elso

ujrakezdek

ujrakezdek

Első este Siem Reapban (Kambodzsa)

1970. január 01. - littke

Már sötét volt amikor megérkeztünk Saigonból egy Vietnam Air-rel. Megvettük a vízumot és kiléptünk a reptér elé. A hotel által beígért kocsi már sehol sem volt mivel egy órát késtünk. A fiam mobilja nem működött. Megkértünk egy kedves helybélit és így felhívtuk a hotelt. Mondták 20 perc múlva ott lesznek. Négyen voltunk, kisebbik fiam nejestől (ők Hong Kongban élnek) és én párommal.

Siem Reap egy nagyobb Kambodzsai város, egyedüli nevezetessége a híres Angkor Wat romok amik a városon kívül vannak. Nemrég egy UNESCO Világ Heritage Hely lett és ezáltal egy mágnes azoknak akik szeretnek régi misztérikus romokat látogatni. A romok nagy területet foglalnak el, egy nap nem is elég hogy mindent bejárjál. Mi három napra jöttünk.Angkor Wat, Cambodgia

Angkor Wat-ot egy francia utazó fedezte fel az 1900-as évek elején. Addig (és jó része ma is) be volt nőve sűrű dzsungellal. Lassacskán “kihámozták” és kiderült hogy ezek a romok a világ legnagyobb hindu/khmer templom komplexusát képezik. A 12.-13. században építették de egy idő múlva elhagyták, és idők folyamán a dzsungel bekeblezte. A korábbi romok hindu, a későbbiek buddhista és khmer stílusban épültek.

Ha látogatást tervezel kétféle szálláshely létezik. Persze van kemping is. Többségük a repülőtér közelében található, itt nem kell a távol keleti város problémáival törődni. Avagy bent laksz a városban mert éppenséggel nem bánod azt a kalamajkát ami ezzel jár.

Választott hotelunk a város kellős közepében épült. Bevallom nagyon luxusos volt, olyanfajta oázis. Nagy kerítés, belűl csoda kert pálmákkal, spa, uszoda, étterem neves ausztrál séffel, “alles was gut und teuer”.

Megérkezésünk után, szobáinkba egy órára visszavonultunk, aki akart úszkálhatott is, kivéve engem, én (szokásom szerint) felajánlottam hogy “kiugrok és próbálok egy jó éttermet találni ahol majd megvacsorázunk”. Az ausztrál séf várhat ránk, majd máskor megyünk.

Na ki is lépek a hotelból, kikerülvén a portások, őrök, auto/motor és biciklis taxisok áradatát. Egy útkereszteződésnél találtam magamat este 8 felé. Káosz, hőség, por, tömeg vett körül. No vaktából jobbra fordultam és sétálni kezdtem. Dacára hogy a járdán mentem vigyázni kellett mert mopedek és biciklisek is használták, sokuk 3-4 utassal (nem vicc). Hajtottak minden irányba, ügyesen kerülgetvén a járókelőket és az utcai árusokat. Többek között voltak fodrászok, cipészek, szabók is akik itt a járdán űzték mesterségüket helyi bevett szokás szerint.

Nem hinném hogy a városnak lenne út-karbantartó részlege mert az út és a járda látszólag se tisztítva, se aszfaltozva évek óta nem volt. Nagy lyukak éktelenkednek itt is ott is. Ugyan néha már köveket is hoztak hogy megjavítsák, de aztán valószinűleg elfeledkeztek róla….. Ezek a lyukak nincsenek körbekerítve vagy jelezve…..a sötétben nem látod, beleeshetsz...ha beleesel az a te bajod.

Na én csak megyek. Többen is barátságosan megközelítenek hogyaszongyák akarok-e dugni?? Mondom/jelzem udvariasan nem…majd megint, nem akarok esetleg egy "blow job"-ot??? …aztán később: talán egy masszást??.... mondom megest köszönöm de nem nem. Egy idő múlva ez is megszűnt. Próbáltam célom szerint éttermet keresni, de ami volt nemigen tetszett, nem tűntek túlzottan higiénikusnak és bár nagyon olcsóak voltak, nem keltettek bennem bizalmat.

Sikertelenül visszamentem a hotelba. Elővettem a Lonely Planet turista kalauzt és onnan  kinéztem egy éttermet ami közel volt. Úgy hívták hogy “A Külföldi Újságírók Klubja”…kambodzsai kajával, mert azt akartunk…. Szóval tájékoztattam a családot és rövidesen útra is keltünk. Előzetes tapasztalatom alapján, és tekintettel a hölgyekre, dacára hogy csak kb. egy kilométert kellet volna mennünk, nem gyalogoltunk hanem fogadtunk egy “tuk-tuk”-ot, egy motoros nyitott taxit. Mutattam neki egy cédulán a címet, alig tudott angolul, de bólintott. Négyen belefértünk a nyitott utastérbe, nagy pufogások közben útra keltünk. Határozottan romantikus így a trópusi éjszakában utazni.

Az étterem egy folyó partján volt egy parkban, nagy kerthelység, angolul éneklő zenekar, sürgés forgás, tele hasonlóakkal mint mi. Akarom fizetni a taxist, de mondja nem…meg fog minket várni! Mondom/gesztikulálom: ember, itt lehetünk két órát is, nem tudom pontosan mikor kerülünk ki!!!…De hiába... mondja az nem baj…itt fog várni. És úgy is lett. Én már aggódtam hogy nem fogjuk felismerni a sok közül, de nem, jött, a többiek tudták hogy mi az ő kliensei vagyunk.

Menj erre a websitra ha képeket akarsz látni Angkor Wat-ról:

https://www.google.ca/search?q=angkor+wat+pictures&hl=en&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=kOkSUYuqHI6I9QTX5oDACg&sqi=2&ved=0CC4QsAQ&biw=1259&bih=680

És ide Kambodzsáról:

http://www.lonelyplanet.com/cambodia/images/angkor-wat-cambodia$26408-4#content

A bejegyzés trackback címe:

https://fressstart.blog.hu/api/trackback/id/tr28269660

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

264141 1970.01.01. 01:00:00

Klasz. Érdekes környék, jó történet. Sokat szenvedett ország, hihetetlen, hogy mi minden nem történt ott. Meglepő, hogy az ősi mesterség is profitolhat belőle. Hamar feltámadt...

251002 1970.01.01. 01:00:00

Kösz az útbeszámolót és a linkeket! A képeket nézve az ember megérti, hogy a hely vonzza a turistákat. Én is szívesen elmennék oda, ha tehetném. De alighanem csak egyel nőtt az úticélok száma, ahova soha nem juthatok el.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 1. Bundi-Bandi 2013. 02. 08. 19:52 Köszi B-B. Ja Kambodzsa sötét oldala...az egy más poszt témája.... re 2. aLEx 2013. 02. 08. 20:11 Kedves alEx...időssebb vagyok, a te korodban én sem utazgattam ilyen távoli helyekra. Majd felnőnek gyerekeid, üres fészek, stb. és ha szeretsz világot látni te is tudsz majd módot találni rá.

210560 1970.01.01. 01:00:00

Ah, végre kikapcsolódás!! Köszönöm a jó kis élménybeszámolót.. Fanny

235117 1970.01.01. 01:00:00

Ez is tetszett, köszike!

11677 1970.01.01. 01:00:00

Kdves Little/ Nagyszerű utibeszámoló! Ha nyögdíjba mégy, akár idegenvezető, vagy útikönyvíró feladatot is vállalhatnál. Köszönöm az élményszámba menő leírást. Úgy éreztem. hogy ott voltam én is Veled!

13118 1970.01.01. 01:00:00

túl lehet élni egy ilyen kalandot, ha civilizált hotelben tud megszállni az ember. hogyan is fogalmazzak ... szóval lehet látni egzotikus körülményeket, megéri idelátogatni, szinte olyan, mintha állatkertet keresnénk föl. nagyon szegények, ők is mezőgazdasági ország, csak nem használnak John Deere gépeket, mint mi. hiába no, a 20 évig tartó polgárháborúban eltűnt az iparuk. viszont sok a motorkerékpár, ezen járnak bevásárolni, még a piacon is ezzel közlekednek: http://www.youtube.com/watch?v=jYVfRtaFk-0

193936 1970.01.01. 01:00:00

Tetszett az írásod! Van egy ismerősöm,aki évente kétszer elindul a nagyvilágba,hátizsákos turistaként.Irán,Szudán,Kambodzsa,Vietnam... Ő beszélt a pirított sáskáról is.Mint nálunk a napraforgómag volt,zacskóban.Találkoztál vele?

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 4 Fannyvár, 5 corvin Köszönöm re 6. lord 2013. 02. 09. 3:27 Köszönöm. Ja gondolkozom is ilyesmin. re 7. Hmmmm 2013. 02. 09. 4:21 Köszi a videót, voltunk itt, nem messze volt a hotelünktől. Én magam mint Operabarát ismerőse még hátizsákos turistaként is élveznem...de a nej az már nem szereti a cappuccinot naponta egypárszor. re 8. Operabarát 2013. 02. 09. 5:38 Köszönöm kommentedet. Ismerösőd jó fej lehet. Igy igaz...nem kell sok pénz hogy a világot megismerjed. Piritott sáskát nem ettem...bár szeretem a helybéli kaját és nagyszerűen lehet enni, sáskánal (kígyónál, kutyánál, hangyánál, stb) elértük a határomat.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 10. Virág elvtárs s.k. 2013. 02. 09. 10:44 Minden jót V. et.

179584 1970.01.01. 01:00:00

Utoljára 87-ben jártam Istambulban, nagyon élveztem. Mai reggelink fogyasztása közben emlegettük a turizmust. Nagy kár, hogy már nem vágyunk másfelé, szeretünk itthon ülni a nagy semmi közepén.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 12. Marijja 2013. 02. 09. 11:32 Ja ki mit szeret. Én diák koromtól csavarogni szerettem szabadidőmben. Lngyel, Kelet Német Csehszlovákia... Látni mi van ezen a nagy bolygón, felfedezni hogy mennyire mások vagyunk és ugyanakkor mennyire nem.

178479 1970.01.01. 01:00:00

Kedves Little! Nekem már az is csoda, hogy vissza talált elsőre a szállodába segítség nélkül. Nincs Kambodzsában hűvösebb évszak? Vagy pont most van?

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 14. ZorróAszter 2013. 02. 09. 12:55 Kedves Zorró, Tájékozodás az fontos. Nem keveredtem a szállodától olyan messze hogy ne emlékeztem volna honnan jöttem. Az utazások azt a részét szeretem a legjöbban amikor látom/tapasztalom azt ottaniak életét. Kambodzsa trópusi klímával rendelkezik. Nincsen hűvösebb évszak. Csak esősebb és nem esős.

138137 1970.01.01. 01:00:00

Én 20 évvel ezelőtt jártam ott. Akkor még egy kicsit izgalmasabb volt....:-) Bár ahogy nézem, az emberek és a szokásaik nem változtak, csak a motorok lettek modernebbek....:-)

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 16. peacekeeper 2013. 02. 09. 14:34 Gondolom 2ö éve t0bb bicikli volt.

13118 1970.01.01. 01:00:00

20 éve nemcsak a bicikli volt több, hanem a gerillaharc is. a vörös khmerek felszámolása csak 1996-ban fejeződött be. és ugye milyen érdekes? Pol Pot ágyban párnák közt halt meg 1998-ban. (mindezt a fiataloknak írtam, mert vélhetően peacekeeper nem véletlenül "turistáskodott" ott 20 évvel ezelőtt)

123758 1970.01.01. 01:00:00

Én 12 éve voltam ott kb. Akkor még nem voltak utak, Thaiföldről mentünk pickup-pal. 6-8 órás kaland volt a platón ülni csomagokkal és még vagy 12 emberrel (!). Földúton zötyögni, nyelni a port, volt hogy még a híd keresztgerendái sem voltak meg. Azért tudtunk áthajtani rajta, mert pont olyan széles volt a pickup nyomtávja, mint a híd gerince. Gondold el, ülsz a platón, és alattad a nagy semmi, ha a sofőr elbénázza, akkor beleesünk az árokba kocsival, mindennel. Úgy néztünk ki, mint az ördögök, mikor megérkeztünk. De megérte, Angkor Wat egy csoda. Akkora területen helyezkedik el mint Budapest. A háború miatt nem voltak középkorú férfiak. Vagy fiatal fiúk, vagy öregek, vagy ha láttál olyat, az háborús sérült volt, fél lábbal. Igazi ázsiai szegénység volt akkor. Gondolom ma sincs másképp. Visszafelé már a Mekongon mentünk végig, majd a tengeren hajóval vissza Thai. Nem vállaltuk a platón nyomorgást.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 18. Hmmmm 2013. 02. 10. 1:4317. Az a véres rezsim 1979-ben, azaz 34 éve omlott össze. 20 éve talán már jobb volt. De sok turista 20 éve még talán nem volt, érdekes lenne tudni mit csinalt ott a Peacekeeper blogtársunk? Talán békét, amit a neve is elárul? 19. -G&X- 2013. 02. 10. 7:07 Köszönöm érdekes hozzászóllásodat

13118 1970.01.01. 01:00:00

20. little (szerkesztő) mondjuk az összeomlástól távol álltak, ehhez kellettek a vietnamiak, akik nemes egyszerűséggel bevonultak az országba és fegyveres erővel elzavarták a Thaifölddel határos erdőségbe Pol Potot és bandáját. úgyhogy 1979-től meg innen nyomult fegyveres akciókkal egészen 1996-ig. (ezek szerint nemcsak a fiataloknak kellett írnom a megjegyzést)

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 21. Hmmmm 2013. 02. 10. 11:46 OK. összeomlás nem a megfelelő szó. A Vietnamiak elzavarták őket.

csaszi 1970.01.01. 01:00:00

Kedves little. Ismet kozkincset tettel kozze! Csodalatos utleiras, koszonjuk! Szerencse, hogy nem egy honappal kesobb vetodtel oda...... ez mar nem lehetett volna a mienk, ahogy Te most itt.....mint ahogy szoktad. (A Vilag megismerese nekem is mindig kozponti kerdes volt. Mit gondolsz mire voltak jok a hajo utak? Melyekrol neha irok. Nemhogy penzembe sem kerult de meg megelhetest is nyujtott. "Szegeny ember vizzel foz" - szoktam mondani, Foldunk arra a reszere ahonnan most tudositasz en sohsem jutottam el. Veres haboruk, emberirtasok szinhelye... Hasonlo Magyarorszagon is volt......ha annak merteke kisebb is volt.... Talan.)

301098 1970.01.01. 01:00:00

https://www.youtube.com/watch?v=eBmPv-cBtMI

csazi 1970.01.01. 01:00:00

little. *****

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 23 és 26 csaszi Köszönöm a dicséretet, igen tudom te is sokfelé jártál, szivesen olvasnám észrevételeidet. Bocsánat, hogy a kommentek nem rögtön jekentek meg, valami beállitás probléma volt, tudtom nélkül. re 24 szentpéteri Köszönöm re 25 nyulürge +

12347 1970.01.01. 01:00:00

off éittle, jó volt időnként találkozni. Kérlek, írd meg, hova "költöztél" citoyen_geza@freemail.hu geo1.blog.hu
süti beállítások módosítása