elso

ujrakezdek

ujrakezdek

Egy autóstoppos élményei.

1970. január 01. - littke

Drezda
Ennek a mozgalomnak én nagy híve voltam. Attól kezdve mikor harmadikos gimis koromban hallottuk hogy van ilyen. Egy barátommal azon nyáron “csak úgy” lestoppoltunk a Balcsira. 1960-at írtak. Az Osztyapenkohoz illett kimenni, kezedet kitenni, de tudjátok…Nagy sokára meg is állt egy “elvtárs vezető”, Skodával és levitt minket egészen Balatonfüredre. Mivel mi Földvárra akartunk menni hajóval átmentünk.

Már este volt amikor megérkeztünk. Tervünk nem volt, gondoltuk majd belógunk a Kempingbe aludni egy üres bér sátorba. Addig a Mókus nevű kis táncos helyen ültünk és valamit ittunk zárásig. Meglepetésünkre az üres sátrak le voltak lakattal zárva, nem tudtunk bemenni egybe sem. Nosza elhatároztuk hogy majd sétálunk az országúton és egy földön alszunk. Egy “kukoricásban”. Így is lett. Persze jól aludni lehetetlen volt.


Innen kerültem magasabb stoppos iskolákba. Lengyelben utaztam jó párszor. Egy nevezetesebb útra jól emlékszem. Sok magunkkal, főleg lengyelekkel, egy teherautót “fogtunk”. A hátára egy pózna fúró masina volt építve, de voltak padok is. Mi a tengerhez tartottunk, a teherautót Katowice környékén állítottuk le. Hosszú ideig utaztunk rajta mert jó irányba ment. Estére már a lengyelek mind elszéledtek csupán barátom és én maradtunk. A lengyel mérnök meg is hívott minket vacsorára egy étterembe, a sofőr is ott evett. Pirogit ettem először. A barátomnak nem ízlett. No vissza a teherautó tetejébe, ott a barátom rosszul is lett, kiokádott az útra. Sebaj. Majd lassan elaludtunk. Arra ébredek hogy a teherautó elindul, lerobban, megint elindul…mi történik? Hát kiderült hogy a sofőr olyan fáradt lett (ilyet azóta sem láttam) hogy képtelen volt ébren maradni nem hogy vezetni. A mérnök maga próbált vezetni de nem tudott. Lehívott minket, mondta próbáljuk mi is…nem vicc. Próbáltuk de persze nekünk se ment. Erre a mérnök valahogy mégis elvezette egy közeli helyre ahol aludni tudtunk.

A hatar a Hrazban

A lengyel utak után bátorságra kaptam és egyedül (két nyáron) Kelet Németországba utaztam. Drezdáig vonattal mentem. Szép a pályaudvar. Onnan kibattyogtam az autobahra. Karl Marx Stadtba kellet mennem hogy a pénzemet egy ottanitól átvegyem. Névleg meghívásos betétlappal utaztam amivel pénz nem járt.

Első stoppom (és sokszor utána is) egy ruszki katonai teherautó volt. A vezető intett ugorjak be hátulra a ponyva mögé. Nos ez tele volt fiatal ruszki bakákkal. Jószívűen megkínáltak cigivel, hosszú papírszopókás volt. Nagy nehezen elbeszélgettem velük. Rájöttem hogy egyszerű csórók mint én.  Abban az időben a ruszkikat nem igen csíptem, de ezek tényleg rendesnek tűntek. 
Wernigerode
Egyszer meg az autobahnon, valahol Lipcsétől délre egy nyugatnémet Mercedes is megállt! Egy kelet német sráccal stoppoltam, alig hittünk a szemünknek. Rohanás. Benn a Mercedesben elbeszélgettünk a vezetővel. Egy fodrász volt és Münchenből, egy fodrász kiállításról ment haza Hamburgba. Nagyon élveztük a kb. 100 km utat amikor aztán ki kellett szállnunk, mert utunk másfelé tartott. A német srác nem győzött bökdösni: “fodrász és egy mercit hajt!” mondogatta többször is.

Sok más kellemes történetet tudnák elmondani. Ha ilyen módon utazol, önbizalmad és az emberek segítőképességében való hited nagyon megerősödik. Sokat tanulsz, sokat látsz. Mintha egy extra egyetemre járnál. Úgy szinten sokat gyalogolsz. A városok szélére kell menni ahhoz hogy stoppolni tudjál.  
Naumburg
Befejezésül leírom mi történt amikor Wernigerodeba stoppoltam Magdeburgból. Félútig eljutottam amikor kezdett a dolog reménytelennek tűnni. Már beesteledett. Este a stop nem jó. A harmadrendű országúton alig volt forgalom. Gondoltam, na itt az útszélén kell aludnom. Szintén tudnivaló hogy már határsávban voltam, Wernigerode a Harz hegységben a határnál volt. No ahogy ott állok meg is áll egy határ-őrjárat kocsi. Igazoltatni. Mint magyar nem kellett határsávi, az rendben volt. Merész lettem kérdeztem el tudnának vinni Wernigerodéba? Rám néztek, mondták nem. De várjál intettek. És tényleg elkezdték a kevés jó irányba menő kocsit figyelni. Az elsőt wernigerodei rendszámmal leállították. Mondták az egyedüli vezetőnek: vidd el ezt az embert Wernigerodéba! Amúgy németesen, ellentmondást nem tűrően. Beszálltam. Próbáltam mint mindig beszélgetni, de az ürge nem igen válaszolt. Be volt ijedve végig nem lazult fel. Nem tudta ki vagyok mi vagyok, talán azt hitte hogy kém. Egy szót sem szólt hozzám, kirakott a cél város közepén és elhajtott. 

PS

Ez a poszt az első, “keleti” rész volt. Egy “nyugati” rész is lesz majd ha az ihlet újra megszáll.

A bejegyzés trackback címe:

https://fressstart.blog.hu/api/trackback/id/tr278270318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bundi-Bandi 1970.01.01. 01:00:00

Soha sem gondoltam arra, amíg otthon éltem, hogy így is meglehet a világot ismerni. Igaz ugyan, hogy utazni én is nagyon szerettem. Meg még ki nem? Jó a kalandvágyók élményeit olvasni, meghallgatni, bár némelyik igen merész. Aztán itt élve szinte mindennapos lett, hogy az országutak a város szélén nyaranta tele vannak reménykedőkkel, csak sok ne lenne olyan topis, de gondolom mind célhoz ér. Ismerőseimmel kártyázva történetek tucatját hallom, az egyik este Margit meglepett. Elmesélem neked a római autóstopos élményemet, felcsillanó szeme valami egészen rendkívülit ígért, mire a mama elhúzta száját. 17 éves voltam, amikor Rómába jutottam Velencéből jövet, talán meglep, hogy lány létemre ilyen vakmerő voltam, a mama bólint rá egyet, nem az én fajtám… A kocsi kitett a Via Veneton, közben az úton beszélgetve elmondtam, hogy magyar vagyok, a sofőr meg ismert ott egy magyar éttermet. Belépek a vendéglőbe, már este van, rendelek valamit enni, mire egy nő ült le a bárszékre, mindjárt mellém. Nyílván hallotta, hogy magyarul beszélek, ő is rendelt valamit, majd bemutatkozott, nevem Annamária. Örültem, hogy valakivel magyarul tudtam beszélni. Beszédes természet volt, említette, hogy a közeli tv állomáson dolgozik, mára számára vége a műsornak, barátaival jött be ide, mutatva a közeli asztal felé, néhányan közülük homokosok, tette hozzá. Közben a társaság közelebb húzódott, ettek ittak, Margit, akinek nem volt éjszakára szállása nagy hirtelen Annamária ötletére velük tartott egy közeli villába, megígérve, hogy segít egy órás szórakozás után szállást keresni neki egy hotelben. Bátorság kell az ilyesmihez, de aki éppen élettapasztalatokat gyűjt, mint ő Athénben, vagy Belgrádban az már ebben a korban is sok mindent látott, de ilyet... Valami bizalmat kért cserébe, nem kívánt ő idegenekkel egy estét eltölteni, viszont sok közülük igen jól beszéltek angolul, vidám emberek voltak olaszos lezserséggel barátkoztak. Jó, egy óráról talán szó lehet egyezett bele végül is, mert semmiféle fogalma nem volt a térképen kívül, hogy hol is talál szállást. Az épület lenyűgözte, egy középkori villa, aminek átriumos belseje és az abból nyíló szobák, a dúsan díszített falak berendezése végleg ámulatba ejtették, mintha egy kastélyba kötött volna ki. A vidám társaságból annyit vett észre, hogy időnként el-eltűntek párok, nők a nőkkel, férfiak a férfiakkal, végül csak ő maradt ott, a kissé felbátorodott Annamáriával, amikor beállított egy férfi, aki Paolóként mutatkozott be. A kerek asztalnál ahol ültek a megjelent férfi kissé indulatos olasszal beszélgetett Annamáriával, akinek figyelmét most már teljesen Margit kötötte le. Kezét a vállára tette, kellemes honfitársnak találta az egyre ingerültebb Paolo társaságában. Margit felállt, neki ebből elég volt, Annamária is felállt, aki meg akarta ölelni, mire Margit futni kezdett az asztal körül. Elöl ő, majd Annamária, utána meg az olasz férfi, egymást kergetve. Margit a székeket rángatta ki, hogy az útját állja Annamária magyarkodásának.., mígnem a legnagyobb szörnyűségére Paolo utolérte Annamáriát, megragadta a haját. Ami a kezében maradt és ott állt Margit háta mögött egy férfi, aki eddig nő volt. A férfi megdermedt, édes honfitársamnak szólítva, majd az olasz felé fordult, a kezében kerülő tárgyakkal próbálta ütni, verni a közeledő Paolót. Margit menekült, ki az ajtón, le az utcára, a mama most is forgó szemekkel hallgatva lánya történetét, aki még most is lihegett a felidézett élményektől.

60145 1970.01.01. 01:00:00

Első stoppom Lengyelországban volt, éppen, mert a Balcsira egy dunai vizesnek ciki volt menni...

11677 1970.01.01. 01:00:00

Nem csak a stoppolásban, de MINDEN a szokásostól-, a szokványostól-, a hivatalostól ELTÉRŐ cselekedetekben TANULNI LEHET. Azért, mert azok a cselekedetek nem szokásosak, nem szokványosak, nem a hivataltól, napi munkánktól valók. Az ilyen stoppolásos utazások, speciális kalandokat - veszélyeket is - hozhatnak, rejthetnek.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 3. lord 2013. 09. 20. 3:13 Igen mondják veszélyes lehet. Talán lányoknak, egyedül. re 2. Atlasz 2013. 09. 20. 0:28 Balcsi volt elöszőr. Persze Lengyelben már régebben volt stop. De először Lengyelt is fel kellett fedezni, úgyértem "divatba kellett jönnie". 1960? re 1. Bundi-Bandi (látogató) 2013. 09. 19. 20:56 + Érdekes történet.

13118 1970.01.01. 01:00:00

ma már nem szívesen vesznek föl itt nálunk stoposokat. bevallom, én sem veszek föl ismeretlent. viszont működik a "telekocsi" rendszer, az interneten lehet rá jelentkezni. ha pl. valaki Debrecenből autózik Budapestre, közli az indulása időpontját és lehet hozzá társulni. ugyanígy indulnak külföldi városokba is várva a hozzájuk csatlakozókat. de erre már fölfigyelt az adóhivatal, mert az utas(ok) hozzájárul(nak) a benzinköltséghez és ez adóköteles bevételnek minősül.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re . Hmmmm 2013. 09. 20. 6:08 Igen mindenutt kiment a divatbol. Hallottam arrol amit irtal gondolom itt is van. Persze az otlet a stoppolas mogott az volt hogy ingyen volt, es hogy sokszor nem fix volt az utiterved hanem modositottad ahogy adodott es ahogy meghivasokat is kaptal neha. Itt sok diaknak van kocsija is.

178873 1970.01.01. 01:00:00

Nagyjából ez kimaradt az életemből, egy rövid időszakot leszámítva, a katonaságot. A sorkatonának nagyon könnyen megálltak. Ez afféle íratlan szabály volt, amit a túlnyomó többség betartott.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 7. solide 2013. 09. 20. 11:21 Igen tudom. Meg Franciaorszagban is, pedig ott hiresen nem jo volt a stop. Minden esetre en fel Europat (Angilaval/Skociaval beleertve) bejartam ilyen modon, akkoriban ez divat volt. Ma mar nem. Sok helyen persze sokat kellett varni. De persze mint diaknak nyaron volt idom.

13066 1970.01.01. 01:00:00

no ez kimaradt az életemből, várom a folytatást :) más: olvaslak rendszeresen, és nagyon szép helyekre jutok el fotelostul, köszönöm :)

301782 1970.01.01. 01:00:00

Talán nem véletlen, hogy ezt juttattad eszembe :) Az "út" mint szimbólum és lehetőség http://www.youtube.com/watch?v=FrBMoFQZxqk

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 9. doremi 2013. 09. 20. 13:36 Helló, köszi, lesz majd folytatás. re 10. Valika 2013. 09. 20. 14:46 Megnéztem a videót. Reméllem egyenesen fog vezetni a csini babával!.

253234 1970.01.01. 01:00:00

Én is 60-ban kezdtem a Balcsira a stopot. Aztán mindenfelé mentem így. Külön technikákat dolgoztam ki. Emelkedő tetején, benzínkútnál állni. Nem ismertük egymást? o))

253234 1970.01.01. 01:00:00

Ja voltak trófeáim: Szovjet dzsip, vonat a déli oldalon, hajó Dunán Tahiból haza, sportot űztem ebből. Mentem motoron, wc-kagylóval az ölemben stb. Egy idő múlva aki felvett meghívtam egy kv-ra.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 12. wizes4 2013. 09. 23. 12:06 Szevasz wizes! Lehet hogy ismerjuk egymast. Benzinkut az jo, de neha elzavartak. Fontos ott stoppolni ahol kenyelmesen felre tudnak a kocsik huzodni megallni, teged felvenni. nemsokara jon a nyugati stoppolasrol az leiras. Mar "dolgozom" rajta.
süti beállítások módosítása