elso

ujrakezdek

Tavasszal Arizonában

1970. január 01. - littke

Sokaknak elege van a kanadai télből és egy időre melegebb helyre vágynak. Kapásból Florida és a Karibb tengeri szigetek az első választék de Arizona állam nem marad nagyon mögöttük.
Ugyan nincsen tengerpartja, klímája isteni, száraz és ebben az időben (nem úgy mint nyáron) nem túl meleg.
Pár évvel ezelőtt éppen Húsvétkor ide repültünk. Béreltünk egy kocsit aztán nosza... egy körutat tettünk. Először délre mentünk Tucsonba, majd vissza Phoenixbe pár napra. Innen irány északra: Sedona, a Grand Canyon, Monument Valley, Canyon de Chelley majd Winslow, ez egy kisváros majd vissza mentünk Phonixbe haza repülni.
Azokról az állomásokról szeretnék írni amik a legjobban tetszettek.
1/ Sedona.
A templom SedónábanGondolom ez a hely otthon kevésbé ismert. A Grand Canyon felé menet egy kis kitérő, itt megálltunk két napra. A városka a közeli piros homokkő hegyeiről ismert. Mivel magasabban van, még nyáron is kellemes a hőmérséklet. Mint sok hasonló helyet a művészlelkek fedezték fel, turisták követték ezeket és végül is tehetősebb nyugdíjasok végképpen felsrófolták az ingatlan árakat. Népszerű jeepeken „safarira” menni, indián szőnyegeket és más értéktárgyat venni avagy amit mi is csináltunk csak kihajtani a városkából és az egyik ösvényen sétálgatni. Bajba is kerültem mert sétáltunk egy ösvényen amiről kiderült nem az volt aminek én hittem...A képem a híres vörös sziklára épített templomot mutatja.

2/ A Grand Canyon.
A Grand CanyonIde ténylegesen érdemes elmenni, a látvány felejthetetlen. Sedonából jővén a déli peremre érsz. Ebben az időben az északi még le is van a tél miatt zárva. Áprilisban még havat is látni, 2300 m magasan vagy. Több kilátó pont van. Parkolsz elbandukolsz a kilátó felé, az emberek sűrűsödnek, odaérsz, lenézel...és megborzongsz. A képek nem hazudtak, időbe telik a látványt beszívni. Madarak keringenek, látod évmilliók rétegeit a szemközti (északi ) falon. Valahol messze lenn ott megy a Colorado folyó.
Megint csak két napot töltöttünk itt, a hires El Továr hotelben, fél évre előre kell legalább foglalni. Ez közvetlenül a Canyon mellett épült. A többi hotel, kemping stb.. messzebb van, igyekeznek a kanyon környékét természetesnek hagyni. Furcsa ezen a helyen kirándulni. Nem úgy mint az Alpokban, vagy a Tátrában itt előszörre lefele mégy (ez valamivel könnyebb) és hazafele meg felfelé, ami nagyon erőfeszítő. Sokan ezt nem veszik figyelembe, túl messze mennek és vissza felé túl fáradnak, víz hiányban szenvednek...Mindenfelé vannak táblák figyelmeztetésekkel ezt megelőzendő. A Rim Trail (Perem ösvény) a peremet követi...ez aránylag könnyű. Vannak lefelé (a folyóhoz) vezető ösvények is. A déli oldalon, ahol mi voltunk a két leghíresebb a „Bright Angel” (Fényes Angyal ) és a South Kaibab ösvény. A folyóhoz lemenni legalább három óra. A rétegek láthatóak ahogy sétalsz a Bright Angel ösvényen.Visszajönni duplája, nagyon nem ajánlatos gyakorlatlanoknak ezt egy nap megtenni. A legélvezetesebb módja öszvérrel lemenni, ott lenn a Phantom Ranch menhelyen vacsorázni majd aludni. Másnap jó reggeli után az öszvérrel visszajönni. Mindez jó pénzért. Ezt persze megint csak fél évre előre az interneten le kell foglalni. Amikor jobbik felemet, Máriát kérdeztem aszondá hogy ő semmiképpen se akar öszvéren lemenni ...veszélyes mondá....de persze amikor az öszvéreket ott meglátta és akkor már akart volna menni ...de az összes öszvér túra akkora már rég le volt foglalva...Szóval gyalog mentünk le (a Fényes Angyal ösvényen) avagy egy órát. Felejthetetlen a kilátás a csönd.

3 Monument Valley

Monument ValleyEz a nemzeti park Arizona és Utah állam határán van. Elhagyatott, a világ végén érzed magad. Akkor lett hires amikor egy itteni kereskedő, akit Gouldingnak hívtak, meggyőzte Henry Ford filmrendezőt hogy ez a hely alkalmas vadnyugati filmek forgatására. A táj gyönyörű a szél és idő marta vörös homokkő oszlopok, körülötte a sivatag, vadregényessé teszi. A hely még most is kedvence azoknak akik szeretnek lovagolni. Találkoztunk a motelben egy cseh származású hölggyel aki csupán ezért hajtott fel Los Angelesből. Egy Navajó indián rezervátumon van, tequiládat jobb ha megveszed mielőtt ide jössz, piát tilos árulni. Mi egy indián vezette egész napos terepjáró túrára mentünk oda ahova magad nem tudsz behajtani. Este a Golding utódai által vezetett motelban aludtunk. Van egy mozi ahol ingyenes vadnyugati filmeket vetítenek. Este meg a holdfényes furcsa tájra nézhetsz ki ablakodból.

4 Canyon de Chelly

Az évezredek elötti települések.Ez egy kisebb de szintén érdekes canyon, lehet látni sziklába vágott lakóhelyeket ahol az indiánok elődei éltek több ezer évvel ezelőtt.

5 Winslow Arizona

Egy bájos kis város, max.. tízezer lakos, a híres 66 országút ment át rajta, ma is ez a főutcája. Manapság persze az Interstate 40 átvette minden forgalmát. Ez Floridát köti össze Los Angelessel. A sebesség határ 85 mérföld óránként kb. 140 km/óra az egyik legmagassab megengedett az US-ben. A kamion és más forgalom csak hömpölyög rajta, kösd fel a gatyádat ha itt vezetsz. A városkán megy át a Santa Fe vasút vonal is. Mi az állomás melletti hacienda stílusban épített Posada Fogadóban szálltunk meg. Délután nem volt mást csinálni, kiültünk vonatot nézni. Nem csalódsz. Húsz percenként dübörögnek át végtelennek tűnő tehervonatok, négy hatalmas diesel mozdony húzza őket, jobbára tele konténerekkel Hundai, China Link felírattokkal oldalukon...világos, (ha még eddig nem az volt), hogy honnan jön az áru. Este nyolckor meg egy pár percere megáll a híres SouthWest Chief vonat, kiszaladtam az étteremből hogy megnézzem, csupa ezüst kocsi, útban Chicagóból Los Angelesbe. Nagyon impozáns és romantikus.
Másról is hires ám Winslow! Itt van az utca sarok amiről az Eagles együttes énekelt az 1974-es slágerban:

Well, I'm a standin' on a corner in Winslow, Arizona,

and such a fine sight to see

It's a girl, my Lord, in a flatbed Ford,

slowin' down to take a look at me.

A következő nap elhajtottunk megnézni a Hopi indiánokat akik amolyan kőkiemelkedések tetején laknak, valószinűtlen környezetben és meg kell mondanom elég nagy szegénységben.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Funyi1 1970.01.01. 01:00:00

Csudajó!! :)) ......................... Van egy Lengyel cimborám Stadnikiben, akinek a szomszédjának a Bátyja Chicagóban órás. - A Bátty nem szereti a chicagói teleket, ezért télen Hawaira megy, ott van neki háza, addig meg az Öcsi - Ő is órás - kiutazik Chicagóba, s viszi az üzletet. A Bátty jól jár, mert nem kell Chicagóban telenie, s az Öcsi is jól jár, mert neki is jut annyi, hogy Ő meg otthon Lengyelországban "havajozik" egész nyáron, s kétaraszos Cubai szivart szívjon a vodkájához ... :))

178873 1970.01.01. 01:00:00

Ezt az Eagles számot anno én is használtam az USA tagállamok zenés blogsorozatomban. :-) Emlékszem, hogy amikor először találkoztam egy fiatal amerikai sráccal, pár másodpercig eltartott, míg beazonosítottam az ő kiejtésében, hogy Phoenixből jött. Ő valami olyasmit mesélt, hogy amikor biciklizni megy, akkor rendre "összefut" néhány csörgőkígyóval, de ezt egészen hétköznapi esetként mondta, és nem csinált különösebb ügyet belőle.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 1. Funyi1 (látogató) 3/17/2013 4:28 PM Szia Funyi, örülök hogy tetszett. re 2. solide 3/17/2013 4:29 PM Van déli kiejtés...és lehetnek csörgő kigyók is biztos. Mellesleg én Olaszban Trieszt közelében találkoztam eggyel, majdnem ráléptem.

264141 1970.01.01. 01:00:00

Kiegészítésül itt egy régi történet, nem fogom hosszasan magyarázni, de valóban így történt. Vagy kettő, vagy három évtizede, oly mindegy, Nebraskából átvágva Kolorádó állam sarkát befutottunk Wyomingba, ahol egy ideig az volt a véleményem, hogy itt nem szabad embernek élni, mert kietlen, sziklás, zord táj. De lám, a kellős közepén egy, a régi Hollywoodi filmekre emlékeztető renovált amerikai kisváros fogadott, szállást hamar elintézve, vacsora után néztünk a város közepén lévő élelmiszer áruházban. A polcokon feltűnt egy érdekes áru. Közelebb menvén nem hittem volna, hogy mi magyarok ilyen híresek vagyunk, mert kérem szépen sárga zacskóban ott sorakoztak az 5 fontos és 10 fontos csomagolásban a magyar lisztek. Fölkapom az egyiket, mindjárt szembetűnik, hogy ehhez az áruhoz egy történetet is fűztek. Igen, és ezt fontos tudni, hogy a Mississippitől nyugatra egy honfitársunk tevékenysége folyamán a préri és a hegyvidék lisztjéből az 1800-as évek végén ő teremtette meg ezt a liszt keveréket és sok államban kapható. Ahogy olvasom a történetet, az üzlet vezetője állt meg előttem és kérdezte, hogy megtaláltam-e amit venni szeretnék. Még nem, feleltem, de ez nagyon meglep, hogy itt ilyen liszt kapható. Elvette tőlem a csomagot, ő is beleolvasott a történetbe s megkérdezte, hogy mi ebben a meglepő? Mert én magyar vagyok, és ezt most látom először, feleltem, végig mért és azt mondta, hogy ő meg most lát életében először egy magyart. Nem hitte volna…

re 4. Bundi-Bandi 3/17/2013 6:42 PM +

60145 1970.01.01. 01:00:00

Egyetértek Funyival - és a lengyel órásmesterekkel!

178873 1970.01.01. 01:00:00

Kedves Little, Bundi-Bandi! Nem szigorúan ehhez kötődik, csak Bundi-Bandi története bennem is felidézett egy emléket. Darab ideig hezitáltam, de nem látom értelmét önálló bejegyzésben, ezért - ha Little nem bánja - itt foglalom össze röviden. Sok-sok éve történt, még a Kathrina-hurrikán előtt. New Orleansban jártam, és séta közben rábukkantam egy kis múzeumra: A polgárháború múzeuma. Érdekelt a dolog - mellesleg tényleg olyasmi volt, amit vártam, picit déli szemszögből, rengeteg emléktárgy, amit az érintettek vagy családtagjaik adtak át, sok apró momentum, egyenruhák, fegyverek, személyes levelezések -, szóval bemegyek, köszönök szépen, mondom, hogy vennék jegyet. Az ott ülő: Áh, Európából jött? Honnan? Na, akkor ennyit az angol kiejtésemről, gondoltam. Magyar valék. Igazán? Várjon egy pillanatot! Rövid kotorászás után lelkesen elővesz egy gépelt papírlapot, ami a muzeumról, meg a látnivalóiról szól - tökéletes magyarsággal, még az ékezetek is kézzel precízen behúzkodva!!! Mint kiderült, egy ott élő magyar házaspár írta, hogy legyen magyar nyelvű is, mert számtalan nyelven volt ilyen bemutatkozó leírás. Az alkalmazott meg tőlem kérdezgette, hogy tulajdonképpen milyen nyelv ez a magyar, mert ilyet még nem látott - és ráadásul én voltam az első magyar, akivel találkozott, és végre elővehette ezt a fordítást.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 6. Atlasz 3/17/2013 10:50 PM + Órásmester is kihaló foglalkozás. re 7. corvin 3/18/2013 12:54 AM Köszönöm re 8. solide 3/18/2013 4:23 AM Én is nagyon élveztem kis történetedet. Nagyon kis népek vagyunk mi magyarok. Ambátor van egy kevés még kissebb, pl a finnek, sokszor őket (hibásan) a skandináv családba sorolják. Mi egyedül vagyyunk. Embereknek, tanultabbak is, sokszor nehez rájönni hogy mik vagyunk, hol élünk

283390 1970.01.01. 01:00:00

Nagyon szép ország, a Kárpát medencéhez képest monumentális természeti képződményekkel...Szívesen eltöltenék néhány hetet itt, de aztán vágyódnék haza, a szolíd kis hegy-völgyeimhez, Kisalföldemhez....:-)) Ám jó látni, hogy ilyenek is vannak... Nem tudom észrevettétek e, hogy a természeti képződményeknek nincs esztétikailag negatív dimenziója...

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 10. Kokó 3/18/2013 6:17 AM "Mit nekem..." monda mar Petofi is. Utolso mondatod is igaz. re 11. Virág elvtárs s.k. 3/18/2013 7:17 AM Koszonom.

11677 1970.01.01. 01:00:00

Kedves Little! Meghallgattam a videjódat, és a "hátlapján" - több videó mellett - van egy "oroszlános". Megnéztrem azt - mivel nem tudni angol, a szöveget nem értettem -, hát elég meleg helyzetben volt a fickó az oroszlánjával! Jó, hogy ilyen sokféle helyen tudtál járni! Üdv.

264141 1970.01.01. 01:00:00

Utazni jó, mindig akad valami extra élmény, mint Solide is írta. Hogy a csörgőkígyókhoz is hozzászóljak, talán a fentebb beírt kaland alkalmával előzőleg a dél dakotai Black Hills-ben táboroztunk. Jellegzetessége a tájnak, hogy ezt a talán 45x70 km2 terület, ahol mamutásatások és aranybányászat folyik, az erdős hegyvidékes részt Amerika rossz földjei, a badlands veszik körül, kopár és félsivatagos táj. Ahol táboroztunk az előttünk lévő út vezetett ahhoz a sziklás részhez, ahol az amerikai elnökök arcmását Gustun Borglund, norvég származású szobrász 2500 cseh emigráns önkéntessel bevésette őket a sziklába. Az úton egyik aranyműves cég éri a másikat, néhány helyen még szórakozás képen aranyat is lehet mosni, afféle élménypótló, főleg gyerekeknek. Az öreg aranybányász, aki naponta hozott friss, de nem sok aranyat tartalmazó homokot, meglepetésemre, egy csörgőkígyó fejét tűzte a valószínűen sok vihart megért kalapja elejére. Kérdeztem felőle, említette, hogy csapdázza őket és itt fogta a tábor végében, ahol sátoroztunk, feleségem legnagyobb riadalmára. Mit csinált velük, kérdem megint az öreget? Megettem, olyan, mint a csirkehús, nekem talán még attól is jobb. Hát, szívesen megkóstoltam volna, említettem neki, mivel olyan társalkodó ember volt. Na, figyeljen ide, hol táboroznak? Jó, ha itt a közelben, akkor holnap reggel legyen itt nyolcra, ha fogok, hozok magának belőle. Szeretem az ilyen embert, aki nem ijed meg megkóstolni soha nem evett falatokat. Ott voltam, de nem volt kígyó, megijedtek, mondta az öreg egy kis mosollyal, sokat beszéltünk róluk, nem fogtam az éjjel. Lehet, hogy azért, mert a feleségem elég zajos volt amiatt, hogy a tábor körül kígyók is élnek.

210560 1970.01.01. 01:00:00

Nagyon tetszett ismét +++

178873 1970.01.01. 01:00:00

14. Bundi-Bandi :) Kígyót még nem volt alkalmam kostólni, azt hallottam, tényleg jóízű. Őszintén szólva szeretek sok dolgot kipróbálni, de teljesen nem vagyok nyitott. Csigát már ettem a franciáknál, idehaza meg - annak ellenére, hogy a vizi élőlényekkel gonjaim vannak több szempontból is - angolnát kostóltam. Mindkettő ízlett. De pl a kagylótól sajnos azonnal beteg leszek, a legkisebb mennyiségtől is.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 13. lord 3/18/2013 8:41 AM Majd megnezem azt a videot, most nincs idom. Megismerni a vilagot = istenekkel ismerkedni..... re 14. Bundi-Bandi 3/18/2013 8:59 AM Neked irni kene posztot, torteneteid nagyon jok! re 15. Fannyvár 3/18/2013 9:39 AM + re 16. solide 3/18/2013 10:37 AM Kar a kagylo nagyon jo. Spagetti con vongole....

178873 1970.01.01. 01:00:00

17. little Ha szabad, akkor inkább: penne or spaghetti aglio olio e peperoncino! :)

196219 1970.01.01. 01:00:00

milyen jó nekem, egyenesen Ági néni házára látok)))))