elso

ujrakezdek

Kiruccanás Kínába.

2022. február 17. - littke

Két éve már, közvetlenül a Covid járvány kitörése előtt, kisebbik fiunkat látogattuk meg Hongkongban. Szilveszterre jöttünk, majd pár nap múlva vonattal nejem és én egy 5 napos utat tettünk „közeli” Guilin városába és annak környékére, Kínába.

Míg Hongkongba Kanadából simán vízum nélkül mehetsz, Kínába vízum kell. Ezt megszerezni nagy hercehurca, plusz fejenként száz dollár. Szerencsére Ottawában lakunk, itt van a kínai vízum hivatal, ott segítettek, mert a fénykép és más digitális követelmények, plusz a kérdések amire válaszolni kell egy rémálom. Pl. ilyesmi: „Hova járt iskolába édesanyád?” Nem vicc. Mindkét fülednek látszania kell a fényképen, a kínai arcfelismerőbe kerülsz gondolom az életed hátralevő részére. Az eredmény egy 10 évre szóló vízum, ami sokszori beutazásra érvényes.

Mivel mi nem szeretünk buszos „csomagolt” utakra menni, amik persze jóval olcsóbbak (és talán ezek a vízumodat is egyszerűbben elintézik), egy kínai céghez fordultunk, akik külföldiek egyéni utazására voltak specializálva. Jóval az utazás előtt megegyeztünk velük hova fogunk menni, ők mindent megszerveztek, megvették a vonatjegyet oda vissza, lefoglalták a hoteleket, lett egy angolul tudó vezetőnk és egy kocsink, sofőrrel. Mindez, beleértve a legtöbb étkezést is, kettőnknek kb. 3000 (kanadai) dolcsiba kostált.

Hongkong, indulás előtt, az új pályaudvar

Első nap: Guilin

A vonatunk délben indult az új hongkongi pályaudvarról, amiről mellesleg a legtöbb ott élő nem is igen tud, még a taxisnak is érdeklődnie kellett. Itt vettünk igazi kínai pénzt, átmentünk a határ formalitáson és dél táján beültünk a vonatba. Guilin városa 516 kilométerre van, a vonat a Guiyang-Guangzhou nagy sebességű vonat egy állomása. 3 óra alatt voltunk ott, a vonat 3 állomáson állt meg. A táj repül, neve nincs kínai városok, sok a hegy, alagutak, viaduktok. A dombokon érdekesen plasztikba borított fák ezrei, kis narancs szerű gyümölcsökkel, (kiderült ezeket kumquat-nak hívják), látszólag ennek volt a szezonja.

A nagy sebességű vonathálózat Kínában kb. 10 év alatt épült, bevallom, (mérnök vagyok), ez a teljesítmény egyedülálló.

Guilin Kína egyik fontos turista központja, talán harmadik a rangsorban. Maga a város szép, a romantikus Lí folyó megy át rajta. A folyó környéke, az ezernyi karsztos cukorsüveg szerű hegyecske, tele látványos falvakkal, nyaralókkal és persze a sétahajózás a fő vonzóerő.

Guilin, az elefánt szikla

Guilin és környékén kb. 5 milliónyian élnek. A vasút állomásán, egy a három közül ami Guilinban van, ott várt „Greg” a vezetőnk. Kínaiul persze más volt a neve. Jól beszélt angolul, erős kiejtéssel. A klíma télen enyhe, olyasmi mint Miamiban. Elmentünk a kocsinkhoz és kb. 40 perc alatt behajtottunk a hotelunkhoz, ami a város turista központjában volt, egy kis tó mellett. Itt pagodák vannak, ahol szerelmes párok szelfiztek és közel volt a híres Lí folyó, ahova harmadnap egy hajótúrára voltunk befizetve. Az úton befelé az utcák tele voltak elektromos mopedekkel, (a biciklik, motorosok már passzék), a levegő következésképpen aránylag nem szennyezett.

Hotelunk Gellért szerű volt, de nagyobb, sok flanccal és márvánnyal, amolyan jobb amerikai konvenciós hotelszámba ment. Láttunk is számtalan itteni üzletembert nyüzsögni, ezeknek és nagyobb esküvőknek kedvenc helye lehetett. A portások beszéltek angolul, ami itt nagy szó, angolul megtanulni nem könnyű, mert hiány van nyelvtanárokban.

Greg elsétált velünk egy másfél óráig, mutatta hol lehet enni, inni, mit érdemes megnézni a közelben, majd elbúcsúzott másnap reggelig. Sétáltunk ide oda, később betértünk egy, a hotelunkhoz közeli elegáns kínai étterembe. Ez tele volt főként tehetősebb középkorú kínai hölgyekkel, ala Gerbaud, akik teáztak.

Guilin tópart éjszaka

Kértük a menüt. Nem volt angol nyelvű, de hál Istennek voltak képek. Senki sem beszélt angolul, de a telefonunkon található tolmács applikáció révén még a kiszolgáló leánnyal is tudtunk valamit beszélni. Sört kértem és egy a Lí folyóban található hal paprikást rendeltünk, itteni specialitás. Amolyan harcsapörkölt….

Érzed más világba csöppentél. Más az értékrendszer. Sok a látnivaló. A rengeteg helybeli között hozzád hasonlóak kevesen vannak. Kínában az internet is más. Ugyan mindenki, főleg a fiatalok mint akárhol az okos telefonját búvja...de nincsen Goggle és Gmail. A Microsoft Outlook viszont működik. Facebook-od nem jön be. Kínaiknak minderre van más. Egy csomó nyugati napilap nem jön be de egypár igen. A telefonod nem működik csak egy internetes applikáció, ha jól emlékszem WhatsApp. Ezen tudtunk Greggel és másokkal beszélni.

Ideje volt lefeküdni. Másnap reggel mentünk kocsival a közeli hegyekbe egy híres teraszos rizstermő vidéket megnézni, ami 2 órányira volt. Greg mondta lesz séta, majd egy parasztnál házi ebéd.

Második nap: Egynapos túra, Longsheng

A reggeli svédasztalos volt egy monumentális nagy teremben. Utána találkoztunk az előcsarnokban Greggel, vezetőnkkel. Greg minden nap valami kis ajándékot hozott, láttam itt borravalót kell majd adni búcsúzáskor, erre megy a dolog, ámbátor egész végig példamutató szolgálatot teljesített és kiváló turista vezetőnek bizonyult.

Greg egy etnikai kisebbségből származott, valahol délről a tenger mellől. Mondta, szülei szegények voltak mint a templom egere. Gyerekkorában a falujában nem volt villamos áram. Mint jó tanulót kiemelték, végül is Guilinben egyetemet végzett, idegen forgalom lett a szakmája. Angolul is megtanult egy, mint mondta kanadai tanártól, akivel hokiztak is a diákok, ugyan nem jégen.

A kirándulás célja, a rizstermelő völgy

Sokat mesélt a kínai rendszerről, gondolom csupán arról ami meg lett engedve. De tőle tudtuk meg milyen az élet a mai Kínában. Nagyon más mint amit én gyerekkoromban a kommunista rendszer alatt Magyarországon tapasztaltam. Mert ugyan az akkori időkről én sok jót mondani nem tudok, de volt ingyenes oktatás, egészségügy, nem volt munkanélküliség, szóval volt egy jóléti háló. Nos mindez a mai Kínában nem létezik. A gimnáziumért már fizetni kell, betegbiztosításért ditto, nincsen állami nyugdíj, óvoda nagyon drága, az öregek az unokáikra ügyelnek, miközben a szülők támogatják őket míg ők messzi nagyvárosokban dolgoznak, és évente talán egyszer hazalátogatnak, a kínai új év alkalmával. Kemény kapitalista az élet, a „fittest survives the best”. A gazdasági fejlődés óriási, nyomort nem láttam, gazdag embereket igen. Az átlag ember jóléte tagadhatatlanul nagyot javult.

Beültünk a várakozó kocsinkba, és irány a kb. két órányira fekvő vidék, a neve Longsheng. Egy részét a kínai autósztrádán tettük, ott volt mindenütt útjel és iránytábla angolul is, de a kisebb utakon nem, csak kínai, szóval egymagadnak itt vezetni kínai tudás nélkül gázos lehet.

Greg és nejem séta közben

Egy helyen megálltunk, amolyan Mátraháza szerű volt, ahol a távolsági és a turista buszok is megálltak. WC-re mentem. Tiszta állapotban volt de guggolós, ugyan volt egy angol WC is a sok között. Lent a téren, a szokásos árusok. Emléktárgyak, helybeli ínyencségek, gyümölcsök, diók. Közel voltunk a célunkhoz.

Ezt a vidéket a természeti szépsége miatt kiválasztották és az állam komoly pénzeket fektetett be, hogy a turisták látogatásukat maximálisan élvezzék. Egy külön busz vitt fel a legmagasabb pontra, ahol egy turistaházat építettek. Lelátsz messze a völgybe, teraszos működő rizsföldek miriádja terül el, és a hagyományos elárasztásos öntözési rendszer jól látható. Közöttük kis települések, ügyesen beleillő új turistaházak, gyalog ösvények. Az ösvények több nyelven vannak mutatva. A magas pontról több irányba sétálhatsz le, tökéletesen konstruált gyalogutakon, amik pihenőhelyekkel, és kutakkal vannak ellátva.

Készül az ebéd

Parasztházunk, ahol az ebéd zajlott le, fából épült. Lent a háziállatok voltak, koca disznó, baromfik, stb. Az ebéd egyik fogása egy friss bambuszba tömködött rizses étel, amit aztán parázsban gőzöltek, a vendégek is részt vehettek ennek elkészítésében. Plusz szabad volt a konyhában is nyüzsögni, orrodat lábasokba beledugni, a vezető segítségével kérdezni.

Harmadik nap: Hajóval Yangshouba

A harmadik és negyedik nap a kb. 50 kilométerre levő Yangshou-ba mentünk. Mi és Greg sétahajóval, a sofőrünk az országúton egymaga, a cuccunkkal. Yangshou amolyan Szentendrének megfelelő státust élvez, a csoda táj, a fura hegyek szépsége itt kulminál. Két napra rezervációnk volt egy butik hotelben a városkán kívül.

A Lí folyó vízállása nagyon alacsony volt, egy ideig kérdéses volt hogy a hajók indulhatnak, de végül is mentek. Vagy 6 folyamjáró hajó, tele főleg kínai turistákkal követte egymást egy vezető hajóval ami a biztonságos utat mutatta. Sokszor éreztük, hogy a hajónk feneke a folyó homokos medrét dörzsölte, de csak túl rugaszkodott, és kb. 3 óra múlva megérkeztünk.

Az úton volt szokásos turista szórakoztatás, szép leányok népviseletben helybeli dalokat énekeltek, volt büfé ebéd, de az út fő szépsége a táj, a hegyek, a parti nyaralók és települések. Láttunk betanított madárral (Comorant) halászó embereket, (itteni ősrégi halászati mód), helybeli kompokat, ladikokat.

Hajó a Lí folyón.

Érkezés után a kikötőből egy órás séta következett a városkán keresztül. Jobb és érdekes boltok sorakoztak a főutcán, rengeteg étterem, volt még Starbucks is, ahol presszót ittunk. A város túlsó felén találkoztunk kocsinkkal és elhajtottunk a közeli hotelunkba, ami egy nemzeti parkban volt, a hotel neve Yangshuo Mountain Retreat.

A lehető leggyönyörűbb vidéken épült, a Yulong mellékfolyó partján. Nem hivalkodó, vagy 4 faépület, mindegyikben egypár lakosztály, plusz egy központi rész, ahol az étterem és az adminisztráció volt. Kilátásunk: a mesebeli hegyek és a folyó. Greg elintézte a formalistásokat és másnapig elbúcsúzott. A hotel környéke parkszerű volt, voltak ingyenes biciklik, séta utak, csónakázni lehetett a lagúnákban, volt isteni konyha, angolul beszélő alkalmazottak és a kliensek főleg nyugatiak voltak. Alles was gut und teuer.

No photo description available.

A kompon nem messze Yangshou-n kívül

Negyedik nap: Yangshou környéke

Greg és a sofőr másnap reggel megjelent. Greg a szokásos apró ajándékokkal és az aznapi programunkat ismertette. Egy faluba megyünk megnézni a hagyományos földművelést, majd egy másik faluba, a folyó másik oldalán, komppal, azt megnézendő mert azon a napon ott egy paraszt piac volt.

Az első faluba kocsink be se hajtott. Az itteni faluk emeletes házak, az emeleteket sokszor később emelik, ahogy szaporodik a család. Greg megkereste a parasztját, egy öreg embert, aki előráncigálta a vízi bivalyát. Szegény jószágnak nemigen akaródzott a kanadai turistáknak jó benyomást adni. Mert gondolta így már itt nem szántanak, miért nem a traktort hozzák? Na ezen is túlestünk, vissza kocsinkhoz, el a folyópartra.

Yangshou

Kocsi maradt, a komp jött, helybéliek és mi be a kompba át a folyón. Kína kellős közepében jártunk, egyszeri vidéki emberek, néztek minket mintha először láttak volna nem ázsiai embereket. A városka bájos volt, ellátogattunk egy legyező készítőhöz, meg egypár más kézműveshez, majd Greg szerzett egy „taxit”, egy rozoga kis teherautócskát, amivel a vásárba 10 perc alatt elzötyögtünk.

Hotel szobánk Yangshou mellett.

Ez nagy esemény. Voltak háziállatok, húsok, halak, zöldségek, dió-mogyoró. Ilyen de nagyobb piac lehetett a wuhani, ahonnan már ekkor (állítólag) a Covid járvány indult, ugyan erről még nemigen volt hír, még a tudatlanság/tagadás ideje uralkodott. Én nagyon szeretem a piacokat, mindezt élveztem.

Indulás vissza Honkongba

Ötödik (utolsó) nap.

Greg megjelent, erre a napra egy közeli teaültetvény látogatása volt betervezve, majd a kocsival vissza az állomáshoz, délután 2 fele indult vonatunk vissza Hongkongba. Átadtam a borravalót neki és a sofőrnek, 100 dolcsit, mondtam ossza el ahogy gondolja.

A tea ültetvény fent a hegyekben volt, kanyargós kis utakon mentünk, tele a plasztikkal beborított kumquat fákkal. Nagy végre megérkeztünk. Ugyan kevesen voltak, látszott hogy sok turistát képesek befogadni, volt hotel, stb. Esküvőkre is be voltak rendezve.

Az ültetvény egy völgyben volt, hasonlóan a rizsföldekhez, teraszos, ugyan itt az öntözés nem kulcs kérdés. Szép táj, mi még tea ültetvényen nem jártunk. Sétáltunk, majd Greg beterelt minket egy terembe ahol a meghívott tea szakértő, egy órás előadást tartott a teáról. Azok fajtájáról, és hogy hogyan kell jó teát készíteni. Fiatal ember, öltönyben, szerintem doktorátusa lehetett, a tea szakmában….Nos a teával legalább annyi fakszni van mint a borral, Isten bocsássa, engem az utóbbi jobban érdekel….

Na ezután elhajtottunk a sztrádán vissza Guilinbe az állomásunkhoz, ahol az óriási váróteremben Greg helyet talált nekünk. WC-re mentem, tele volt utazókkal, akik itt dohányoztak. Ezután több száz kínaival a nagy elektromos táblát bámultuk, és amikor vonatunk jelzése pirosról zöldre váltott, elbúcsúztunk Gregtől. Most fel lehetett menni a peronra, ahol percre pontosan a vonat megállt. Rövid kínai kalandunk így bezáródott.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.