elso

ujrakezdek

ujrakezdek

Óda a jó ételek dicséretére

2017. február 06. - littke

Kiskoromban, mint mondták, válogatós voltam. A rakott kelkáposzta volt a kedvencem, a sárgarépa főzeléket viszont utáltam.

Rakott kel:

food rakott-kel-4018
Az 50-es évek nehéz idők voltak, de egyszer egy évben, születésnapomkor, anyám mindig elvitt az Apostol Sörözőbe vacsorázni. Nagy érvágás volt, nem volt sok pénzünk. Apám nem jött, ő kissé magának való ember volt, inkább olvasott otthon. Még ma is emlékszem anyám szokásos bölcs tanácsára az étteremben, bennem maradt a hosszú évek után is, „azt rendeljél, amit otthon nem kapsz”. Akkoriban ez vesevelőt, resztelt májat, szalontüdőt, halakat jelentett. 


Diákkoromban a Műegyetemre hallgatója voltam. A menza borzasztó volt. De nem messze, át a Szabadság hídon, a Közgáznak viszont volt egy önkiszolgáló, nagyon jó étkezdéje. Felfedeztünk egypár jó és olcsó éttermet is. Ilyen volt pl. a Góbé a József körúton ahol bárányt és főleg birkát lehetett enni. A Berlin Sörözőben meg tatár bifszteket.

Szalontüdő:

food wiener-beuschel

Nyaranta sokat utaztam.  Autóstoppal. Lengyelben volt pacal leves (flacski), Kelet Németben imádtam a városok főterén levő Rhatskellerekben a virslit vagy a heringet a jó sörhöz.


És akkor eljutottam nyugatra. Turista útlevéllel semmi pénzem nem maradt jó evésre, de maga az a kenyér és sajt, amit olcsón Franciaországban adtak ráébresztett arra, amit kissé több pénzzel élvezhettem volna. Olasz utam alatt Milánóban, egy cseh autóstoppos társaságában, bementünk egy állóbüfébe a Dóm téren, és csak úgy vaktában én egy lasagna-t rendeltem! Ah, az élvezet új világot nyitott bennem! 

Lasagne:

food lasagne 2

Sok év telt el, elértem, hogy ma azt és ott eszem amit/ahol akarok. Új világ tárult ki. A japán sushi, a vietnámi pho, a francia cassulet, a skandináv, a brazil, a kínai konyhát mind megpróbáltam. Itt Észak Amerikában az emigránsok jóvoltából mindenfajta ételt megkóstolhatsz. Akarsz indonézt...talán belgát...netán perui cevichét? Az utóbbi nyers tengeri herkentyűk citromlében marinírozva. Isteni.

Cerviche

food ceviche camarc3a3o
Mivel magam is főzök, otthon is re- kreálok egypárat. Jön húsvét, már örülök a jó báránysültnek, a sonkának kemény tojással. A legsikeresebb főztem a francia halleves, a bouillabaisse. Ezt karácsonyeste produkálom. Nem egyszerű étel.

Sült báránycomb:food roast lamb
Befejezem ódámat az egyik legegyszerűbb, de szerintem legnemesebb fogással, az osztrigával. 
Kanadának nagyszerű osztrigái vannak, a Prince Edward szigetről. Ez az Atlanti Óceánnál van. Van osztriga a Csendes Óceánból is, ezek nagyobbak, húsosabbak. Fehér borral, ne-adj Isten pezsgővel ajánlom. A kagylókat fortélyos kinyitni, de megéri. Kis citromot facsarsz rá és be vele. Az íze az óceán sós ízére emlékeztet. Hogy lehet azt nem szeretni? 

Osztrigák:

malpeque-oysters

A bejegyzés trackback címe:

https://fressstart.blog.hu/api/trackback/id/tr112185828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Drizari 2017.02.07. 14:49:17

Talán megkóstolhatnád ezt a mézes édességet is, amit az alábbi videó elején készít a mester:

www.youtube.com/watch?v=Yrcnfu6gomU

Kincse- 2017.02.07. 21:42:25

amit felsoroltál én is kedvelem, kivétel a sárgarépa főzelék :)
Szívesen kipróbálnám sokféle népek ételeit. A japán és a francia egészséges ételei tetszenek, főleg a tengeri herkentyűket.:)

littke 2017.02.07. 22:18:35

@Kincse-:
A sárgarépa f.-et én sem szerettem. Egészséges francia? Nem túl sok létezik, vajjal főznek.
A japcsi az igazi.

ZorróAszter 2017.02.08. 21:05:49

Kedves Little!

Az a Berlini Söröző a Ráday utcában? Ha az, akkor még megvan. Bár lehet, hogy épp akkor építették át, mikor itthon járt. Nekem is kedvenc helyem volt. De azóta én se voltam.

Ezek a külföldi éttermek szerintem nagyon átalakítják a kajákat a helyi ízlésnek megfelelően. Erre én akkor döbbentem rá, amikor asszem Münchenben ettem valami magyar étteremben. Borzasztó volt, mit adtak ott magyar specialitásokként. Pedig tényleg magyarok vezették.

Szóval azt hiszem, autentikus ételt tényleg csak a hazájában lehet enni.

Ön szerint?

littke 2017.02.08. 21:31:38

@ZorróAszter:
A Berlin Söröző amiről én beszélek a Szt. István kőrúton, kb. a Vígsziházzal szemben volt akkoriban. Radeberger sört is lehetett inni.

Igaza van az magyar, kinai, minden... étterem amit külföldön nyitnak más mint az otthoni.
Aki az otthoni kosztot ismeri általában nem elégedet mert a recepteket módosítják, az ottani izlésnek megfelelően. Így pl a pörköltet olíva olajban készítik, zsír helyett....

ZorróAszter 2017.02.09. 00:13:12

Akkor az sajna nagy valószínűséggel megszűnt. Én legalábbis nem találkoztam vele. Bár az is igaz, hogy azon a környéken ritkábban forogtam. Leginkább csak a Színházban pár darab erejéig.

Hacsak nem a Park Szálló melletti étteremszerűség volt az régebben. Ott megfordultam párszor. Főleg nyáron a teraszon sörözgettem társasággal. De ritkán.

KapitányG 2017.02.09. 12:13:20

@ZorróAszter: Park Szálló a Szent István körúton? Szerintem a Baross téren volt Park Szálló, valószínűleg van most is.
Berlin étterem - jó és meglehetősen híres étteremnek számított (a hatvanas, hetvenes években biztosan), hogy meddig működött, azt nem tudom.
egykor.hu/budapest-v--kerulet/nagykoruti-homlokzatok---szent-istvan-lipot-korut/2581 - itt oldalt tessék a 13. számról, illetve a 13-15. szám közötti franciaudvarról készült képekre kattintani.
Most mintha valami török étterem működne a helyén.
@littke: nem kell belőle főzeléket csinálni, elég megpárolni. Köretnek kiváló!

littke 2017.02.09. 15:12:20

@KapitányG:
Gondolom a sárgarépára célzol. Igen , én nyersen és reszelve szeretem. Meg úgy is ahogy írod.

KapitányG 2017.02.09. 19:27:43

@littke: Igen, a sárgarépára, de célzásnál azért több: abban a kommentedben, amelyikre válaszoltam, egyesül a sárgarépa van nevesítve :)
Én nyersen nem rajongok érte, viszont a párolt verziónál is nagyobb kedvencem a marhahúslevesben főtt sárgarépa, különösen olyankor, amikor már nem a levesben van, hanem a külön tálra kiszedett zöldségek között .) Kihűlve is nagyon ízletes!

KapitányG 2017.02.09. 19:28:56

Nem "egyesül", hanem "egyedül", elnézést!

ZorróAszter 2017.02.10. 19:00:51

@KapitányG:

Kedves KapitányG!

Hű! Pedig én erre gondoltam. A "kerthelysége" a lezárt mellékutca volt, amit azóta megnyitottak, és így az megszűnt. De a nevére nem emlékeztem. A nyolcvanas években jártam itt párszor. De nem hatott rám különösebben. És mindig kint voltunk a "kerthelységben". Bent azt hiszem nem is jártam, éppen csak benéztem.

Azt hiszem, valamelyik Jancsó film egyik jelenete itt játszódik. Mármint bent az étteremben.

A Park szállóra azért asszociálhattam, mert annak az éttermének a terasza volt ehhez hasonlóan házfalak közé szorítva.
süti beállítások módosítása