elso

ujrakezdek

ujrakezdek

Szuper építész, Santiago Calatrava

1970. január 01. - littke

Bár én épületgépészként dolgoztam, építész családból származom, anyai ágon. Rajzolni nem tudtam jól és dolgokat lakásunkban én reparáltam. Így mérnök lett belőlem. De szívem mindig is hódol a nagy építészek előtt. Ma röviden egy ilyenről szeretnék írni.

A Valenciai Opera

Pont a hétvégi New York Times-ban olvastam, hogy bajok vannak egy alkotásával, a valenciai új Operaház homlokzatáról a mozaikok kezdenek leesni. No de ez értékéből nem vesz le semmit, talán a maltert nem jó arányban keverték.

A Turning Torso, Malmő

A spanyol építészek közül Antonio Gaudi (1852-1926) katalán építész után Calatrava a legismertebb. Alkotásait a világ sok helyén lehet látni.  Kanadában is vannak művei. Én a malmői Csavart Toronyházra (Turning Torso, 2005) figyeltem fel először.

Vasút állomás, Liszabon

Láttuk egy hídját Buenos Airesben és remélem hogy a következő New York-i látogatásunk alkalmával az új PATH metró állomást meg tudjuk nézni, a lerombolt majd újjá épített World Trade Center helyén.

Átrium, Toronto

Ha Velencében jártál az utóbbi időben, ott is láthatod új hídját az állomás közelében, Ponté della Constituzione, (2008). 125 éve az első híd Velencében. Nem egy munkája vitatott, a velencei hídnak is sok bírálója van. Jóval többe került,  tovább tartott építeni mint eredetileg mondta, használata időseknek/mozgásképteleneknek nem alkalmas.

Ponte della Constituzione, Velence

Itt Kanadában is van egy hídja, Calgary városában, ugyan mozgásképtelenek tudják használni, de a többi probléma itt is jelentkezett. Az építéssel kapcsolatos nehézségeket hamar el fogjuk felejteni, a merész művek, a nagyszerű látvány az marad mindenkinek.

A Béke Híd, Calgary, Kanada

Calatrava fő irodája Zürichben van. Spanyolországban, Benimamet-ben született 1951-ben, a hely ma beolvadt  Valencia városába. Nemcsak építész de statikus mérnök is, az utóbbi diplomát a Zürichi Egyetemen szerezte. Hídjaival és fura épületeivel szerzett magának nemzetközi hírnevet. Azóta sokan utánozzák stílusát.

A PATH, Metro állomás, New York

De több szó helyett beszéljenek alkotásai, amikből bemutatok egypárat.

Híd Buenos Airesben

A bejegyzés trackback címe:

https://fressstart.blog.hu/api/trackback/id/tr888270054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

27518 1970.01.01. 01:00:00

Nekem kész csoda, amit művelnek az építészek, úgyhogy a régi és új csodákat is élvezettel szemlélem. Köszi Little a bemutatást, méltó hozzád :)

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 1. Only 2014. 01. 22. 21:52 +

Bundi-Bandi 1970.01.01. 01:00:00

Látványos. +

60145 1970.01.01. 01:00:00

Amikor megláttam a valenciai új Operaház fényképét, a Budapesti Nemzeti Színház jutott eszembe. Az, amely pályázatot nyert a Lenin-mauzoleum-stílusú, és a felépült habostorta között. A makettjére nézve az ember kezdett felemelkedni: olyan karakteres épületünk lesz végre, mint a Sydney-i Operaház. Hát nem lett. Számomra jelkép az épület és története. A diktátor erről is törvényt hozatott seperc alatt, akár a közoktatásról, gyerekeink és nemzetünk jövőjéről. Lehetett volna méltó színházunk, lehetett volna egy sikeres ország... Ha mozgáskorlátozottak nem használhatnak egy hidat, az inkább szép installáció, nem híd. Még valami: nem vagyok annyira kíváncsi Amerikára, hogy odautazzam, de a hatalmas hidakat látva ámulok: számomra a legcsodálatosabb mérnöki és építészeti teljesítmények!

Bundi-Bandi 1970.01.01. 01:00:00

Unalmában az ember végigböngészheti a híres épületek, vagy építészek sorsát. Brazíliának szép fővárosa van, még is a hétvégeken kiürül, mert nincs városi jellegű hangulata, amúgy szép épületek és parkok jellemzik, egy építész szemével megálmodva. Amikor a gótika megjelent, és nem a németeknél, hanem Franciaországban, a szó, hogy gótikus az egy szitok szó volt. Ma orvosnál voltam, említette, hogy nyáron Budapesten volt és elképesztően szépnek találta a magyar parlamentet. Elgondolkodtam, mert nem az adott korban épült, odaát az angolok "mock gotic-nak", gótikus utánzatnak nevezik, pedig az övék sem különb, bár itt építészeti értékre utalnak. Ennek ellenére szép és bizonyára nagyon költséges fenntartani.

Valika 1970.01.01. 01:00:00

Ez nagyon szép!! Mindig csodálattal adóztam a nagy építészeti remekműveknek. Gondolom sokakkal együtt :) +++

60145 1970.01.01. 01:00:00

Erről beszéltem, a pályázatnyertes műről, amelynek a helyén a Nemzeti Gödör keletkezett: http://loveandunity.interneteurope.eu/~mimhu/database/photos/big/19973a.jpg Az uralkodói önkény pedig létrehozta a Duna partján a diszfunkcionális giccsparádét. Ez ám a Balkán, ez ám a mucsa! És maradandó.

11677 1970.01.01. 01:00:00

Valóban érdekes, szép épületek! Csupán fantázia, és pénz kell a megvalósításukhoz.

36888 1970.01.01. 01:00:00

Calatrava dugóhúzójáról már volt egy beszélgetés itt a NOL-Blogon........az alaprajzok ismeretében a földszint közelében elég kevés a hasznos tér.......akkor meg minek ekkora dugóhúzó? A csavarás egyebekben ötletes, egy kicsit felidézi Kármán Tódor emlékét (leszakadó örvények). Virág elvtársnak, mint földhözragadt mérnöknek a futurisztikus, lobogóhajú művész-projektek mindig gyanusak........eszembe jut egy karikatura, ahol az építész adja el a projektet, a hóna alatt a Pisai harangtorony rajzával: - A talajmechanikán lehetne még spórolni egy jelentősebb összeget.......

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 3. és 5 Bundi-Bandi (látogató) Köszi. Igen építész alkotások sokszor a vita tárgya és ízlések és pofonok.... re 4. és 7 Atlasz Utána fogok olvasni az új Nemzeti Színház történetét megismerendő. Kösz a linket. Azon az uj színház komplexus területén még nem jártam. 4 éve vettünk a Zene Akadémián jegyet egy Mahler koncertra, el is mentünk, kiderült hogy az új Zene Akadémiához kellett volna mennünk...a cím rajta is volt a jegyen de ki gondolta volna...persze akkora már arra késő volt. re 8. lord 2014. 01. 23. 10:37 Igen re 9. Virág elvtárs s.k. 2014. 01. 23. 11:42 Ezek a csavart épületek azóta nagyon elterjedtek. Azt hiszem a technika elég egyszerű. http://www.amusingplanet.com/2013/04/twisted-skyscrapers-around-world.html

36888 1970.01.01. 01:00:00

7...hát nem tudom, ez a pályanyertes mű, ez sem egy matyóhímzés, ráadásul a belvárosban minden beépítés veszteség. Szép színházat csinálni nehéz, mert a zsinórpadlás tömege meghatározza az épületet. Hogy túl eklektikus a Nemzeti? Hát az.....ráadásul kapott maga mellé egy nagytömegű hangversenytermet, amiben még annyi szépség sincsen.....bár belül nagyon korrekt, mindkettő. Ha koncepciónálisan kérdeznek.....szerintem a legjobb helyre került a Nemzeti és a MÜPA. A teljes - és teljességgel lepukkant - Ferencvárost felértékelte, beleértve a Dunapartot. A belvárosi elhelyezés semmit sem értékelt volna fel.......legfeljebb le, mert élhetetlenné tette volna a belvárost, ahol csak a közlekedési funkció maradt volna meg, és azt is terhelte volna a Nemzeti Színház forgalma.

36888 1970.01.01. 01:00:00

10. Pesten is van néhány épület, amelyik gyárilag úgy néz ki, mint ha össze akarna dőlni.....:-))

36888 1970.01.01. 01:00:00

http://sandorson.x3.hu/Valencia/P1030559.JPG Ime a Valenciai Opera.....ha a kerámiaburkolatot kezdi magáról levetni, az nem csak habarcs kérdése.....egy ilyen volumenű épületet technológiájában, dilatációiban, környezeti hatásokat figyelembevéve át is kell gondolni.......a papír sok mindent elbír......

36888 1970.01.01. 01:00:00

http://sved.nolblog.hu/archives/2009/11/07/Turning_Torso_21115_Malmo/ ......a korábbi beszélgetés a dugóhúzóról.....Feri-bá értékes helyszíni információival!

174237 1970.01.01. 01:00:00

+++++ Én Lyonban, a Saint Exupery repülőtérnél épített TGV állomást láttam pár éve, melyet szintén Santiago Calatrava tervezett. Lenyűgöző.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 11-14 Virág et. Köszönöm az információt. re 15. osipapa 2014. 01. 23. 14:50 Igen. Ez lenne? http://vimeo.com/23675583

Bundi-Bandi 1970.01.01. 01:00:00

Különös, hogy a Nemzeti Színházról és még nagyon sok mindenről az elmúlt 20 évben milyen sok vita volt, a felét is nehéz megérteni, de a vádak túlfűtött politikai ellenszenvet is tartalmaztak. A Ferencvárosban az Iparművészeti Múzeum és a Vásárcsarnokon kívül semmi érdekes, nevezetes épület nem volt, de volt egy kihasználatlan Duna part. Az előző lebontását korántsem előzte meg annyi ingerült vita, mint az új felépítését és stílusát. Lehetséges, hogy amiért építették még azt a feladatot sem tölti be? És valami ellenszenves, korba nem illő darabokat játszanak ott? Amellett, hiszen még a rendezők neve is vita tárgya lett, mi jó származik az épületből?.

60145 1970.01.01. 01:00:00

11. et: Az új Nemzetiben az ülőhelyek jelentős százalékáról nem látható a színpad. A nyertes tervet és a megkezdett (!) építkezést a hatalmi gőg dobatta el! Kerül, amibe kerül.

60145 1970.01.01. 01:00:00

17. Bundi-Bandi: Én úgy tudom, az 1964-ben felrobbantott épület csak az eredeti Nemzetit helyettesítette. Évekig folyt ezután a vita, és magam is láttam azt a makettet, amelyik a Lenin mauzóleumra hasonlított a tizenegyeske által említett zsinórpadlás megoldatlansága miatt. Valahová a Dózsa György út mellé, talán a Lenin szobor mellé, talán a Sztaliné helyére tervezték. Az most álló épületről nem volt vita, arról sem, hogy Thália első számú magyar szentélye, a végre épülő szép mindenkinek tetsző menjen a levesbe. Az új helyet pedig őrült nagy kapkodás, keresgélés után jelölték ki a város szíve helyett a grundra. Egyszemélyes uralkodói döntés volt, nem szakmai zsűri, nem pályáztatás, és nem az adományozók véleményének figyelembe vétele. Az Orbán-rezsim névjegye, egészen mostanáig.

36888 1970.01.01. 01:00:00

Kedves Tizenkilenceske elvtárs! Valamikor az Operaház is a város szélére, a grundra épült, egy akkor kijelölt sugárút mellé..... A mai Nemzeti Színház melletti hajózóútvonalat már több évezrede kijelölték. A közösségi közlekedése (2-es villamos, és HÉV) megfelelő. Ingatlanértékben felértékeli a környezetét. Virág elvtárs nem város-gazdász, de van véleménye arról, hogy a belváros túlzsúfoltságát növelni nagyforgalmú közintézményekkel nem szerencsés. Tizenegyeske elvtárs s.k.

174237 1970.01.01. 01:00:00

@16 Little Kedves Little! Igen, erről írtam (köszönet a linkért). Egyszer Lyonban szálltam át Limoges-ba menet, és volt kb két óra a gép indulásáig, így volt időm megnézni ezt a csodát. Ott láttam életemben először fehér betont; vajon hogyan csinálják?

60145 1970.01.01. 01:00:00

20. azaz huszaska: Persze.

36888 1970.01.01. 01:00:00

Ez a 22-es csapdája :-)) O.K.

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 21. osipapa 2014. 01. 23. 22:09 Utána néztem. Van olyasmi mint fehér portland cement, pl a dán Aalborg White, és persze fehér homokot, pl őrölt márványt, is kevernek ehhez. Ugyanolyan erős mint a rendes beton, persze drágább.

36888 1970.01.01. 01:00:00

24....a sors fintora, hogy a "portland" elnevezést ez a típusú cement a szép szürke portlandi sziklákról kapta......1824-ben.....

36888 1970.01.01. 01:00:00

Azt hiszem, ez az utolsó képen az a hídja Calatravának, amelyik a képen látható pillér körül elforgatható, ha éppen a hajóknak van elsőbbsége......

23353 1970.01.01. 01:00:00

re 26. Virág elvtárs s.k. 2014. 01. 25. 12:41 Igen. Ezt láttuk Buenos Airesben. A híd csupán gyalogosokat szolgál, de elfordul a kanálison közlekedőeknek. Amolyan újfajta felvonó híd. re 25. Virág elvtárs s.k. 2014. 01. 25. 12:40 Igen a normális portland cement szürke.

174237 1970.01.01. 01:00:00

@24 Little @25 Virág elvtárs s.k. Köszönöm! Így már érthető, miért volt olyan a tapintása annak a fehér betonnak, mintha üvegen húztam volna végig az ujjamat.
süti beállítások módosítása