elso

ujrakezdek

ujrakezdek

Idősen, barátot keresvén. Valakit, akivel elbeszélgethetsz

2017. január 20. - littke

Az alábbi történetet, Dimitrij Frolovszkinak, egy Moszkvában élő írónak, a 80 éves Iraida Konstantinova Kireava, Novaya Usman lakosa mondta el, oroszul:

A múlt év júniusában, mielőtt a nyárfák pihéje zavarni kezdett volna, itt Novaya Usman-ban, azt a szokást vettem fel, hogy napjaimat a szabadban töltöm. Novaya Usman egy kis falu Dél Oroszországban, közel Voronyezs városához, és én majdnem tíz éve élek itt. 80 éves lettem és az én koromban nehéz hosszú ideig járni, így egy lavochka-n kezdtem ülni házam közelében és néztem az arra járókat. Elábrándoztam az életről a mesze Almaty-ban, több ezer kilométernyire. Ha a nosztalgiám elviselhetetlen lett, hazamentem.

Valaki

Gyerekkoromat Észak Kazahsztánban töltöttem. Több orosz családdal a sztálinista időkben családom száműzve lett a szteppére, Aktubinszk közelébe, mert apám tiszt volt a cár seregében és (ráadásul) kulák, ami szó vállalkozót jelent a szovjet nyelvezetben. Mire 12 éves lettem, szüleim meghaltak. Szóval fiú és leány testvéreimmel árvaként éltünk rozoga házunkban, szolgáltatások és téli ruházat nélkül. Nem ismertem a félelmet és nem féltem a nehézségektől.

Ahogy növekedtem és dolgozni tudtam, 12 órás műszakban, mint szakács dolgoztam. És mégis maradt annyi energia bennem hogy minden este táncolni menjek. Ezek voltak életem legboldogabb napjai. Nagyon népszerű voltam: tetszettem a fiúknak, hívtak a táncba. Sokuk szívét összetörhettem.

A kemény munka révén eljutottam a Kommunista Országgyűlésbe, mint főszakács, és ekkor költöztem Almaty-ba, ami akkoriban Kazahsztán fővárosa volt. Ott dolgoztam 40 évig, amíg végül is nyugdíjba mentem.

Imádom Almaty-t és igazi otthonomnak tekintem, de ott élni a Szovjetunió összeomlása után elviselhetetlenné vált. Családom orosz, és ugyan a kazahok az idősekkel, származásuktól függetlenül tisztelettel bánnak, a fiatalabbak állandó rasszizmusnak voltak kitéve.

Orisz! Orisz!” – hallottam jó párszor a buszmegállókban. „Ruszki, ruszki! Menj haza Oroszországba!” Más utálatos dolgot is láttam, de nem akarok róluk beszélni. Mindenesetre a németek akik Almaty-ban éltek visszaköltöztek Németországba, a zsidók Izraelbe és mi oroszok vissza Oroszországba.

Még évek után is itt Novaya Usmanban, nem tudok az itteniekkel megbarátkozni. Az emberek valahogy mások, és én idős vagyok arra, hogy megváltozzam. Száműzöttnek érzem magamat, mintha a Lethe nyelt volna el, ahogyan a költő mondja.

És akkor júniusban egy napon, amikor a puha párnámmal kezemben a lavochkámhoz bandukoltam, észrevettem egy öregembert. Nehézkesen ment, egy botra támaszkodván és egy öreg szovjet keki dzsekit viselt. Az aszfalt tele volt nagy lyukakkal, amikben sáros esővíz gyűlt, és nehezére esett haladni.

Észrevette, hogy nézem és felém fordult.

„Megengedi, hogy ide üljek?” – kérdezte, ahogy közeledett.

„Hát persze, tessék csak” - válaszoltam.

Letelepedett a lavochkámra és rögtön beszélgetni kezdtünk. Tanult és jó beszédű embernek tűnt. Több mint egy órát töltöttünk a legfrissebb politikai híreket megbeszélvén, amit a Russia-24 csatornát nézvén láttunk. Eddig Novaya Usmanban ritkán találkoztam olyan emberrel, akit akármi más, a helyi problémákon és pletykákon kívül érdekelt volna. Szóval ez egy nagy megkönnyebbülés volt, és beszélgetésünket tényleg élveztem.

Később, ahogy haza értem, izgatott lettem, hogy végre, 10 év után, végül is találtam valakit, akivel elbeszélgethetek. Ezután hetente többször is találkoztunk, és órákig beszélgettünk.

Sosem beszéltünk személyes problémáinkról, egészségünkről, családunkról. Azt tudtam, hogy egy nyugállományban levő katonatiszt, aki jobbára Adygea-ban Nyugat Kaukázusban, szolgált, és cukorbajos volt. De ez volt minden. Elannyira hogy egymás nevét sem kérdeztük és nem is akartuk.

Találkozásaink több mint két hónapig tartottak. Ennyi ideig élveztem beszélgetéseinket. És akkor egy délelőtt a lavochkámon ültem, szokás szerint, amikor láttam őt közeledni. Nem ült le, inkább megállt előttem.

„Csendes ember vagyok, nem szeretek veszekedni” - jelentette ki nyugodtan. „Az emberek pletykálni kezdtek és a feleségem féltékeny lett”. Megtiltotta, hogy veled ezentúl beszélgessek.”

„Hát persze” – mondtam és bólogattam. „Értem.”

Néztem, ahogy megfordult és elballagott az utcán. Sziluettje lassacskán eltűnt a szürke szovjet stílusú háztömbök között.

Aznap este vigasztalgattam magamat, hogy még mindig képes vagyok másokban féltékenységet kelteni, dacára idős koromnak. A fiatalság és a táncok emléke újraébredt bennem, mintha az időben utaznák. De ezek az érzések nem sokáig tartottak. Rájöttem, hogy hosszú évek utáni egyetlen barátomat vesztettem el. Sohasem beszélgettünk azután.

 

PS

1          A fenti írás a New York Times Magazin 2017 január 1. számában, a Lives rovatban jelent meg. Az eredeti cikk itt található: https://www.nytimes.com/2016/12/30/magazine/looking-for-a-friend-in-old-age.html?_r=0

2          Köszönet barátomnak a fordítás magyarságának átfésüléséért.

A bejegyzés trackback címe:

https://fressstart.blog.hu/api/trackback/id/tr6512139609

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kincse- 2017.01.20. 11:44:48

Jó, hogy idehoztad a történetet, bár szokatlan téma tőled.
A történet azért visszhangzik bennem, mert több dolgot is láttam már belőle az életben. Egyrészt, nagyon kevésszer adódik, hogy megértő beszélgetőtársra találjunk, ha nem egyen-gondolkodású vagy. Azt hallottam, az idős fát nem lehet sikeresen átültetni. Aki idős korában kerül más helyre az addigi megszokott otthonától, az hamar meghal, nem tud alkalmazkodni az új környezethez, sem helyileg, sem emberileg.
A következő tipikus emberi tulajdonság, az irigység, féltékenység és pletykálkodás szintén tönkreteszi az ember életét.
Szomorú ez az egész, hogy nem lehet csak úgy tisztán emberi kapcsolatokat elképzelni és megvalósítani, a gonosz mindenütt keresztbe tesz.
Szerencse, hogy a férjem nem féltékeny a netes beszélgető partnereimre , de még a való életben sem. Bár nagyon szeret ezekkel a pletykás vénasszonyokkal beszélgetni , akik kiszedne belőle minden titkot . :)

ZorróAszter 2017.01.21. 15:28:32

Kedves Little!

Egy apró ellentmondást vélek felfedezi. Csak már úgy megszoktuk az ilyesmit itt Magyarországon is, hogy mindenkinek a vakfoltjára esik.

A néni először elmondja, hogy kulák meg cári tiszti származásúként nem bíztak benne. Aztán meg azt, hogy
"A kemény munka révén eljutottam a Kommunista Országgyűlésbe, mint főszakács, és ekkor költöztem Almaty-ba, ami akkoriban Kazahsztán fővárosa volt. Ott dolgoztam 40 évig, amíg végül is nyugdíjba mentem."

Most akkor gyanakvók voltak a komenisták vagy nem voltak gyanakvók?

Mert hát vannak mérgek, amik minimális mennyiségben is halálosak, sőt viszonylag hosszú ideig tünetmentesek is.

A KGB csak tudja.

Szóval hogy van ez? A parlamenti szakácsok, főszakács az nyilván bizalmi állás volt.

littke 2017.01.21. 15:57:49

@ZorróAszter:
Gondolom a Sz U-ban is enyhültek a dolgok Sztalin halála után és Kruscsev jövetelével, és a származási előitéletek, mint nálunk is enyhültek.
Mindenesetre ez a néni így mondta el....

ZorróAszter 2017.01.21. 18:35:36

Ha a néni a szabályosan ment nyugdíjba 55 éves korában, akkor az 1990 körül lehetett. Visszaszámolva 40 évet 1950 jön ki. Nehéz kihozni, hogy Sztálin halála után, 1953 után kezdett ott dolgozni.

Inkább jön ki Sztálin halála előtti időpont.

littke 2017.01.21. 19:12:04

@ZorróAszter:
Így mondta el a néni. Kedves Z. ön egy igazi "nitpicker" ahogy azt itt mondják. A néni, 80 éves, tévedhetett 3-4 évet, vagy meg többet is, kerekíthetett, stb. Ilyesmi előfordul.

ZorróAszter 2017.01.22. 23:23:01

Én nem mondtam hogy tévedett. Se azt, hogy kerekített. Hanem azt, hogy minden valószínűség szerint 53 előtt kezdett el a parlamentben dolgozni, és nem utána.

Tudja ez olyan, mint mikor például Pozsgay azt mondja, hogy ő mindigis demokrata volt. Még jó hogy azt nem mondja hozzá, hogy sose volt kommunista, sőt sosem mondta, sőt ezt Kádárnak is a szemébe vágta.

No és miért teheti ezt meg?

Mert a többség olyan mint Ön. :o)
süti beállítások módosítása