elso

ujrakezdek

Pár nap Atlantában

2017. május 02. - littke

Az idei floridai téli vakáció alkalmából rövid időt Atlanta városában töltöttünk. Florida legközelebbi része innen 500 km. Megérkezésünkkor csak egy éjszakát töltöttünk itt, a repülőtérhez közel és másnap reggel bérelt kocsival két hétre elhajtottunk, de visszatéréskor, az autónk leadása után, három napot egy belvárosi jobb hotelben tartózkodtunk, Atlantát megismerendő. Jobb hotel itt merő 200 dollár naponta, nem jár vele reggeli, az extra.

A belváros este:Atlanta este

Atlanta, mint város nem éppen egy fontos turista cél. 1996-ban itt rendezték a nyári Olimpiát. Időben visszamenve a város fontos szerepet játszott a Polgárháborúban. 1867-ban az uniós Sherman tábornok elfoglalta, az akkori kb. 5000 lakost kiűzte, ami után a várost felgyújtotta. Az 1960 években helyszíne volt a Martin Luther King vezette Emberi Jogok Mozgalomnak. Van is egy szép Múzeum a mozgalomnak szentelve, megnéztük, nem bántam meg. Az Art Múzeum, modern és nagyon szép.

A CNN főhadiszállása:P1030636

A látogatóknak ajánlott még a CNN főhadiszállását megnézni, erre csoportos túrák vannak, és a Coca Cola központja is itt van. A város, Georgia állam fővárosa, fél millió lakossal. Határozottan a Délhez tartozik. A legutóbbi népszámlálás szerint a lakosság 54%-a fekete. A klíma amolyan szubtrópusi, becslésem szerint Nápolyéhoz lehet hasonló.

A Martin Luther King Múzeum:P1030637

Ezen kívül van egypár jobb nevű egyetem, köztük elsősorban az 1885-ben alapított Georgia Tech. műszaki egyetem.

Nem szabad elfelejteni, hogy a világ legnagyobb (értsd legforgalmasabb) repülőtere is itt van. Igen, nagyobb mint a Kennedy New York mellett, avagy Chicago O’Hare. Megérkezésünkkor mindjárt ízelítőt is kaptunk. Leszállásnál kinézek az ablakon, és tőlünk 50 méterre egy másik gép is épp abban a pillanatban landolt velünk párhuzamosan.

Patinás lakóházak:Atlanta haz

Ezután egy félreértés eredményeként a rossz csomag átvevőhelyre mentünk, mea culpa. Egy reptéri földalatti vitt ide 10 percig. De innen vissza kellett jönnünk a nemzetközi épületbe, ahova érkeztünk. Mivel a biztonsági zónán már kint voltunk, a földalattit nem használhattuk, szóval egy ingyenes mini busszal kellett mennünk. A busz 20 percig ment megállás nélkül, minimum egy Pasarét - Nyugati PU távolság. Már lassan két órája megérkeztünk mire mehettünk a bérelt kocsit felvenni az Avis-től.

Modern lakóházak az Art Muzeumnál:P1030653

Na, a bérelt kocsik átvevése és leadása külön szám. Több tucat vállalat, óránként több ezer kuncsaft, a bérlésen úgy érzed magadat, mint egy futószalagon. A kocsi leadás trükkös, a kocsival el ne tévedj, sokan, mint mi persze hibát követ el, és akkor még min. 20 perces késésed lesz, míg a megfelelő bérlőd feljárójába vissza tudsz keveredni.

Lépcsőház, Museum of Art P1030646

A repülőtérről metróval mehetsz a belvárosba, fejenként 2 dollár. Mondta a nő, ha veszek egy 3 napra szóló jegyet az fejenként 16. Szóval azt vettem, és így történt, hogy az atlantai tömegközlekedést használtuk 3 napon keresztül. Ugyan a metró modern és gyakori, ezt nem mondhatod el a buszokról, és az egy villamosról. Azok, úgy tűnt félóránként járnak, és hogy is mondjam, akik használják, azok nem a felső 10 ezerhez tartoznak. Na, mindegy, jó tapasztalat volt.

Iskolások a muzeumban:P1030648

A belváros nagyon kedélyes. Tiszta és biztonságos. Sok a zöld, a fák és parkok, és ekkor, április elején, isteni volt az idő, a legszebb nyári, mert később, nyáron, túl nagy a kánikula. Mivel hotelben voltunk, minden nap étteremben étkeztünk, amiben nagy a választék és sok nagyszerű étkezde van.

Museum of Art, Atlanta:

P1030640A legjobban nekem az Optimist tetszett, ami tengeri dolgokra van specializálva. Egy péntek estére volt rezervációnk. Már a belépés is jó benyomást kelt, egy volt nagy ipari csarnok lett étteremmé átalakítva. El mégy a parkoló mellet. Itt az a szokás, hogy a kocsidat nem magad parkolod, hanem vannak fiatal emberek, akik kocsidat a bejáratnál átveszik és neked egy számot adnak, majd kocsidat valahol parkolják. Ezt a rendszert az US-ban szeretik és „valet parking”-nak hívják. Ha Porsche vagy hasonló márkát hajtasz az rögvest az étterem mellet lesz parkolva, feltűnően, hogy a hangulatot emelje. Koreai kocsik távolabbra kerülnek.

The Optimist restaurant:

atlanta optmst color 0001Az étteremhez tartozik egy mini golf pálya, amihez közel a kisgyerekes szülők ülhetnek, és így fiatal gyerekeikkel játszhatnak, Martini pohárral kezükben. Elsétálsz egy a teli osztriga bár mellett, ahol jómódú kuncsaftok nyers osztrigákat nyelnek (2,50 dollár per osztriga), és pezsgőt nyakalnak. Végül is a tágas étterembe érkezel, vagy 100 asztal zsibong, a pincérek, és főnökeik nyüzsögnek. Észrevettem, sok asztalnál csak nők, vagy (ritkábban,) csak férfiak voltak, gondolom egyetemi vagy volt középiskolai barátok, munkatársak találkoztak a hétvége előtt és beszélgettek.

Feleségem koktélt rendelt, én egy helybéli csapolt sört. Koktél 12 dolcsi, korsó sör 8. Egy adag nyers szeletelt (citromban marinírozott) Szent Jakab kagylókat ettünk előételnek, majd a nejem rántott osztrigákat rendelt, míg én édesvizű rákokat, fokhagymás/paprikás tejszínes szószban.

Nyers osztriga nagytál:atlanta optmst food 0006

Utána fagylaltoztunk. Borravalóval és két pohár itallal ilyesmiért két személyre 120 US dollárt fizetsz. Utána a tökéletes estében lehetett hazafele sétálni, avagy szerencsét próbálni a ritkán járó busszal. Taxik alig vannak, az uber itt győzedelmeskedett.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Xilit 2017.05.02. 13:07:26

Szia, még olvastam volna.

littke 2017.05.02. 13:52:43

@Xilit:
Hello. Csak 3 nap volt.

Xilit 2017.05.02. 20:46:25

Mosolyogtam nem létező bajuszkám alatt: a keresztrejtvény egyik feladványa Georgia állam fővárosa volt, ah, mondom, ez gyerekjáték, little ma írt Atlantáról. Lám, az információ mindig hasznosul.

Jó, csak három napig voltatok, de olyan jó betekinteni más népek életébe, hétköznapjaiba, és a Te írásaid ezt az igényt nagyon jól kielégítik. Kicsit olyan vagy, mint a messziről jött vándor. Vagy mint egy mesemondó, akinek minden este elő kell állnia egy történettel. :)

ZorróAszter 2017.05.04. 00:59:58

Ez a rántott osztriga ez vicc, vagy tényleg magyar értelemben "rántott"?

Az nem egy Carnegie nevű múzeum az 5. képen?

Pár éve mintha szerepelt volna valami csúcsabb krimiben, de azt hiszem, valami más funkcióval, talán kórház vagy nagyvállalat központja, legalábbis a film szerint. De nem emlékszem, melyik film volt.

littke 2017.05.04. 01:31:58

@ZorróAszter:
Hmm. A Carnegie Museum Pittsburgh-ben van, nem voltam ott. Ezt csak Art Museum-nak nevezik, ez a lépcsőház a new yorki Guggenheim Museum -ra emlékeztet egy kicsit. Az építész a nagyon híres Richard Meier.

A rántott osztriga nem vicc. Az osztrigágat kiveszik a kagylójukból, ekkor olyan nagyobb takony csomó állapotúak, majd beleteszik egy olyan lisztből készült masszába amiben az angol fish and chips-et sütik és forró olajban kisütik. Isteni.
A mi rántott husunk ugye liszt tojás és prézli alapú, de itt az angol szokás megy ami kissé más, de az én szótáramban mégis "rántott".

ZorróAszter 2017.05.04. 08:22:32

Ja! Tényleg! Én is arra gondoltam, mármint Guggenheimre, csak rosszat mondtam. És igen, és is a lejtős, körkőrös megoldás miatt gondoltam.

Ahogy mondja, prézli nélkül, azt mi inkább párizsiasnak mondjuk azt hiszem.

Ezt így még én is megkostolnám, pedig nem szeretem a tengeriherkentyűket. Pláne az osztrigát.
Kivéve a feketekagylót.

littke 2017.05.04. 13:45:21

@ZorróAszter:
Kicsit a rántott velőre emlékeztet. Annál jobb. Igen a magyar ezt "párizsini módra"-nak hívja.
Magyarok nemigen vannak a tengeri dolgoknak gyermekkorukban exponálva, godolom még ma sem.
Mikor én felnőttem alig volt a boltokban,. Csak fagyasztott "tonhal" volt, ami persze nem volt ton, legjobb esetben tőkehal, és ponty. Étteremben néha harcsa, fogas. Ez volt minden.
Én mindig azt szerettem amiben hiány volt.

ZorróAszter 2017.05.04. 14:03:01

Rosszabb a helyzet. Én nem is bírom a a tengeriherkentyűket. A garnélát is kirókázom. Egyedül a fekete kagylót merem megenni. Mást semmit.

Halat azért nem mert nem igazán szeretem. Kivéve a halászlevet - hal nélkül :o)