elso

ujrakezdek

ujrakezdek

Szüleim vegyes üzenetei a holokausztról

2016. szeptember 19. - littke

Az alábbi cikk a New York Times 2016. augusztus 21-i számában jelent meg, a The Stone nevű rovatban.

Gyermekkorom kiváltságos volt és szerencsés. Anyám jegyző volt a büntető bíróságon, apám szociológia tanár a Syracuse Egyetemen, akinek a doktorátusi tézise a kenyai gyarmatosításról szólt. Szüleim kiskoromban elváltak. De mindketten boldog új házasságba léptek, és egyébként is, gyerekkoromban, Syracuse-ban az 1970-80-as években, a nem elvált szülőktől származó gyerekek mentek kuriózum számba. A terepfutó és a matematika csapat tagja voltam. Na meg anyám és apám túlélte a holokauszt.

Mint gyereknek, ez a tény akkor nem volt számomra annyira jelentős, mint manapság.

Miközben felnőttem, hallottam történeteket a Central Parkról, és az Etikai Kultúra Társaságról (http://www.nysec.org), New York városa az 40-es 50-es években varázslatos helynek tűnt. De ezeket a történeteket tarkították olyanok, amiknek nem lehetett volna nagyobb kontrasztja.

Apám mesélt arról, amikor a náci felvonulásokat nézte nagyszülei erkélyéről, és könyörgött, hogy ő is csatlakozhasson. Elmesélte, hogy miről szóltak azok a plakátok, amikor már kezdett olvasni. Mesélt a bujkálások okozta félelmekről, és nagyanyámtól vett leckékről a gyors öltözködés mikéntjéről. Újabban a család levelezéseit olvasván, értesültem a verésekről, amiken át apám Berlin utcáin keresztül ment, 5 évesen kiterjesztett kezeivel fejét védeni igyekezvén a gumibotok sorozatától.

Anyám családja Kelet Lengyelországból származik. Apja a lengyel huszárok között szolgált, és amikor a németek bevonultak, feleségével és első gyermekükkel elmenekült. Anyám Szibériában született, ahol élete első öt évét egy munkatáborban töltötte, burgonya héján tengődve.

Amikor vége lett a háborúnak, őt, anyját és nővérét beterelték egy nyugatra tartó transz szibériai vonatba. Apját még születése előtt egy másik táborba vitték. Minden megállónál leszálltak, őt keresendő és imádkoztak, hogy apjuk még éljen. Az egyik nap, ahogy a vonatról leszálltak, ott volt apjuk csomagjaival. Hetekig minden reggel eljött, családjára várván, és leányára, akivel eddig még nem találkozott.

Holocaust 

Varsóba érkezvén senki sem várt rájuk. Nagyszüleimnek sok testvére volt, mindegyik nagycsaládos. De már amennyire mi tudjuk, egyikük sem élte túl a háborút. Varsó még mindig nem volt biztonságos zsidóknak. A gyerekeket árvaházba tették biztonság kedvéért. Egy napon, a késő 40-es években, az antiszemiták nagyapámat majdnem halálra verték. Nem sokkal ezután megérkezett a vízumuk az Egyesült Államokba, és elindultak egy új életet kezdeni Brownsville Brooklynban.

Szüleim elmondták, hogy ez a múlt nem jelenti azt, hogy ők holokauszt túlélők. Anyám mesélte, hogy a munkatáborában éhesek voltak és dolgozniuk kellett, de senki se lőtt rájuk vagy gázosította el őket. Ez, mint mondta, a zsidók sorsa volt. Mint mondta az antiszemitizmus a világ állandó tartozéka, és nem jellemző csupán a holokausztra.

Apám reakciója, ha netán holokauszt-túlélőnek írtam őt le, még erősebb volt. Mérgesen a motivációmat kérdezte. Az áldozat speciális státuszát keresem? Arra kért, fontoljam meg, mennyire elitélendő lenne ez azok számára, akik ténylegesen elnyomás alatt élnek. Erőteljesen az áldozat álláspont ellen érvelt. Veszélyes, mondta, az izraeliek és a palesztinaiak egymás elleni tetteit példaképnek beállítani. Megvető volt, amikor jeleit látta bennem, hogy a holokauszt miatt a zsidókat speciálisnak tekintem. „Ha a németek valaki mást választottak volna - mondta gyakran -, mi lettünk volna a legjobb nácik”

Leggyakrabban és legszenvedélyesebben, akkor rótt meg, amikor a holokausztot magamra vagy a családomra vettem. Számára a holokauszt a humanitás hiánya volt. Arról szólt, mire vagyunk képesek egymás ellen. Meg ismétlődhet, itt is megtörténhet. A holokauszt mindenkiről szól. Ahhoz, hogy meg ne ismétlődjön, éberség és jó erkölcsök kellenek, és a jó erkölcsök nem férnek össze azzal, hogy saját fajtánkat másoknál jobban szeretjük.

Anyám leggyakoribb tanácsa arról szólt, hogy mennyire fontos felismerni azt, hogy mikor sétáljunk el egy veszélyes szituációtól. A legtöbb esetben a veszélyes helyzet felismerése jóval azután történik, amikor attól elszabadulni képesek lennénk. Az ő tanácsa az volt, hogy ne merüljünk bele semmilyen patrióta érzésbe. Attól félt, hogy ha egy országhoz szegődöm, akkor nem tudok majd onnan idejekorán elmenekülni.

Anyám és apám mindketten hittek abban, hogy normális emberek borzasztó cselekedetekre képesek. Mint büntető bírsági jegyző anyám közvetlen tanúja volt az amerikai igazságszolgáltatás faji igazságtalanságainak. Emlékszem a késő 80-as években, amikor tényként közölte velem: „A feketékre pikkelnek ebben az országban”. Ez nem azt jelentette, hogy részt vett az utcán a felvonulásokban az igazságtalanságok ellen tiltakozandó. Ez anyám teljesen félreértelmezése lenne. Anyám hite az, hogy az igazságtalanság normális, változatlanul jelen van. Anyám nem hisz abban, hogy valamiben is megbízzunk. Azt hiszi naiv dolog úgy élni, hogy az igazságosság elérhető, ez káros gondolkodás. Anyám hisz abban, hogy ha az szükséges eltesznek a láb alól.

Apám mindig is kritizálta Izraelt a palesztinok elleni igyekezeteiben. Meg volt győződve, hogy az a kolonializmus rémtetteiben cinkos. Ugyanúgy elítélte a palesztinok erőszakjait Izrael polgárai ellen. Miközben növekedtem hallottam más zsidóktól, akik a palesztinokról a népirtást megközelítő módon beszéltek: mármint hogy a palesztinok mindig meg akarják a zsidókat ölni, éppen ezért el kell különíteni őket és uralkodni kell felettük. Az ilyen beszédek rendszeres hallgatása azt eredményezte, hogy aggódni kezdtem a palesztinok biztonsága miatt. A nácik bánásmódját a zsidókkal szemben, és Izraelét a palesztinokkal szemben összehasonlítani abszurd. De engem a gyermekkorom érzékennyé tett ennek még a leghalványabb és legvalószínűtlenebb lehetőségére is. Pontosan ugyanez a reakcióm, amikor hasonló retorikát hallok az izraeli polgárok ellen.

Filozófus vagyok. Hivatásom, annak legelemibb színvonalán kötelez, hogy megkérdőjelezzem azokat az elméleteket, amiben neveltek. De erről a tárgyról – hogy hogyan éljünk – két válasz maradt rám. Melyik az a nézet, amit a tapasztalat és józan ész támogat?

Apám örökségét elfogadom. De képtelen vagyok anyám aggodalmaitól megszabadulni. Előfordulhat, hogy az az igazság, hogy minden nép a hatalomért küzd, és hogy egy etikai és közös humanitást követni hibás. Talán menjünk el addig ameddig lehet, de elsősorban családunk biztonságával törődjünk.

A történelem nagyon is anyám oldalán áll. Úgyszintén saját anekdotikus tapasztalatom. Én zsidó amerikai vagyok, fiaim és feleségem fekete amerikaiak. Képtelen vagyok ezen csoportokhoz való tartozásom elől meghátrálni. A más csoportok méltósága/egyenlősége érdekel, de ez külön teher.

Nem könnyű a palesztinok szenvedésével együtt érezni, amikor hallom a zsidókra irányuló dühüket, még akkor is, ha annak oka nyilvánvaló. Még nehezebb a szegény fehérek szenvedéseivel együtt érezni, amikor az semmiképpen el nem fogadható rasszizmussal párosul, ami az én gyermekeim ellen irányul. Foglalkozzak az ilyesmivel? Vagy csupán az én gyermekeim jó sorsáról gondoskodjak?

Ha az emberiség egyenlősége lehetetlenség, akkor anyámnak van igaza: Az ideálisra törekedni nemcsak naiv, de veszélyes is családunkra. Mialatt a jobb világra törekszünk, erőszakos dolgok fognak történni, amiket ha időben észre nem veszünk, kárunkra fog szolgálni. És mégis, mindannyian tudjuk, az emberek egyenlősége lehetséges. És akkor anyám világnézete minden valószínűség szerint annak lehetőségét csökkenti.

Az a világ, amikor az ideális valósággá válik, kétségtelenül nagyon messze van. Nagyon erős a kísértés, hogy a harcot feladjuk. De a történelem túl sok olyan eseménnyel szolgált, ami arra mutat, hogy mennyire fontos az, hogy ne legyünk cinkosak annak el nem érésében.

 

PS 

1          A szerző, Jason Stanley, filozófia professzor a Yale Egyetemen és egy író. A legutóbbi könyvének címe: “How Propaganda Works.” (Hogyan működik a propaganda.)

2          Köszönet barátomnak, aki a fordításom magyarságát átfésülte.

 

3          Az eredeti cikk itt található angolul.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fressstart.blog.hu/api/trackback/id/tr4711721951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Drizari 2016.09.19. 08:36:32

"Anyám hisz abban, hogy ha az szükséges eltesznek a láb alól." - írja Jason Stanley, a filozófia professzora. Igaza van a mamának, ez általános érvényű gondolat. Igaz ez akkor is, ha fizikailag nem semmisítenek meg, csak a megélhetésed körülményeit változtatja meg a hatalom. Erre végtelen számú lehetősége van, ezért hatalom.

ZorróAszter 2016.09.19. 10:12:43

Kedves Little!

Nekem nem teljesen világos, hogy a prof szülei mit csináltak, hol voltak valójában a Szovjetunióban. Mert a szöveg arra is utalhat, hogy gulágon. De a háború kitörésekor rengeteg embert elküldtek az Uralon túlra. Szóval az is lehet, hogy az apát elküldték egy szibériai városba a munkatársaival az áttelepített gyárral, az anyát meg máshová a szomszédokkal mezőgazdasági munkára.

Ez azért nem mindegy.

Aztán ha szovjet állampolgárok voltak, hogy kerültek Lengyelországba és hogy vándoroltak ki?

Szóval ez így egy kicsit zavaros.

littke 2016.09.19. 12:47:17

@Drizari:
Igen. Ha kegyvesztett vagy akkor persze szar állás jut neked ez régi trükk.
Sok volt arisztokrata épp hogy tengetni tudta életét.

littke 2016.09.19. 12:49:00

@ZorróAszter:
Miután a SzU ba menekültek, a gulág lett a részük, mert megbízhatatlanok voltak. Később külön helyezték őket. Nekem nagyon hihető.....

ZorróAszter 2016.09.19. 14:22:14

Kedves Little!

Remekül látszik, ki kikhez húz.

Önöket a szegény arisztokrácia sanyarú sorsa aggasztja. Ám őket nem aggasztotta milliókat kiküldeni a frontra meghalni. Vagy az éhezők sokmilliós tábora.

Ők vadászgatás közben társalogtak a nagypolitikáról miközben a bakák az árokban hasaltak a sárban vérbefagyva, meg a szalonban szivarozva döntötték el, melyik frontszakaszt küldjék aznap a géppuskatűzbe.
---------------------------------------
Nem, a dolog csak magának egyértelmű, aki tudja, mit akar elhinni és mit nem. A dolog nekem azért nem egyértelmű, mert a női munkatáborokban nem lehettek együtt a gyerekek az anyjukkal.

littke 2016.09.19. 14:59:49

@ZorróAszter:
Kedves Z.
Én nem mentegetem az arisztokratákat, csupán azt mutattam, hogy a "munkás hatalom" bizony kizárta ezeket, és másokat is, a jó munka lehetőségéből, még akkor is ha képzett volt az illető.

Még emlékszem a ruszki filmre, 50-es évek, ami arról szólt, hogyan veszi át a jóságos munkásszármazású portás bácsi a vasmű igazgatását. Ebben hittek. A jó káder jobban számított, mint a hozzáértés. De mindez nem tartozik ide.

Mint tudja ez egy fprdítás, az szerző így írta le. Nem lehet tudni pontosan, hogy hol és milyen körülmények között élt ez a család ott Szibériában.

A cikk lényege nem is ez, hanem más, ezt önnek is éreznie kell.

ZorróAszter 2016.09.19. 16:30:47

Kedves Little!

Szerintem nem mindegy, hogy miért és hogyan kerültek Szibériába. Hogy a gulágon voltak mindhárman vagy csak az apa. Vagy hogy a német támadás után az ipar és a mezőgazdaság áthelyezése miatt mindhárman bár két különböző helyen.

Én csak ezt szeretném tudni.

Egyébként utóbbi is szörnyű volt. Hallottam olyan beszámolót, hogy kint a tajgán öntöttek egy hatalmas betonalapot, a munkásokat meg kitették oda a gépekkel. Ők állították fel a gépeket, és kezdték el a lőszergyártást, akinek meg nem jutott gép, az megpróbált valami tetőt összehozni a fejük fölé mert jött a tél. Szállás semmi. Élelem alig.

littke 2016.09.19. 17:20:57

@ZorróAszter:
Igen.
Talán valami "kitelepítettek voltak, ugyan az apa, azaz nagyapa nagyon gulágosnak tűnik.
Szolzsenyicin jól leírta mi folyt ott, Isten áldja a merészségét.

ZorróAszter 2016.09.19. 18:19:06

Kedves Little!

A múlttal való szembenézés a kommunizmus privilégiuma.

Tudja például, hogy az Egyesült Államokban milyen körülmények voltak kényszermunka büntetés alatt?
És ha valaki tudni szeretné, hol nézhet utána? Sehol?
Itt Európában azt se tudják, hogy volt olyan. Azt speciel én se tudom, hogy még van-e?

Ön tudja?

És Kanadában volt vagy van is?

littke 2016.09.19. 19:00:55

@ZorróAszter:
Kedves Z. nem tudom, de itt a multal nagyon is szembe néznek, a rabszolga időkkel, a japánok internálásával, az Irakban (Abu Ghraib) stb elkövetett kikapásokkal, a rendőrség egyoldalu feketék elleni (itt Kanadában a volt indiánok leszármazottjai elleni) bánásmóddal.
Nem tudok tabukról.
Persze nem tökéletes a szisztema, itt is van propaganda, kémelhárítók, visszaélések börtönökben ésatöbbi.....

ZorróAszter 2016.09.19. 19:37:29

Kedves Little!

Dehogy nincs tabu. Tabu, hogy például a Belsőelhárítási Programban az FBI megölt-e amerikai állampolgárokat, és ha igen, hányat és miért? Például a Hustleres pornókirály elleni merényletek ilyenek voltak?

Aztán tabu, hogy Kanadát említsem az, hogy Kanadának is volt Belsőelhárítási Programja. Együttműködtek az FBI-al. Tubukérdés, hogy Kanadában is voltak-e célzott likvidálások saját állampolgárok ellen?

Aztán nem nehéz meglátni, hogy ezek amiket mond, nem nagyon borzolják a kedélyeket.

Egyrész ki sajnálja a terroristáknak mondott arabokat? Másrészt a kérdés elfedi az igazi kérdést: azt, hogy milyen módszerekkel kűzd a világ a terrorizmus ellen amerikai irányítás alatt. Ugyanis a hírek szerint amerikai kihallgatótisztek jelenlétében kínoznak asszonyokat, gyerekeket tömegével.

És azt is mondják amerikai szakértők is, hogy egyes "baráti" országok a búsás baksis érdekében árhíreket szállítanak álterroristákkal csakhogy kiérdemeljék a búsás amerikai apanázst. Közben meg rémséges dolgokat művelnek amerikai segédlettel.

Például ez is tabu. Az egy zsebben tartott világsajtó erről a témáról is le van állítva.

Helyette lehet beszélni arról ,milyen csúnya dolog volt, hogy Smith vagy Jones őrmester széttépte a Koránt a foglyok szeme láttára Guantanamon.

De például engem tényleg érdekelne, hogy az USÁ-ban és Kanadában van-e még kényszermunka büntetés, és hogy az ötvenes-hatvanas években milyenek voltak a körülmények.

Az USÁról annyit tudok, hogy például utakat építtettek a rabokkal a sivatagban.

littke 2016.09.19. 19:44:11

Kedves Z.
itt kutathatna ha akarna. hacsak nem katonai/állami titok, szabad a gazda.
Ön elfogult, én önt nem leszek képes jobb belátásra bírni, az idézőjelbe tett modata mutatja hogy ön túloz: " Ugyanis a hírek szerint amerikai kihallgatótisztek jelenlétében kínoznak asszonyokat, gyerekeket tömegével." Milyen hírek ezek? Kurucinfo?
Ezt még itt az ISIS-re sem mondják, nemhogy az amcsikra. Ez bolondság.

ZorróAszter 2016.09.19. 21:45:45

Kedves Little!

Nem. Ezt több amerikai katonai szakíró vetette fel. A felvetésük lényege, hogy egyes szövetséges országok az amerikai támogatásokat megszolgálandó a saját állampolgáraikat terroristásítják, és ezzel kárt okoznak, mert félrevezetik a terrorellenes szerveket.

Ez akkor volt, amikor kitört a balhé, hogy a CIA engedély nélkül fuvarozgatja Európában a terroristákat egyik börtönből a másikba.

Konkrétan itt Ferihegyen is felfigyeltek egy ilyen jelzés nélküli gépre. Meg volt balhé Romániában és Lengyelországban is emiatt. Ott tartották fogva és hallgatták ki ezeket az utaztatott terroristákat.

De a kínzásokkal nem őket, hanem arab szövetségeseket vádoltak. És azzal kapcsolatban említették meg, hogy néha ezeken a kínvallatásokon amerikai tisztek is jelen vannak.

Vagy ezt is kiradírozták már a világtörténelemből?

ZorróAszter 2016.09.19. 21:48:37

Ja! A barátit azért tetem zárójelbe, mert ezek a katonai/terror szakértők mondták, hogy ezek valójában korrupt és megbízhatatlan barátok.

littke 2016.09.19. 22:15:11

@ZorróAszter:
Nem radírozták ki. Hogy a CIA a lengyelek stb segítségével mit tett, proxikon keresztül, az ismert, és Ön egy egyetemen egy doktorátus tézistt írhat erről. Könyvet is írhat, szabad a gazda.

Nincsen olyan titkos szolgálat ami ne követett volna el törvénytelen dolgokat amiket az akkori vezetők elnéztek.
Ez itt nem titok.

De a cikk témájától ez nagyon messze esik, így, már megbocsásson, innetől csak arra vonatkozó dolgora fogok önnek vélaszolni.

ZorróAszter 2016.09.19. 23:12:54

Rendi! Akkor még megkérdezném Öntől, hogy Ön szerint hogyan lehetséges az, hogy egy nagymultú, kultúrált nép, amelyik a tudományokhoz is annyival járult hozzá, annak értelmiségi fia, egy doktori címet viselő antropológus hogy mehet el Tibetbe a mongolrokon tibetiek fejét méricskélve közös árja gyökereket kimutatandó?

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a0/Bundesarchiv_Bild_135-KB-15-083,_Tibetexpediton,_Anthropometrische_Untersuchungen.jpg

A képen balra dr. Bruno Beger. Jóval a háború után vonták felelősségre mert előkerült egy levél, amely szerint Auschwitzban kb. 80 embert kiválogatott egy antropológiai gyűjtemény számára és akiket aztán megöltek a csontvázukért.

Szóval Ön szerint mindez hogy lehet?
Kiváncsi lennék a véleményére.

littke 2016.09.19. 23:31:29

@ZorróAszter:
Nem tudom. Mérnök ember vagyok, egy történészt kellene erről megkonzultálni. Elolvastam amit az angol wiki ír róla. Most hallottam róla először.
A nácik kitermelték az ő "tudósaikat", ide tartozik.

pettra01 2016.09.20. 01:18:38

Tetszik az írás, jó megállapítások vannak benne. "... mi lettünk volna a legjobb nácik." Ez óriási.

ZorróAszter 2016.09.20. 08:57:56

Nem, kedves Little! Beger nem náci egyetemen végzett.

De ha érdekli, elmondom.

Egyszerű.

Elhitte azt, amit Ön is és még nagyon sokan. Sőt az emberek túlnyomó többsége.

Azt, hogy nem az az igazság, ami megfelel a valóságnak, hanem az, ami érdekünk, hogy igaznak mondjuk.
süti beállítások módosítása