elso

ujrakezdek

ujrakezdek

Az Egyenlőség, Szabadság, Igazság és a Jólét

Az egész világ gazdagodik, hála a liberális gondolkodásnak, ami forradalmak során fogamzódott.

2016. szeptember 12. - littke

Az alábbi cikk a New York Times 2016. szeptember 2. számában jelent meg, az Upshot rovatban.

A világ gazdag és egyre gazdagodik. Nem kell aggódni.

Mindannyian persze még nem vagyunk gazdagok. Körülbelül egy milliárd azon emberek száma, akik napi 3 dollár megfelelőjén, vagy annál kevesebben tengődnek. De nem túl régen, az 1800-as években, majdnem mindenki ide tartozott.

A Nagy Meggazdagodás a 17. században, Hollandiában kezdődött. A 18. századra Angliába költözött és Skóciába és az amerikai gyarmatokra, és mára jobbára az egész világon elterjedt.

A közgazdászok és a történészek egyetértenek a jólét meglepő növekedésében: 2010-re az átlagos jövedelem az 1800-as nívó 1000-3000 szeresére szárnyalt egymástól nagyon különböző országokban, beleértve Japánt, az USA-t, Botswana-t, és Brazíliát. Az emberek a sátrakból és sárviskókból házakba és lakásokba költöztek, a vizükben található fertőzésektől megszabadulván 80 évig elélnek, a tudatlanságból az olvasottságig jutottak el.

Azt gondolhatod, hogy a gazdag gazdagabb lett a szegény meg még szegényebb. De a lényeges dolgokban a Föld legszegényebbjei érték el a legtöbbet. Olyan helyeken, mint Írország, Singapore, Finnország és Olaszország, még a relatíve szegényeknek is elegendő az élelem, az oktatás, a szállás és az orvosi ellátás – amiben elődeik egyike sem részesült. Még megközelítően sem.

A Francia Forradalom volt egyike azon eseményeknek, amik a liberálizmus létrejöttét lehetővé tették, ami aztán a tömegek helyzetén javított. A kép Francia Nemzeti Levéltárból:

equality

A vagyoni egyenlőtlenség változó, de hosszú távon csökkent. Még a francia közgazdász, Thomas Piketty is elismerte, hogy az egyenlőtlenség 1800 és 1900 között nagyobb volt, mint manapság. A még fontosabb, az alapvető fogyasztás mutatói szerint az országok közti egyenlőtlenség majdnem folyamatosan csökkent.

Mindenesetre a probléma a szegénység, nem az egyenlőtlenség, mint olyan, nem az hogy hány jachtja van Liliane Bettencourtnak, aki a L’Oréal örököse, hanem az, hogy az átlag francia nő képes eleget enni. A Nyomorultak idejében nem volt képes. Az elmúlt 40 évben a Világbank szerint a népesség azon aránya, akik napi 1-2 dolláron élnek, a felére csökkent. Paul Collier, oxfordi közgazdász arra biztat, hogy segítsük a földön élő hét milliárd ember „legalsó milliárd”-ját. Természetesen. Ez kötelességünk. De megjegyzi, hogy 50 évvel ezelőtt, az 5 milliárd emberből négy milliárd élt ilyen nyomorúságos körülmények között. 1800-ban meg az egy milliárd ember 95%-a.

Tudunk javítani a munkásosztály helyzetén. Főleg a korlátozatlan emberi leleményességre alapuló igyekvések, amik az eredeti alacsony termelékenység emelésére irányultak, bizonyultak eredményesnek. Ezzel szemben, ha elveszünk a gazdagoktól és azt a szegényeknek adjuk, az nem sokat segít – és egyébként is a vagyonmegfosztás egy egyfelvonásos dráma. A piac tesztjét megálló módosítást követő gazdagodás viszont folyamatosan működik, és az elkövetkezendő évszázadokban, majdnem hogy mindenkinek jutni fog a Földön az elemi szükségletekből, és ennél is több fog jutni a növekedő középosztálynak.

Csak tekintsünk Kína meglepő javulására 1978 óta, vagy Indiára 1991-től. Ezek az országok 10 közül 4 ember otthonát képezik. Ellentétben a közhittel, még az US-ban is emelkedtek az alapbérek, – lassan ugyan – az elmúlt évtizedekben. Donald Boudreaux, egy közgazdász a George Mason egyetemen, és mások, akik túltették magukat a szokásos felületességen, megmutatták, hogy az alapbérek emelkedtek, főképpen az áruk és szolgáltatások minőségi javulásának és a bérek melletti juttatásoknak köszönhetően. Az alap vásárlóerő duplája annak, amire szívesen emlékszünk, ami 1950-ben volt, amikor is sok amerikai gyerek éhesen ment az ágyba.

Mivolt tehát az, ami ezt a Nagy Meggazdagodást okozta?

Nem a kizsákmányolása a szegényeknek, nem a beruházások, nem a meglevő intézmények, hanem az az egyszerű elgondolás, amit Adam Smith közgazdász így nevezett meg: „a liberális elfogadása az egyenlőség, szabadság és igazságosság elvének.” Összefoglalva, az európai szabad piac liberalizmusa. Biztosítsunk a tömegeknek és az egyszerű embereknek egyenlőséget, szociális méltóságot, és ennek következtében ők rendkívül hatásosak és igyekvőek lesznek.

A liberális elvek, nevezetesen a négy R elterjedése Észak- Nyugat Európában született, véletlenül, 1517 és 1789 között: a reformáció, a holland revolúció, az angol és a francia revolúció és az olvasás (reading). A négy R az egyszerű embereket, köztük a vállalkozó szellemű burzsoáziát szabadította fel. A Burzsoázia Elmélete, röviden ez: Az első felvonásban megpróbálkozom ezzel vagy azzal az újítással. A profitot megtartom magamnak, köszönöm szépen, de a második felvonásban azok a bosszantó versenytársak a nyereségembe fognak vágni, mert ők is belépnek az iparba (lásd amit Uber tett a taxisokkal). A harmadik felvonásban az újításom elterjedt és mindez téged tesz gazdagabbá.

Szóval ez történt.

Nos ellentmondhatsz, miszerint sok az ötlet, de azokat megvalósítandó kell, hogy elegendő anyagi és emberi tőke álljon rendelkezésünkre, és megfelelő intézmények. Ez a gondolkodás népszerű a Világbankban, de hibás. Igaz, idővel szükségünk lesz tőkére és intézményekre, amik ötleteinket megtestesítik, mint például a Legfelsőbb Bíróság a márvány épületben, komplett központi fűtéssel és hűtéssel. De az átmeneti és függő szükségletek, mint például a tőke és az intézmények nem alapvetőek.

Az alapvető oka a meggazdagodásnak a liberális gondolkodás volt, és most is az, az egyetemek, a vasutak, a magas épületek, az internet létrejötte, és ami a legfontosabb, a mi saját szabadságunk. Milyen eredeti felhalmozás inspirálta William Lloyd Garrison és Sojourner Truth gondolkodását? (Fordító: ismert amerikai rabszolgaság elleni harcosok). Milyen intézmény, kivéve a mai egyetemi oktatást és cenzor nélküli publikálást, eredményezte a feminizmust és a háborúellenes megmozdulást? Karl Marx óta abba a hiedelembe estünk, hogy az anyagiakban keressük az emberi fejlődés okait. De a modern világ annak az eredménye, hogy egyre több emberrel bántunk tisztességesen.

Persze az elvek nem mind jók, a fasizmus, a rasszizmus, az eugenika és nacionalizmus mint gondolkodás mai népszerűsége riasztó. De az egyszerű praktikus ötletek a nyereséges technológiák létesítésére, és a liberális gondolkodás, ami a történelemben először az egyszerű embereknek a részvételre lehetőséget biztosított, ez az oka a Nagy Meggazdagodásnak. A tömegeket kell inspirálnunk nem az elitet, azok már úgyis meg vannak győződve. A gazdasági és spirituális felvirágzás alapvető okai a jogi egyenlőség és a szociális méltóság – gondoljanak az önkényuralkodók, azt, amit akarnak.

PS

1          A szerző, DEIRDRE N. McCLOSKEY közgazdaság/történelem/angol és kommunikáció professzor emeritus professor az Illinois Egyetemen, Chicago-ban. Legutóbbi könyve, a “Bourgeois Equality: How Ideas, Not Capital or Institutions, Enriched the World” (University of Chicago Press). (Polgári Egyenlőség: A gondolkodás, nem a tőke vagy az intézmények gazdagították az emberiséget)

2          Az eredeti cikk itt található

3          Köszönet barátomnak, aki a fordításom magyarságát átfésülte.

A bejegyzés trackback címe:

https://fressstart.blog.hu/api/trackback/id/tr2011695101

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZorróAszter 2016.09.12. 06:27:12

Kedves Little!

Ez a cikk megintcsak a félművelt amerikai középosztálynak szól a gimiben felcsipegetett közhelyeik megerősítéséül.

Először azt hittem, teljesen kimaradnak a hollandok és a britek, de aztán mellékesen a nagy négy r kapcsán mégis mellékesen csak-csak bekúsztak. Igen, a kapitalizmust és a kapitalista gyarmatosítást ők indították be, nem a franciák.

Sőt még a gyarmatok szó is szerepel. Igaz, csak egyszer és csak így:: "A 18. századra Angliába költözött és Skóciába és az amerikai gyarmatokra ..."

Az már kevésbé, hogy ennek a liberális "piac mindent megold" nézetnek például Indiában 1900 körül több hullámban mintegy 30 millió ember esett áldozatul. Éhenhalt. A gyarmatosítók ugyanis ipari növénytermesztésre ösztönözték a parasztokat, és mikor a rossz termés meg értékesítési nehézségek léptek fel, akkor tízmilliók haltak éhen. Hagytak éhenhalni. A britek ugyanis nem avatkoztak be mondván majd a piac megoldja a gondokat.

Nagyon szépek a fejlődési számok is. Csakhogy az emberiség jó negyedének még mindig nincs egészséges vize még iváshoz, főzéshez sem. Pocsolyából vesz vizet. És évente tízmilliószám halnak meg gyerekek például fonálféreg fertőzéstől, ami általános vérmérgezéssel járó kínhalál.

És milliószám olyan betegségekben, ami pár dolláros gyógyszerrek gyógyítható lenne. Például maláriában.

Miközben mondjuk a Coca-Cola éves profitjának töredékéből lehetne minden afrikai falunak fúrt kútja már ötven éve akár.

Aztán szép dolog a kapitalisták igyekvése, ám a világ koncentrálható tőkéjének a nagy része nem Isambard Kigdom Brunel, James Watt vagy James Nasmyth örököseinek a kezében van.

Hanem kontinensek kiirtóinak, háborúk kirobbantóinak és finanszírozóinak, rabszolgakereskedőknek és rabszolgatartóknak és egyéb köztörvényes bűnözők, tömeggyilkosok leszármazottainak a kezében.

Ezek a klánok egyenként birtokolnak több száz milliárd dolláros vagyonokat. Ezekhez képest Bill Gates labdába se rúghat.

Ők mondják meg, mi legyen a világgal több száz év óta.

És őket ugyanolyan szellemben nevezték, mint tömeggyilkos ükeiket.

ZorróAszter 2016.09.12. 06:30:35

nevezték helyett nevelték:

És őket ugyanolyan szellemben nevelték, mint tömeggyilkos ükeiket.

Drizari 2016.09.12. 11:03:15

Elöljáróban annyit, hogy a "billion" magyarra fordítva "millió". Folytatva: Deirdre N. McCloskey feszegette liberális gondolkodás és gazdagodás, ami szerint a világ lakosainak szegényei a piac liberalizálása folytán léptek ki a mélyszegénységből, ez megfigyelhető Magyarország esetében is. Nem vitatva persze, hogy vannak ma is mélyszegénységben élő honfitársaink, de ma a számuk nagyságrendekkel kevesebb, mint volt 50-80 évvel ezelőtt.

Az legelső szembetűnő különbség: ma nem külső kényszer miatt szegény, aki szegény. Ezek a külső kényszerítő körülmények az akkori törvényekből adódó társadalmi tagozódásból fakadtak, amik miatt nehéz vagy lehetetlen volt kiszakadni a hierarchiában elfoglalt helyzetükből. A szegénységen nem sokat változtatott az 1948-as fordulat sem, csak a gazdagok szegényedtek el a javaiktól megfosztva. Az addig szegény munkás és földműves réteg (ez sem igaz teljesen) valamivel jobb körülmények közé került, de egyéni gyarapodásról nem lehet beszélni, nem lehetett a törvények miatt, és a fizetésekből sem lehetett vagyontárgyakat szerezni kezdetben a hiánygazdálkodás (jegyrendszer) miatt, később a szabályozás és a hiánycikkek miatt. A Kádár-korszak hatvanas éveitől kezdődött el egy enyhe liberalizáció, egyben ez a kezdete a gulyáskommunizmusnak. Engedik és kiépítik a háztáji gazdaságot, engedik a fusizást (a maszekolást), lehetővé teszik a televíziók és a hűtőgépek részletre vásárlását, hétvégi telkek parcellázását kezdik a Velencei és a Balatoni tó körül, majd az egész országban. A szegények egy minőségibb élettérbe kerültek, de maradtak változatlanul szegények (ezt tagadta a politika) sokan kértek kölcsön egy százast hó végén a fizetésnapig. A liberalizmus kezdett szélesedni: létrejöttek VGMK-k, már volt szabad vásárolni 3 éves autót is (és eladni is), butikot nyitottak egyre többen, sokan dolgoztak otthon házi szövőgéppel és adták el termékeiket a butikosoknak, több évi előkészület és tárgyalás után 1986-tól F1-es nagydíj a Hungaroringen, és tovább szélesedik a liberalizáció: 1988-tól világútlevél valutakerettel és bevásárlási láz (egyéni tulajdon gyarapodás). A szegények újabb és eggyel magasabb minőségi küszöböt lépnek át, marad szegény, aki már nem kér hó végén kölcsön egy százast a fizetésnapig, de a hó végére elfogy a pénze, akár mert áruhitel-törlesztést fizet. És megjelenik a munkanélküliség, 1990-től a Köztársaság és a teljes liberalizmus, megszűnnek az egyént korlátozó gazdasági szabályrendszerek, szabaddá válik az egyéni vállalkozás és a külföldre költözés. Megjelenik a magántulajdon, a vagyonfelhalmozás.
Ma a szegénynek vannak tulajdonosi vagyontárgyai (televízió, mobiltelefon, háztartási kisgépei stb), de ugyanúgy pénztelenné válik a hóvégére. Képességei révén ebből a körből kiléphet, akár külföldi munkavállalással is. Ez a liberalizáció. Helyzetük össze nem hasonlítható az 1935-ös ágyrajáró (ez nem albérlet, csak egy ágybérlet) gyári segédmunkás, vagy a domboldalba vájt földlakásban lakó zsellér helyzetével. De nem egyenlő a mai szegények helyzete a sokkal alacsonyabb szinten élő 1950-es évekbeli társbérletbe kényszerült emberek helyzetével sem.
Hogy ma vannak hajléktalanok is? Igen, vannak. De minden esélyük megvan a változtatáshoz. Kérdés, hogy képesek rá?

Translator +X+ · http://www.szabadzona.hu 2016.09.12. 11:24:14

:: Körülbelül egy billió azon emberek száma

Mivel a Földön 7 milliárd ember él, ez meg annál vagy 140x több, itt hirtelen abbahagytam az olvasást.

:: Drizari

Az milliárd.

Ad Dio 2016.09.12. 11:36:38

Nem értek egyet a cikkel.

A liberális gondolkozás a gazdagság következménye és NEM fordítva (bár idővel gerjesztette azt).

Btw ez semmit nem von le a liberalizmus elévülhetetlen erényeiből, de a reláció akkor is fordított.

Először lett egy meggazdagodó réteg, aki a pénzügyi lehetőségei mellé nagyobb társadalmi és gazdasági mozgásteret is akart. Ez az un polgárság. Eleinte kifejezetten szigorú, protestáns erkölcsvilágú volt. Nagyon nem liberális - a mai értelemben. Ők szülték meg az őskapitalizmust. Aztán kiderült, hogy a rendszer még jobban működik ha a tulajdonviszonyokat szabadabbá teszik - hitel, jelzálog, miegymás. Ráadásul ennek a rendszernek hirtelen szüksége lett egy csomó munkás kézre, akiknek jobb megélhetést tudott biztosítani, mint a mezőgazdaság. Ezért megindult egy társadalmi liberalizáció is.

Drizari 2016.09.12. 12:16:09

@Translator +X+: Kösz, ezt benéztem. :) Tényleg milliárd.

Drizari 2016.09.12. 12:27:24

@Ad Dio:

Persze a gazdaság következménye, ha liberalizálják a gazdaságot IS. Mint azt föntebb hosszabban kifejtettem, a politika nem volt liberális Magyarországon 1990-ig, de az 1960-as évek elejétől kezdődtek apróbb liberális engedmények, ennek lett eredménye a gulyáskommunizmus. Az évek múlásával újabb apró liberális politikai intézkedések tették lehetővé az egyéni gyarapodást, de még nem engedték a vagyonosodást.

littke 2016.09.12. 12:43:06

@ZorróAszter:
Gondoltam Ön nem fog a cikkel egyet érteni. A cikk szerint a helyzet javult, arányosan legalábbis, ésszerinte még ma sem tökéletes, de a jó irányba tart. Ezt kell a kalap mellé tölteni, a multban voltak nagy hibák, persze hogyvannak mai is.

littke 2016.09.12. 12:48:19

@Drizari: A billiot ki fogom javítani milliárdra. Azt hiszen te megértetted mit mond a cikk, szegény és szegény között van nagy különbség.

littke 2016.09.12. 12:49:11

@Translator +X+:
Igen a billo egy typo hiba, ki lett javítva.

ZorróAszter 2016.09.12. 12:52:11

Az, hogy tízmilliószám hagynak gyerekeket meghalni, az nem apró hiba.

Az hogy százmilliók pocsolyából isznak, az sem.

A nyugat adhatna cserébe valamit azért a sok szörnyűségért, amivel a gazdagságát kicsikarta.

Hamár annyira liberális.

littke 2016.09.12. 12:54:23

@Ad Dio:
A liberalizmus tette lehetővé, hogy nemcsak földesurak stb tudott gazdálkodni, és gyárat nyitni de mindenki olyan akinek volt arra mersze és tehetsége.
A szabad verseny még ma is törvények által van biztosítva, az árak "megbundázása" két gyártó között büntetendő.
A cikk nem írja, hogy a kapitalisták liberálisok, de azt mondja hohy az tette lehetővé, és még ma is annak virágzásához nagyon fontos.

littke 2016.09.12. 12:59:15

@ZorróAszter:
Megintcsak relatíve kell erre nézni és az eredményeket belátni nem tagadni. A világ egyre jobb a gyermekhalálozás éppenséggel, ha már említi, óriásit csökkent.
Ha ezt ön tagadja, a homokban tartja a fejét.
Hogy a gy. halálozás még mindig van? Igen ez igaz.

Teréz Anyabagoly 2016.09.12. 13:32:26

@littke: A tecgniaki, gazdasági fejlődés az kétségtelen, de ezt a bekezdést olvasva: "Azt gondolhatod, hogy a gazdag gazdagabb lett a szegény meg még szegényebb. De a lényeges dolgokban a Föld legszegényebbjei érték el a legtöbbet. Olyan helyeken, mint Írország, Singapore, Finnország és Olaszország, még a relatíve szegényeknek is elegendő az élelem, az oktatás, a szállás és az orvosi ellátás – amiben elődeik egyike sem részesült. Még megközelítően sem." - Zorrónak van igaza abban, amikor azt írja, hogy "Ez a cikk megintcsak a félművelt amerikai középosztálynak szól a gimiben felcsipegetett közhelyeik megerősítéséül."
Honnan veszi ezt az információt vajon a cikk szerzője? Ne beszéljünk azokról az éhezőkről, akik Indiában élnek szeméthegyeken, ne beszéljünk a nápolyi bádogvárosokról és ne Afrikáról. Elég kicsit jobban ismerni Magyarország mélyebb rétegeit, s itt se menjünk a legfertőzöttebb Borsodba! Budapesten a Kőbánya-Kispest metróállomás alatt valóságos barlanváros alakult ki, a csepeli erdőkben sátorváros van, középkori, barbár viszonyok uralkodnak. Csak egy eset pattant ki az ott folyó életről, amikor nyakig földbeástak egy hajléktalant, hogy megmondja a PIN kódját. Le is fejezték volna, ha nem mennek el előbb a pénzét kivenni a bankból s neki nem sikerül valahogy kikaparnia magát...
Ezzel azt akarom mondani, hogy csak Magyarországon soha nem látott nyomor van és mélyül...

E.Katolnai 2016.09.12. 13:42:52

A felsorolásból hiányolom a négerek, meg a belterjes arabok (néhány olaj bandát leszámitva) meggazdagodását. Csak menj el Braziliába, Kolombiába, afrikáról nem is beszélve, aztán nézd meg a néger gazdagságot. Még az USA-ban is elkeseritő a néger, arab 'siker', 'emberi leleményesség' hiánya, de a kölköket fossák tizessével; egy wc.-t képtelenek megépiteni, a saját szemetüket képtelenek összeszedni, de dugni mind tud!
Ott a négerek gazdagsága Párizs Stalingrad főutcájában, ahol százassával hemperegnek az utcán a négerek és várják az ingyen ételt, ingyen pénzt, ingyen lakást ...

Teréz Anyabagoly 2016.09.12. 13:43:18

@Drizari: Etr írja: "Hogy ma vannak hajléktalanok is? Igen, vannak. De minden esélyük megvan a változtatáshoz. Kérdés, hogy képesek rá?
Igen? Konkrétumokkal alá tudná támasztani, hogy milyen lehetőségük van a hajléktalanoknak a változtatásra? Milyen ellátásban részesülhetnek? Milyen munkalehetőségek közül válogathatnak? Milyen lakáshoz jutási lehetőségeik vannak? Jó lenne, ha azokról is szólna, akik a devizahitel miatt vesztették el a lakásukat, de még van jó, piacképes munkájuk és albérletben élnek. Bár a szociális ellátórendszer őket nem tekinti hivatalosan hajléktalannak, de azok. Mert elég egy betegség, egy rövidebb távú munkanélküliség és ők is az utcára kerülnek. Ezt a pszichés nyomást ki segíti és hogyan nekik feloldalni? Nincsenek kevesen. Számuk a becslések szerint legalább háromszorosa az utcán élő hajléktalanoknak...
Érdekelne mit tud erről mondani?

Teréz Anyabagoly 2016.09.12. 13:47:09

@littke: "technikai" - természetesen! Bocs' lassú a gépem!

E.Katolnai 2016.09.12. 13:59:33

@ZorróAszter: baromságokat beszélsz, mint mindig, mert viszket a segged valami nagy afrikai-arab izére ...
csak nézz körbe, te barom, a kompjuter, amin irsz, a szék amin ülsz, az ablak, amin kinézel, az áram, a melegviz, kinnt az autók, buszok, biciklik, a vasút, repülő stb.: mind, mind a fehér ember találmánya, a fehér ember vivmánya. A négerek vagy a bunkó mohamedánok vajon mit találtak fel?Mivel gazdagitották emberiségünk jólétét, kényelmét? Ebből az alkotókészségből, feltaláló hajlanból és kitartó munkamorálunkból van a gazdagságunk és nem a hot-hülye, primitiv négerek kihasználásából!
Egy zavarodott néger, mohamedán seggnyaló vagy, akinek oda kellene költözni közéjük, ott majd jól lerendeznék a viszkető poofta seggedet!

Ad Dio 2016.09.12. 14:06:13

@littke:

Értem mit állít a cikk és vitatom.

Ez amolyan tyúk vagy tojás kérdés.

De én sokkal inkább gondolom, hogy NEM a liberalizmus nyitott utat a gazdagodásnak, hanem a gazdagodás vonzotta be a liberális gondolkozást (ami aztán további gazdagodást tett lehetővé).

De eredendően a liberális gondolkozás a gazdagság eredménye és nem fordítva.

"A liberalizmus tette lehetővé, hogy nemcsak földesurak stb tudott gazdálkodni, és gyárat nyitni de mindenki olyan akinek volt arra mersze és tehetsége."

Gyár nyitásához első körben _tőke_ kell. A társadalom liberalizálódása azt tette lehetővé, hogy a gazdagok társadalmi helyzetüktől függetlenül tudjanak érvényesülni + felszabadította a jobbágyokat a kötelékükből, hogy a megnyíló ipar számára munkás kéz lehessenek.

Teréz Anyabagoly 2016.09.12. 14:11:17

Még egy, ami nekem ebből lejött. Ha az USA egyik legtekintélyesebb lapjában írnak ezekről a kérdésekről, akkor Amerika minden eszközzel igyekszik eltolni magától a menekült kérdést... Hoztam egy videót, amiben egy amerikai magyarázza el ugyanezt a kérdést, kicsit másképp... Érdemes megnézni a videót és azt, hogy a szegények tömegét az előadó rágógumi golyókkal ábrázolja... Bizar, hogy pont azzal, amit megrágunk aztán kiköpünk...
...de azért segítsünk a világ szegényein, csak az US közelébe ne menjenek... főleg a milliárdos elitébe ne...
Tessék: valasz.hu/vilag/igy-meg-senki-sem-magyarazta-el-miert-onaltatas-hogy-a-migransbefogadassal-segitunk-a-vilag-szegenyein-120340

ZorróAszter 2016.09.12. 14:16:38

@E.Katolnai:

Kedves E.Katolnai!

Nem szeretném ismételni magamat, úgyhogy csak emlékeztetném, mit javasoltam Önnek az előző alkalommal, amikor találkoztunk.

Ön oly mértékben tudatlan, hogy az embernek nincs kedve különösebben az említetten kívül mást mondani Önnek, de jó, tegyünk kivételt.

Ha már a számítógépemet említette:

A számítógépek eljárásait algoritmusnak nevezik. Az algoritmus szó Mohamed ibn Musza al-Kvarizmi nevéből származik. Gyengébbek kedvéért: al-Kvarizmi - algoritmus

Aztán a számítógépek és persze ugyebár Boole-algebrát használnak, mi meg különféle más algebrákat is.

Az algebra szó pedig ennek a pacáknak a könyvének a címéből származik, ami úgy kezdődik, hogy Hiszab al-dzsabar ....

Gyengébbek kedvéért: al-dzsabar - algebra

Most nem tudom, hogy a többi ótvaros baromsággal, amit ideböfögött, azzal foglalkozzak-é?

Nincs nagy kedvem.

Maradjunk aban, amit a múltkor ajánlottam Önnek.

ZorróAszter 2016.09.12. 14:31:48

@littke:

Az, hogy Indiában és Kínában a gyemekhalandóság csökkent, az most a gyarmattartók eredménye?

Azt írjuk a Nyugat nagylelkűségének a számlájára?

Ezek az afrikai országok lehet hogy gyarmatosítás nélkül is nyomorban élnének. De négyszáz év gyarmatosítás után a Nyugat nem mondhatja, hogy csókolgassák a kezét hálásan azért a kevésért, amit visszaad ezeknek a népeknek. Főleg mivel nagyon nehéz megmondani, hogy az eredményekből mennyi az, amit a Nyugati államok finanszíroznak, és mi az, ami a különféle önkénteseknek az eredménye.

Az viszont tény, hogy egy multinacionális nagyvállalat éves profitjának a töredékéből lehetne tiszta vizük már ötven éve.

Ennek ellenére 1-1,5 milliárd embernek nincs.

Drizari 2016.09.12. 15:22:20

@Teréz Anyabagoly:

"Kérdés, hogy képesek rá? " Ez egy sarkalatos kérdés. Aki a munkaerőpiacon teljesen hasznavehetetlen és akarata sincs a változtatásra, esélye valóban semmi, mivel nem bír élni a lehetőségekkel. Ma már egyre több munkáltató ad szállást a dolgozóinak a munkaerőhiány miatt. Ők az egyik:
hvg.hu/vallalat_vezeto/20160910_Allasert_szallast__bejott_a_McDonalds_t_programja

Alacsony képzettségű és szegény ember ne verje magát közép vagy hosszútávú hitelekbe. A közepes képesítésűek közül viszont többen külföldön dolgoznak, hogy kibírják fizetni devizahitelüket. Tudok olyan kamionsofőrről, aki Írországban dolgozik, félévente jöhet haza, egy hétre, a pilótafülkében alszik és havi 4500 euró fizetést kap. Nemsokára végleg hazajön, tartozását teljesen kifizeti és a vállalkozását folytatja, kamiont belülről többet nem akar látni.

Drizari 2016.09.12. 15:41:12

Bocsánat, az írországi magyar kamionos 6 hónap munka után egy hónapra jöhet haza.

littke 2016.09.12. 15:56:48

@Teréz Anyabagoly:
A cikk írója nagyon tisztán fogalmaz, a szegénység az a fajtája amikor az illető éhes, nincsen lakhelye és beteg ellátás, a világon egyre arányosan kevesebb.
Az 1800 években sokkal roszabb volt a helyzet.

littke 2016.09.12. 15:59:39

@E.Katolnai:
A szinesek is jobb körülmények között vannak, akadnak nagyon gazdagok. A családi körülményeik sok esetben kedvezőtlenek, és így sok esetben hátránnal indulnak.

littke 2016.09.12. 16:02:22

@Ad Dio: nem kell neked mondanom hogy a gyárakat nyitók kis műhellyel és kis tőkével, azaz saját és ismerőseik segitségével kezdték. Tehát nem rögtön egy mega gyárral.

littke 2016.09.12. 16:03:55

@Teréz Anyabagoly: A menekült kérdés az más dolog, igaz, amerika ebben most nagyon hátul kullog.

littke 2016.09.12. 16:07:11

@ZorróAszter: A helyzet javul Indiában is. Persze hogy a befektetők a szociális és egészségügyi, stb viszonyokkal nem törödnek, de a liberális sajtó, akik ezeket a körülményeket leírják, és azt olvasván az emberek felháborodnak, a munkaviszonyok javítására kényszeríti őket. Ez az helyzet, és a helyzet egyre javul.

Teréz Anyabagoly 2016.09.12. 16:09:13

@Drizari: Szállást csak magasan kvalifikált - főleg szakmunkásnak mint pl. gázszerelő :-)) - ad egy fizetőképes cég. Akinek van piacképes mznkája és egy viszonylag jó átlagfizetése, az találhat magának szállást, már havi 30 ezerért is a munkáltató által üzemeltetett "szállodában", HAT!ághyas szobában, közös konyhával, tusolóval. A mosolyígós kis eladók a Mekiben még azt sem tudják kifizetni, mert nettó 70-70 ezret keresnek. S nincs náluk nubkaerő kereslet, mert zömében diákokkal dolgoztatnak. A devizások pedig nem abban a hitben vették fel anno a hitelt, hogy 4-5 szörösére ugrik fel a törlesztő részlet.
A kamionsofőrnek tulajdonképpen jó dolga van, mert alhat a kocsi fülkéjében, különben az Írországi lakhatás elvinné a fizetése jó részét. Ráadásul még két diplomával sem lehet valaki kamionos, mert oda nem ész kell, hanem D kategóriás jogosítvány, aminek a megszerzése több mint 500 ezer forint, ha már van C kategóriás jogosítványa! Ha nincs az még egyszer 500 ezer forint.
Tudja, ami meg az akaratot illeti, az az ember, aki hajléktalanként csak két napot tölt az utcán már nem ugyanaz az ember, mint aki annak előtte volt. Ahhoz pedig, hogy valaki szerezzen valami járadékot minimum 30 napos az ügyintézési idő, amit a hivatalok szigorúan be is tartanak. Ennyi idő alatt a delikvens már többször éhen is halhat - a kutyát nem érdekli....

littke 2016.09.12. 16:15:35

@Drizari:
Egy régebbi kommentedben mintha a gulyáskommunizmus és Kádár dicséretét olvastam volna. Ez marhaság a gulyáskommunizmusban nem volt szabad verseny, egyes szerencsésnek, (inkább befolyásosnak) adtak gebines engedélyt, stb., de csak nagyon keveset, így verseny nem volt az éttermek, stb között.
Egyik joó barátom feleségének adtak engedélyt bőrárukat csináltatni és azt vásáron stb árusoknak szállítani. Betegre keresték magukat, csak ők csinálták.
Jött 89, mindenki csinálhatta, be is fellegzett az "üzletüknek" mert képtelenek voltak hatékonyan versenyezni.
Gondolom ez az egész gulyáskapitalizmus története: uszkálunk a halastóban, húde jó, de amikor az óceán jön, az igazi kapitalizmus....na az más.

ZorróAszter 2016.09.12. 16:30:08

@littke:

A kérdés csak az, hogy a helyzet a nemzetközi nagytőke akarata ellenére vagy közönye ellenére javul ha javul?

Ugyanis ahol a jóindulatukra vártak, ott hiába vártak.

Mint mondattam, a nemzetközi nagytőke urai - az Ön állítólagos liberálisai - a kontinensek kiirtóinak, kirablóinak, rabszolgakereskedők, háborús uszítók, köztörvényes bűnözők pereputtya.

Akiket ükükjeik szellemében neveltek. S ez meg is látszik rajtuk. Akként cselekednek ma is.

Drizari 2016.09.12. 16:33:51

@littke:
Szerintem félreértetted, amit most írtam, régebben szóba se hoztam a gulyáskommunizmust, pláne nem dicsérőn.
Ezt írtam fentebb:
"A Kádár-korszak hatvanas éveitől kezdődött el egy enyhe liberalizáció, egyben ez a kezdete a gulyáskommunizmusnak. Engedik és kiépítik a háztáji gazdaságot, engedik a fusizást (a maszekolást), lehetővé teszik a televíziók és a hűtőgépek részletre vásárlását, hétvégi telkek parcellázását kezdik a Velencei és a Balatoni tó körül, majd az egész országban. A szegények egy minőségibb élettérbe kerültek, de maradtak változatlanul szegények (ezt tagadta a politika) sokan kértek kölcsön egy százast hó végén a fizetésnapig."

A politikai liberalizálódással kapcsolatban írtam. Akik hó végén a következő fizetésig kértek kölcsön, egyik se volt hajléktalan, mindegyiknek volt munkája, de az életvitelükhöz nem volt elég a fizetés, szerintem ők voltak a szegények. A mélyszegények alattuk álltak, ők az italmérésekben öntögették össze a poharak alján maradt szeszt és itták, vagy az önkiszolgáló éttermekben ették az otthagyott maradékot.

ZorróAszter 2016.09.12. 16:41:09

@littke:

A kapitalizmusban sincs valódi verseny. A koncentrálható tőke és vagyon 100-400 klán kezében van. A Pepsi Cola ugyanazok kezében, mint a Coca-Cola.

Gazdasági erőfölénnyel való visszaélés van helyette, nem verseny.

A gyarmatósítók érdeke, hogy egy ország se dacolhasson velük. Hol ezt, hol azt az országot, annak iparágát teszik tönkre. A rabolt pénzből könnyű dömpingárakat finanszírozni, s azokkal tönkretenni bármely kis országot. Hol ezt, hol meg azt.

Ad Dio 2016.09.12. 16:45:36

@littke:

Ez valami vicc? Nem értem a poént...

ZorróAszter 2016.09.12. 16:52:07

Aki a 20 milliós devizahitelére végül 40 millót fizet vissza, vagy munkanélküli lesz, és az APEH az árverezésen féláron bűnözőknek juttatja a házát, az valójában fél életében ingyen dolgozott.

És csak idő kérdése, hogy valamilyen apropóból mindannyiunkra sor kerüljön. Egyesek szerencsésen elkerülik, annak jó. Mások meg tönnször is beleesnek, szélhámos bankár, bróker fosztja ki.

Az a jólkereső ENRON alkalmazott, akinek 60 éves korában derült ki, hogy a nyugdíjmegtakarítása is ENRON papírban volt, arról is kiderült, hogy ha ezt is beleszámítjuk, nem is keresett olyan jól.

littke 2016.09.12. 17:13:54

@ZorróAszter:
A kapitalizmusban te vagy felelős saját cselekedeteidért. Ha kölcsönt veszel fel, svájci korona alapút, és a forint lemegy, az eredmény az ami. Ha a nyugdijad csak egyfajta részvénybe volt befektetve és annak értéke lemegy,az probléma. Én nem mentegetem de ez van, mindig meg kell nézni miért olcsó a kamatláb, miért olcsó az a használt autó, és sajnos a privát nyugdijokkal is vigyázni kell. Nemcsak Magyarországon.
A kapitalizmusban ha nagyobb a rizikó nagyobb az esetleges nyereség, de nincsen garancia.

ZorróAszter 2016.09.12. 18:03:00

Az ENRON például amerikai cég volt. És az a pacák, akinek a többiekkel együtt elúszott a nyugdíjmegtakarítása azt mondta, nem tudták, hogy a teljes portfóliót áttették ENRON papírba. Pedig ő könyvelő, könyvvizsgáló volt a cégnél. És mehetett nyugdíj helyett taxizni. Akkor mit szóljon, hogy spekuláljon mondjuk egy mérnök vagy egy szakmunkás?

De nem is ez a lényeg. Azt akartam mondani, hogyha valakit életében egyszer így megmalmoznak, akár ezzel a módszerrel, akár mással, az olyan, mintha egész életében nettőban a felét vagy annyit se kereste volna valójában.

És akkor már ezek a jó fizetések már nem is olyan nagyon jók.

littke 2016.09.12. 18:15:15

@ZorróAszter:
Ja az tény hogy vagyonokat, avagy a nyugdíjat, ahogy jól le is írtad el lehet veszteni, mert tényleg a vezetőség ahhoz nyúl kétségbeesésükben. A kanadai példa a NORTEL cég, sokáig nagyon sikeres volt, nagyon jól fizető, de a nyugdíjasai a szarnál nem sokkal többet kaptak a cég tönkremenése után.

ZorróAszter 2016.09.12. 18:45:37

Jó, de maga azt tanácsolta, hogy legyünk résen.

Például Ön mit jósol, a brit kiválásnak milyen hatása lesz a fontárfolyamra az elkövetkező tíz évben?

Cserkészmondásokat könnyű puffogtatni. :o) De a konkrétumoknál?

littke 2016.09.12. 19:09:25

@ZorróAszter: Ha én azt tudnám akkor nagyon gazdag ember lehetnék. Egy árfolyamot 10 évre előre tudni, az varázslat.
Egyenlőre a rövid távon a brexit hatása negatív.
www.xe.com/currencycharts/?from=GBP&to=USD&view=1Y

ZorróAszter 2016.09.12. 20:00:16

Jó. De akkor ott vagyunk, hogy az emberek nem jókedvükben vettek fel valutahitelt.

És tanácsa ellenére aki most döntene, hogy menjen-e Londonba dolgozni és pénzt gyűjtögetni, akkor az fejesugrás a sötétbe. Márpedig sokaknak ugyanúgy nincs választási lehetősége, mint a svájci frank alapú hiteleknél.

Teréz Anyabagoly 2016.09.12. 20:17:08

@Ad Dio: Ez így igaz, ahogy leírod, de mára alapjaiban űgy rendeződik át a helyzet, hogy a liberális gondolkodás előnyeit háttérbe szorítha a pofir orientált gazdaság. Egyre olcsóbb mu nkaerőt akarn ak, több pénzt és ez öli meg a libarális gomdolkodás értékeit. Nem mellesleg az ellenszenvedőit, akik addig megfbecsülét munkaerők voltak. Ez így nem sokáig tartható... több okból, de arról majd máskor..

littke 2016.09.12. 20:53:46

@ZorróAszter:
Kevesen vesznek fel hitelt jókedvükben. Amikor a forint hitel kamatja 10% a svájci frank alapúé meg 3% azon illő elgondolkozni hogy miért. Persze ezt egy rendes banknak illik elmagyarázni, de mindenesetre a nagy % különbség a bank oldali rizikó miatt van, a forint leértéklődése igen valoszínű, a svájcié meg nem.

Én nem tudom mire utal Londonnal kapcsolatban, én azt tanácsolnám egy fiatalnak, hogy menjen ha tud, már csak a nyelv elsajátítása miatt is, az angol nyelv tudás, minden valamire való álláshoz szükséges a mai világban.
Ez olyan mint régen az írás elsajátítása volt szükséges, jobb állásokhoz.

ZorróAszter 2016.09.12. 21:14:43

Mint Ön is tudja, nem arról írtam, aki kalandvágyból indul útnak, vagy kalandvágyból marad itthon.

Hanem aki arra kényszerül, hogy Londonból tartsa el a családját.

---------------------------

Azt, hogy a Svájcba irányuló hitelkérelmek, hitelállományok mekkorák, azt a banknak illik tudni. És azt is, hogyha ez ilyen ütemben nő, akkor annak mi lehet a következménye.

Vagyis itt a bankok vezetése és szakértői vagy segghülyék gyülekezete vagy súlyosan becsapták az ügyfeleiket. Szándékosan csínbe vitték őket.

(Nekem speciel az a magánvéleményem, hogy egyébként ezek tényleg sima, törtető kretének gyülekezete. Ostobák és műveletlenek. És kontraszelektív tenyészetet őrizgetnek évszázadok óta. Csak mivel ők tartják kézen a szálakat, ők nem veszíthetnek.)

Ad Dio 2016.09.12. 22:03:31

@Teréz Anyabagoly:

Nem ez a rendszer mai legnagyobb veszélye. Két irányból van nyomás alatt a szisztéma:
- belülről: robotizáció, szükségtelenné válik az olcsó munkaerő is...
- kívülről: az internet összezsugorítja a bolygót és megindul a migráció a szegény, nem-liberális országokból a gazdag liberális országok felé. Az integráció problémákkal küzd...

Ad Dio 2016.09.12. 22:05:50

@ZorróAszter:

"Vagyis itt a bankok vezetése és szakértői vagy segghülyék gyülekezete vagy súlyosan becsapták az ügyfeleiket. Szándékosan csínbe vitték őket."

Harmadik verzió: maguk is kényszerpályán mozogtak, mert a piaci verseny szabályi szerint, amit a versenytársak megtesznek, azt neked is meg kell tenned, vagy elbuksz.

littke 2016.09.12. 22:44:17

@ZorróAszter:
Én nem tudok a magyar bank vezetésről semmit mondani. A hitelnél a banknak kötelessége hogy meggyőződjön arról hogy a kérelmező a részletet tudja fizetni, és hogy ez esetben, elmagyarázza, a hitel svájci valuta alapokon nyugszik, ergo, ha annak értéke felmegy vs a forint, akkor a részlet is fel fog menni. Ilyen kölcsönbe MO-n belemenni , hacsak nem valaki svájci jövedelemből él, extra rizikós.

Londonba menni dolgozni, ha otthon nincsen munka azt normálisnak tartom. Az ember meg akar élni, családját támogatni akarja, szóval ha menni kell menjen.

ZorróAszter 2016.09.13. 07:48:43

Kedves Little!

A bankároknak kell ismerni a nemzetközi pénzmozgásokat. És tudni, hogy mi a következménye annak, ha óriásira nő a hitelfelvétel volumene: a pénz kiáramlásakor pénzbőség, és árfolyamcsökkenés, a visszafizetéskor meg túlkereslet és emiatt árfolyamnövekedés.

Vagyis a bankárok vagy hülyék, vagy szándékosan csőbe húzták az ügyfeleiket.

Ilyen egyszerű.

ZorróAszter 2016.09.13. 13:44:16

@Ad Dio:

Kedves Ad Dio!

Ezek a bankok ha végigkövethetnénk, látnánk, hogy ugyanazoknak a kezében vannak.

Minden tekintetben karteleznek, egyeztetnek. Nincs itt semmilyen verseny. Csupán annak az elfedése, hogy itt minden ugyanazoknak a kezében van.

Vagyis: látniuk kellett, hogy ilyen hitelállománynak a frank árfolyamának drasztikus emelkedése lesz a következménye.

És hogy senki se fogja rájuk bizonyítani, hogy ők kikerülték az árfolyamveszteséget, tehát fiktív veszteséget hárítanak az adósokra.

Plusz megtollasodnak az árverezésekre létrehozott mutyicégeiken keresztül fél meg negyedáron megvásárolt ingatlanokon.

Ehhez asszisztál Orbán kollaboráns kormánya.

Vagyis a magyar nép további kifosztásához, és ennek elkendőzéséhez.

littke 2016.09.13. 15:14:48

@ZorróAszter:
A bankárok a pénzmozgásokat szerintem ugyanugy nem ismerik, mint ön vagy én. És a tőzsde mozgásokat sem.
Ezek sokmindentől függnek, politikától, a gazdaságtól, stb., mindez előre meg nem jósólhaató hasonlóan mint a nyertes lottó számok sem.
A magyarok deviza kölcsöne egy csepp volt a svájci valuta mozgásában, ha jól emlékszem az ment fel, ellentétben az összes, tehát nemcsak a magyar valutával szemben.
Összefoglalva, a valuta kölcsön rizikoósabb, erre lehet persze biztosítást is venni, külön pénzért.

ZorróAszter 2016.09.13. 17:23:08

Kedves Little!

Egyáltalán nem így van. Azt, hogy Svájban már defláció van, és hogy óriási kölcsönök mennek ki Svájcból, azt bőven lehetett tudni már akkoriban. Azt is, hogy az akkori árfolyamcsökkenést éppen ez okozza. Hogy a rengeteg kölcsönfrank megjelent a világban. És az is tudható volt, hogy ennek az lesz a következménye, hogy amikor elkezdenek törleszteni, akkor meg örülten fel fog menni a svájci frank árfolyama a túlkereslet miatt.

Ezt csak az ügyfelek nem tudták. Közgazdasági szempontból egyszeregy.

Sőt! Most már azt is látni, hogy a bankok ezt előre látták. És sokan a szerződéseket svájci frankra kötötték, de ők valójában nem abban vették fel a viszontkölcsönt, hanem másoktól. Például kötvénnyel. És eleve arra spekuláltak, hogy majd kétszer kaszálnak. Egyszer mikor felmegy a frank, másodszor amikor negyedáron szerzik meg a nyomorultak házait.

A nagy multinacionális bankok mindent tudnak. Egyeztetve szándékosan robbantják ki a válságokat, és koppasztják így meg az embereket.

littke 2016.09.13. 17:52:01

@ZorróAszter:
Kedves Z. a legnagyobb tisztelettel, de Ön ehhez nem ért. A Bankok azoknak szeretnek kölcsönt adni akik a részleteket vissza tuddják fizetni. ők nem kedvelik, ha a kuncsaftok képtelenek fizetni és a házukat stb. következésképpen el kell árverezni. Az ilyesmit a bankok is vesztenek.
Ez így van, de az ön fantáziája olyanokat olvas ide ami nem létezik.
Minden jót.

ZorróAszter 2016.09.13. 19:34:16

Kedves Little!

Ön az ideális állampolgár és ideális újságolvasó.

Amit nem olvas a kedvenc lapjában, az Önnek nincs.

Mondhat bárki bármit.

Ön még a sajtóhibákat is szó szerint veszi.

ZorróAszter 2016.09.13. 19:37:57

Egyébként a napokban hozott nem jogerős elsőfokú itéletet egy budapesti bíróság.

Ügyfél perelt, hogy a bank valójában nem svájci frankot vett fel, és csak áthárította az ügyfélre a nemlétező árfolyamveszteségét.

A bank nem tudta bizonyítani, hogy de: igenis frankhitelt törlesztett.

Ad Dio 2016.09.14. 07:30:26

@ZorróAszter:

Nem értünk egyet.

De ez nem baj. Nem célom hogy meggyőzzelek. Csak leírtam, hogy én hogy gondolom. Üdv!

littke 2016.09.14. 16:03:39

@Geo_:
hello.
Olvastam, jó írás.

Pesti 2016.09.18. 19:14:14

Jó gondolatok, de a társadalmi pozició, elkötelezettség meghatározó, hogy milyen szempontok alaján tekintünk a világ eseményeire. A kapitalizmus működik, egyik válságból a másikba, és még sokáig jelen lesz, Kína is erre tett, amikor felszámolta Mao kultuszát,s lám 460 million embert kiemelt az egykori életformából. A hogyan továbbhoz minden társadalom elér, de úgy nekiállni a problémának, hogy amivel eredményt elértünk az leromboljuk, azzal csak oda jutunk, mint Magyarország a háború után, ahol reformokról szó sem lehetett, s ahogy azt valaki fentebb említette a gazdag let szegény. Az útóbbival az a baj, hogy ez nem csak azért áll a fejlődés útjában, mert akikhez lecsúsztak ott nincs élettapasztalat, sem megfelelő végzettség,hanem az újrakezdéshez nagyon sok idő kell,tapasztalat az iskolák befejzése után, ami komoly társadalmi elégedettletségeket szűl,aminek elnyomására jó a terror, de a problémát meg nem oldja. Tehát maradnak a reformok, amely emel és eltemti az elavúltat. Mindig lesznek áldozatai, de rétegeket fog emelni. Egy bizonyos arány is fent fog maradni, a szegénység is más kategóriába kerül és a gazdagodás viszonya is változni fog
süti beállítások módosítása