoz ami egy tüneményes kilátást nyújt a Yosemite völgyre és a távoli szikla alakulatokra. Ezt követően az egyik nagy sziklafal alatt hajtasz el, láthatod az út mellett parkolt kocsikat akik messzelátóval a sziklamászókat nézik. Ehhez engedély kell, a legnehezebb mászások egyike ez a fal, itt minimum két nap a tetejére kerülni, a falon kell aludni.

A Fél Dóm
Innen egy nagy parkolóhelyre kerültünk, ahonnan  a park szolgáltatta ingyenes busszal mehetsz ide oda. Mi az egyik leghíresebb ösvény kezdetére kerültünk, a  Bridal Veil (Menyasszonyi Fátyol)  vízesés lábánál. Táblák mutatják az ösvények hosszát. Mi nagy bohóan kiválasztottuk a Fél Dómhoz vezető ösvényt és nosza neki indultunk. 6.5 mérföldnyit mutatott a jelzés ha jól emlékszem, azaz 10 km-t, egy irányban. Vizünk is alig volt. Gondoltam nem kell majd végig menni.

Az utolsó lépések a Dóm megmászásánal
Az ösvény, meredeken (sokszor lépcsőkön) emelkedik a vízeséshez közel. Mesés a kilátás,  a víz mennydörgése (188 métert esik), a szivárvány. Ahogy feljebb érsz a turisták ritkulnak mert az erőfeszítés jelentős. A tetőn csodás fennsík, a kis patak amiből a vízesés lesz, de a cél, a Fél Dóm még 4 mérföld. Megyünk tovább a lassan emelkedő úton, és én éreztem hogy nem fogom bírni szusszal. Mondom fiaimnak, menjetek ti, én itt megpihenek utána vissza megyek és az ösvény alján a kezdetnél találkozunk. Oda adtam nekik a maradék vizet, és ők, nélkülem jóval gyorsabban, eltűntek. A 10 és 12 éves szív jobban működik mint a 45 éves. Leültem az ösvényhez közel. Egy nagy, vad, meredek völgybe néztem. A semmibe, néha egy madár, a csendbe. Ma is emlékszem a megnyugvásra, a pillanat tökéletességére.

A Menyasszonyi Fátyol víz esés
Na egy idő múlva vissza fordultam. Egy szembejövő ambiciózus német vagy svájci kis gyalogló csoporttól vizet is tarháltam és lassan visszamentem. A lefele menet keményen igénybe veszi a térdedet. A kezdetnél vártam és rájöttem hogy talán felelőtlen volt a fiúkat egyedül hagyni. Plusz ha baj nem is történik egy ott levő tábla szerint, amit csak akkor vettem észre, du 4 órára ha nem érnek vissza lekéssük az utolsó park buszt és bevallom nem emlékeztem melyik messzi parkolóban hagytuk bérelt kocsinkat.

Sziklamászók készülnek az éjtszakára

Nagyon izgultam mert négy óra kezdett veszélyesen közeledni. De vagy 5 perccel a zárás előtt megjelentek, nagyon boldogok voltak. Mesélték az utolsó 100 métert egy kábelbe kapaszkodva kell tenni. Én mindenesetre nagyon megkönnyebbültem. Az este hosszúlépést is kínáltam nekik, csak kis pohárral, magamnak meg egy nagyon nagyot öntöttem.

Sziklamászáshoz nézd az alábbi videót:

További fényképek:

https://www.google.ca/maps/preview/uv?hl=en&pb=!1s0x8096f09df58aecc5:0x2d249c2ced8003fe!2m5!2m2!1i80!2i80!3m1!2i100!3m1!7e1!4shttp://www.panoramio.com/photo/59289127!5syosemite+national+park+photos+download+-+Google+Search&sa=X&ei=i0fhUrXsOMK82wXeh4CQAw&ved=0CLoBEKIqMA8

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fressstart.blog.hu/api/trackback/id/tr598270058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása