elso

ujrakezdek

Kaland az Amazonon

2018. február 03. - littke

Kevés út olyan kalandos, mint egy a hatalmas Amazon folyón.

Az Amazon több országon megy keresztül, leírásom a perui (Iquitos városa) közeli lehetőségekre vonatkozik.

Mehetsz egy napos hajótúrákra Iquitos -ból. Mehetsz több napon keresztül teherhajókon, nagyon kis pénzért a folyómelletti településeket meglátogatni. Ez főként fiataloknak való. Mehetsz az itt létező ismertebb túrázó társaságok egyikével, egy „eco hotelbe”, jóval drágábbért.  És végül is mehetsz (ez kóstál a legtöbbe) egy luxus cruise hajóra, ez esetben a hajón élsz, innen teszel mellékutakat.

Mi három éjszakát töltöttünk az Amazonia Expedition társaság (https://perujungle.com/) eco hotelében, ami az Amazonba vezető Tahuayo folyócska mellett épült, Iquitos-tól kb.100 km-re, azaz 2 órányira egy gyors motorcsónakkal. Az árban - kettőnknek napi 300 dollár - bennfoglaltatott minden: a motorcsónakút oda vissza, étel/ital (kivéve az alkoholtartalmúakat), és egy saját angolul beszélő bennszülött vezető.

Az utazási társaság bérautója Iquitos -ban, a hotelünkben vett fel minket, egy szép októberi napon, délben. Egy vadonatúj Hyundai, ami ritkaság ebben a városban, ahova kintről idevezető út nem létezik és ahova csak vízen keresztül, vagy repülőgéppel tudsz eljutni. Elvittek irodájukba, de eltelt egy kis időbe, amíg a többi vendég, történetesen egy szintén kanadai házaspár egyenesen a repülőtérről megérkezett. Nálunknál fiatalabbak voltak és holt fáradtak, Vancouverből Limán keresztül már vagy 16 órán át úton voltak. A hölgy gyermekorvos, a férfi valami pénzügyi tanácsadó volt.

Mélyen lent a vízen, várt a motorcsónak. Mivel a folyóvíz sokszor 10 métert is képes emelkedni, attól függően, hogy az esős vagy száraz évszakban jársz erre, minden település a magas part részre épül és még így is sokszor lábakra, az eláradást elkerülendő. Motorcsónakunk, a négy utason kívül meg volt pakolva ivóvízzel és étellel/itallal, azaz mindennel, amire a hotelben levő vendégeknek és a személyzetnek szüksége volt.

A pilótánk bekapcsolta a motort. Átmentünk egy a vízen levő rendőrségen, ahol a csónak papírjait ellenőrizték. Az Amazonas e része egy védett perui nemzeti park, ide csak engedéllyel jöhetsz. Ezután ki a nyílt vízre, felbőgött a motor és a délutáni napos folyón, kb. 50 km-es sebességgel nekirugaszkodtunk. A meleg szél az arcunkba csapott és a hajunkat azonnal összekócolta. Nem volt mit tenni, mint ülésünkben hátradőlni és a nagy folyót bámulni.

Dacára hogy a torkolata az Atlanti Óceánnál még 4000 km-re van (23 nap hajóval), az Amazon már itt is széles, becslésem szerint 1 km. Szembejöttünk rozsdás uszályokkal, szintén rozoga vízibuszokkal és kis ladikokkal, amik a helybélieket viszik ide oda. A folyó partján kis települések vannak. A part mentén sokszor látod az ott lakóakat, gyerekeket, ahogy lent a vízben lubickolnak, pecáznak. Családok tisztálkodnak. A víz az úr. A településekhez nincsen út, nincsen távolsági villamos vezeték, víztelep, szennyvíz kezelő. A tanyák mögött ott a dzsungel, több ezer kilométeres távolságban, abban az irányban esetleg emberrel nem találkozol.

Egy helyen megálltunk, vettünk sört a dokk boltocskájában. Volt egy WC, megkönnyebbülhettél a padka lyukán át. Ha igen, az Amazonba pottyantottál, rögvest a vízben hancúrozó gyerekek mellé. A palánkon felmenvén a „fő utcán” találtad magadat. Itt sétálva benézhettél viskóikba, Buenos Dias motyogtam, ők meg néztek, mint egy más bolygóról érkezőre.

A sörrel kezemben kezdtem magamat még jobban érezni. Na, nemsokára elfordultunk a mi mellékfolyónkba, a sárosnak tűnő Tahuayo-ba, amolyan Ipoly méretű volt. Itt is voltak települések, ugyan ritkábban. Lassabban haladtunk, és ha a bennszülöttek ladikjával találkoztunk, akik csónakáztak vagy halásztak, lépésre is lelassítottunk, nehogy felborítsuk őket. A vezetőnk, és a hotelünk személyzete is innen származott, integettek sokszor egymásnak.

Ezen a kis folyón, vagy 40 perc elteltével megérkeztünk a bázisunkhoz. A dokk melletti fán színes hangos kakaduk rikácsoltak. A magas parton egy fából épített, lábakon álló települést láttunk, ahol minden épület a hotelhez tartozott. Volt egypár közös épület, az ebédlő, azután az ahol a WIFI volt, (nagyon gyengus, mert műholdról jött), a konyha, a személyzet épülete és volt vagy 50 kunyhó, ahol mi a vendégek laktunk. Mindezek 4 méter magasan fahidakkal voltak összekötve. Szolid, nívós építkezés, ahol lehet helybeli anyagokat felhasználva. A víz és a szennyvíz műanyag csövekben volt központilag kezelve, voltak nagy napelemek, egy generátor, ha kellett, volt víztorony. Lehetett összesen vagy 30 vendég, kb. ugyanannyi személyzet, a hely vendég befogadó kapacitása minimum ennek 4 szerese lehetett.

Kunyhónk két emeletes volt, a miénk az első emelet, fent nem volt senki. Egy élő fa köré volt ügyesen barkácsolva. Volt fürdőszobánk, és szúnyoghálóval elkerített nagy ágyunk. Az ablakon, ajtón szintén szúnyoghálók, volt egy mennyezeti ventilátor, volt elektromos áram és világítás, nem volt légkondicionálás sehol. De nem is kellett, a légmozgás hűsített, persze meleg volt éjjel nappal, ezen a vidéken sohasem fázol, az itt ismeretlen fogalom. Meleg víz nem volt, a folyóvíz, amit felpumpáltak kellemesen langyos, az ivóvíz palackozott volt.

Éjszaka az ablakokon keresztül halottad a dzsungel zaját, fura madarak, majmok, békák hívását, hörgését….Ha tetszett, a vezetőddel mehettél esti túrára. A településhez közel találkozhattál az anaconda óriáskígyóval és bemutatkozhattál nagy tarantula póknál is. Ezek éjszakai állatok, nappal elbújnak és alszanak. Mondom, romantikusabb helyen ritkán voltam.

Érkezés után volt felvilágosítás: étkezések időpontja, sört itt vehetsz, az önkiszolgáló, csak írd fel neved a papírra, ha vettél. Pedro az, aki a koktélt csinálja, a helyi gyümölcsöket felhasználva. Mielőtt elutazol, akkor fizetsz mindezért. Borravaló akárkinek akármiért tilos. Bemutattak vezetőnknek, a miénk neve Rafael volt.

Napi háromszor volt étkezés, a szakács elsőrangú volt, svéd asztalos módon, minden friss, saláta, gyümölcs, hús, hal. Ha fogtál halat kisütötték neked. Ha túrára mentél becsomagolták az enni/inni valót.

Vezetőnk Rafael ettől kezdve, ha valahova mentünk mellettünk volt. Először leült velünk, kérdezte mire van kedvünk? Az első nap elmentünk horgászni, fogtam piranhát, nejem egy harcsaszerűt, majd délután elmentünk az édesvízi delfineket nézni. Másnap egész napos dzsungel túrára mentünk, először csónakkal majd gyalog, a vancouveri házaspárral és a két vezetővel. Miközben mi gyalogoltunk a csónak személyzete tüzet rakott és ebédet főzött, még édességet is hoztak, plusz gyümölcsöket szedtek a vadonból.

Legutoljára egy közeli települést látogattunk meg. A neve El Chino volt. Nevét onnan kapta, hogy itt valamikor ferdeszemű, (kínai vágású) emberek laktak. A falucskában talán 50 család él. A lábonálló kunyhók egy főtér körül a folyópart magaslatán épültek. A főtéren volt egy nagy gazebo, ahol a falutanács találkozott, ha kellett. Látogatásunkkor csak gyerekeket láttunk és egypár árust, akik turistáknak szánt cuccokat mutattak.

Volt iskola is, templom, két kocsma (vagy egy kocsma és egy disco). Az iskola (egy terem, padok, tábla) szombat lévén üres volt. Itt volt egy WC, egyébként az itteniek a házuk melletti dzsungelbe járnak. Minden ház mellett volt kert, amolyan „háztáji”, ahol banánt, kukoricát és hasonlóakat termelnek. Láttam baromfit, a folyóban van hal. Van kókuszdió.

Rafael, a vezetőnk mondta, ő is ilyen helyen nőtt fel, nem messze. Nem mondta hol tanult meg angolul, azt hiszem a katonaságnál. Volt családja, akik Iquitos -ban élnek, feleség, egy kisleány. Mesélt kicsit gyerekkoráról. Beszélte az itteni nyelvet, igen jól ismerte az állatokat/halakat, madarakat. Mondta, gyerekkorában egyszer egyedül eltévedt a dzsungelben. A legveszélyesebb ilyenkor a szúnyogok, este annyian vannak, hogy élve megehetnek. Mondta kínjában éjszaka felmászott egy fára, magasabban kevesebben vannak.

Visszatérve a falura, dacára egyszerűségének, jó benyomást keltett bennünk. Tiszta volt. Mindez az itt lakóak, a helyi vezetőség és a perui kormányzat érdeme. A legtöbb ház mellett volt napelem, ami elég a TV/rádió használatára. Volt iskola, a tanárok 3 hetenként egymást váltogatták, hallottam, hogy értelmesebb diákok mehetnek tovább tanulni a nagyvárosba, Iquitos-ba.

A három nap hamar eltelt. Visszafele többen jöttek, így egy nagyobb hajóval jöttünk. Délután kettőkor indult, megállás nélkül elvitt Iquitos-ba, az itteni nagyvárosba, ahonnan vadonatúj légkondicionált busszal kivittek a repülőtérre. Ott vagy 3 órát várni kellett, míg Limába menő gépünk megérkezett és beszállhattunk. Lima perui utunk utolsó állomása volt. Csak néztem az itten várakozóakat, világ távoli tájairól jött turistákat, és a sok helybeli peruit, jórészük itteni bennszülöttek, akik fővárosukba, Limába igyekeztek. Limáról majd később írok.A mellékelt képeket én készítettem.

PS

Iquitos-ról szóló beszámolóm itt található:

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kincse- 2018.02.04. 17:17:05

Köszönet a beszámolóért, élvezetesen adod elő, mint mindig. A piranha fogás merész dolog volt tőled. :)
Nekem elég félelmetes vadvidék, nem mernék vállalkozni rá, hogy túrázzak ilyen helyen. Elég egy csípés, és már ezer bajod van. :)

littke 2018.02.04. 17:31:00

@Kincse-:
A piranha dolog el van túlozva, James Bond filmek, stb., miatt....szó sincs arról hogy ezek csontig rágják percek alatt áldozatukat, ez mese habbal, nem igazság.

Igen a vadvidék ha nem értesz hozzá és elveszel benne az félelmetes lehet.

A csípések is el vannak túlozva, mielött ilyen helyre mész veszel megfelelő ojtásokat, OK egypár csípés elkerülhetetlen, de ez nem ok, hogy erre a hihetelenül érdekes tájra, vagy hasonló tájakra el ne menjél, ha tudsz.

ZorróAszter 2018.02.04. 23:48:49

Kedves Little!

Engem ezek az amazonaszi népek régóta érdekelnek. Be tudná nekem jelölni a google map-on, és megadni a linket, hogy hol volt ez a "kínai" falu?

Engem főleg az ilyen különleges népek érdekelnek. Például a fehér indiánok, vagy az olyan négerek, akik nem szökött rabszolgák leszármazottai, hanem már 10 ezer éve ott élnek. Fekete a bőrük, de egyetlen néger népre se emlékeztet a fizimiskájuk.

A profok azt mondják, ilyen nincs.

De például bizonyíthatóan ott vannak például a janomamák, akik kifejezetten ázsiaiaknak látszanak. De a fizimiskájuk nem hasonlít egy ázsiai népre sem. Talán engem kicsit a burmai nágákra emlékeztetnek.

Szóvel az tök érdekes, hogy 10 ezer éve jöttek el, és még mindig viselik a 10 ezer évvel ezelőtti őseik vonásait.

Iquitos nekem ismerős, de mindig elfelejtem, hogy honnan.

littke 2018.02.05. 01:08:37

@Edit exnolbloggerina:
Köszönöm

@ZorróAszter:

pietnik 2018.02.09. 09:06:48

Irigyellek!
Nekem nagy élményeim vannak az Amazonasról,igaz,csak Molnár Gábor könyvei alapján!
Sajnálom,hogy nem jutottam el még oda,de talán vannak még csodák!
MG könyvei a brazíliai Amazonas,és mellékfolyóiról szólnak,számos érdekes történettel fűszerezve!
Veled ellentétben MG arról számol be,hogy a piranhák(fűrészes pontylazac!) veszélye valós,és ezt számos ismeretterjesztő film is igazolja!Szerintem szerezd meg pár könyvét,és ezt a pár napos kirándulást fűszerezd meg azokkal a történetekkel,melyek majdnem száz évvel ezelőtt történtek!
Az Amazona,Brazília,és Molnár Gábor is megérdemli,hogy emlékezzünk rájuk!

littke 2018.02.09. 13:40:09

@pietnik:
Hééo.
Köszi a jó hozzászólásért.
Nagy rikán tényleg a piranhák megtámadnak embereket, de ez aránylag ritkán történik, és olyankor amikor éheznek, pl amikor a viz állás nagyon alacsony. Ezen a vidéken az emberek nem félnek tőllük és horgásszák, eszik.
A köztudatban a piranha veszély el van túlozva.

ZorróAszter 2018.02.09. 21:03:37

Kedves Pietnik!

Én is úgy tudom, hogy a piranhákkal kapcsolatos sztori valamelyik amerikai elnök emlékiratai (talán Theodor Posewelt) kapcsán terjedt el, aki nagyon érzékletesen mesélte, hogy téptek szét egy tehenet percek alatt hogy szinte forrni látszott a víz. De a történet nem volt igaz. Nagy hantás volt az öreg.

Viszont a sztori terjedt mint a pestis.

pietnik 2018.02.10. 14:36:03

Aszter kérem!
Azért ez nem egészen így van!
Van egy olyan film,hogy a "halál tíz formája",amiben lehet látni,hogy a piranhák egy 5 méteres anakondát pillanatok alatt lepucolják!Molnár Gábor is ír hasonlót,acélelőkés horoggal horgászta őket.Egy alkalommal egy általa ismeretlen erdei patakhoz érve inni akart belőle,.Mikor lefelé tartott a parton,lerúgott pár göröngyöt a vízbe,és a víz habzani kezdett a piranháktól!Kiverte a víz,mert arra gondolt,hogy mi lett volna akkor,ha nem tudva a piranhákról,belenyúl a vízbe?!
Ezt a veszélyt többször is megemlíti,bár arról is említést tesz,hogy vannak az emberre veszélytelen piranhák is,amit előszerettetel horgászott.A fekete piranhákról megemlítette,hogy kifogás közben a levegőben,vagy már a parton is képesek kiharapni a tenyeréből diónyi darabokat!
Perszeez nem az én tapasztalatom,viszont Molnár Gábor számomra hiteles vadon-ismerő!
Viszont ajánlom a könyveit,mert könnyed kikapcsolódást,egy vadász-gyüjtögető(caboclo) ismereteit,kalandjait tárja az olvasó elé!
Érdekesek a könyveiben a híres Lampiao kapitány kalandjai,aki Brazília hirhedetten kegyetlen rablóvezére volt,erről számol be,a "Holdárnyékban az őserdő",és "Ahol az ösvény véget ér" c.-ű kötetében.
Komolyan mondom,hogy érdemes elolvasni őket,bár ebben a rendszerben még nem adták ki a könyveit,de antikváriumokban még biztosan megtalálhatók.A közelmúltban szereztem meg több kötetét,és biztos,hogy a neten kutatva olcsón hozzájuk lehet jutni!
Ha kellenek valakinek címek,szivesen segítek,de mondom,a gugli is tud segíteni!

pietnik 2018.02.10. 14:37:58

Szépen elszállt a kommentem!

pietnik 2018.02.10. 14:40:33

Hopp!Mégis előkerült!Bocs!!

ZorróAszter 2018.02.10. 23:37:21

@pietnik:

Kedves Pietnik!

Tanácstalan vagyok, mivel Molnárt én is hiteles forrásnak tartom. De azok is hitelesnek tűntek, akik szerint ilyen piranha nincs.

Azt szokták mondani, hogy már csak azért sincsenek, mert ha olyan zsákmányra várnának, mint egy marha vagy egy ember, akkor már rég éhen pusztult volna az összes.

De a lényeg, be kell vallanom, nem tudom, mi az igazság.

Az tény, hogy az indiánok rendszeresen fürdenek az Amazonas és a mellékfolyói teljes terjedelmében. És ha ilyen lenne, akkor az embereket egy szempillantás alatt megölnék. Nem tudnának kimenekülni a vízből. De semmi jele, hogy ilyentől tartanának.

pietnik 2018.02.11. 15:38:23

Aszter kérem!
Molnár Gábor felteszi a kérdést az egyik szénégető caboclónak,hogy:Tudsz úszni?Nem-jön a válasz:Ésmiért nem?A kajmánok,és a piranhák miatt!.
Tovább nincs is értelme feszegetni a kérdést,ugyanis az Amazonnas innen messze van,messze vannak a piranhák,kajmánok,és az a kor,amelyben Molnár Gábor az Amazonason,és mellék folyóin gyűjtögetett,és,sajna már messze van maga Molnár Gábor is,akinek gyűjtőútja végét jelentette egy gelenit-gyutacsos robbantás,amiben teljesen megvakult.
Ha jól tudom,akkor egy háztartási balesetben vesztette életét.

pietnik 2018.02.11. 15:46:38

A Wikipédia kimerítő írásban méltatja MG.-t!